Försvinnande svenska uttryck

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28751
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Försvinnande svenska uttryck

Inlägg av Hans » 3 mars 2023, 09:47

Beklagar. Jag var i alla fall 33 när far min gick bort. Han var 57. Jag har inte pensionssparat.

Glöm inte bort vinet till mor din.

Åter till ämnet.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3817
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Försvinnande svenska uttryck

Inlägg av a81 » 3 april 2024, 01:11

Tänkte på ordet "främmande" i betydelsen gäster. Det hör man väl mycket mer sällan idag jämfört med för 30-40 år sedan?

Jämför den här tråden jag hittade på Flashback:

https://www.flashback.org/t3320603

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7193
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Försvinnande svenska uttryck

Inlägg av sonderling » 4 april 2024, 08:49

Amund skrev:
28 februari 2023, 19:21
Höll på att köra av vägen i lördags när jag hörde en reporter på P1 berätta om en man i 50-60 års åldern.

"X gick ut gymnasiet på 80-talet och han har även gått lumpen.

"Gått lumpen".....! Hur kan en reporter använda ett så felaktigt begrepp?

Man kanske har "gått" en viss utbildning men man "GÖR" lumpen...! :)
Jag hörde intervjuer med artonåringar som skulle gå lumpen och undrade om det är något man säger nuförtiden?
Jag tycker det är rätt ofta man hör konstiga formuleringar av unga på radion. Gäller även reportrarna.

Förövrigt har vi en yngre medarbetare (30?) på jobbet som samlar på ålderdomliga utryck som vi 60-talister svänger oss med.

Sonderling

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13801
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Försvinnande svenska uttryck

Inlägg av Markus Holst » 4 april 2024, 09:28

sonderling skrev:
4 april 2024, 08:49
Förövrigt har vi en yngre medarbetare (30?) på jobbet som samlar på ålderdomliga utryck som vi 60-talister svänger oss med.
Sicken förolämpning!

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3817
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Försvinnande svenska uttryck

Inlägg av a81 » 21 april 2024, 21:22

Såg att blodapelsin nu kallas "apelsin röd" i mataffären, så blodapelsin är väl ett ord som börjar försvinna. Jag tänker även att "fläsk" i betydelsen gris sakta börjar ersättas av "köttfärs av gris" och liknande, troligen för att de som av religiösa skäl inte äter fläskkött inte ska råka köpa fel.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7193
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Försvinnande svenska uttryck

Inlägg av sonderling » 22 april 2024, 07:06

Det där med Blodapelsin var en grej för ett par år sedan. Har för mig att ICA fick backa. Har inte tänkt på det sedan dess. Det var väl det att blod uppfattades lite äckligt eller läskigt, jag minns inte.

Ska kolla köttfärsen nästa gång jag handlar.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28751
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Försvinnande svenska uttryck

Inlägg av Hans » 22 april 2024, 07:27

Hans gillar. Jag kommer att vägra att köpa om de kallar de för 'röda' apelsiner, det är ju lika fånigt som om man skulle hitta på ett tredje kön.

Blood orange
Orange sanguine (sang är blod)
Blutorange

Your honour, (eller honor) I rest my case, se hur enkelt det är med språk.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Covendor
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 24 januari 2004, 15:59
Ort: Västervik

Re: Försvinnande svenska uttryck

Inlägg av Covendor » 25 maj 2024, 20:23

sonderling skrev:
4 april 2024, 08:49
Förövrigt har vi en yngre medarbetare (30?) på jobbet som samlar på ålderdomliga utryck som vi 60-talister svänger oss med.
En historieintresserad ungdom! :thumbsup:
Tipsa om Skalman! :welcome:

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13801
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Försvinnande svenska uttryck

Inlägg av Markus Holst » 25 maj 2024, 22:40

Filial. Länge sedan jag hörde det.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3817
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Försvinnande svenska uttryck

Inlägg av a81 » 27 maj 2024, 10:53

Tänker på ordet "magister" = manlig lärare. Det har väl mer eller mindre försvunnit (även om det kanske varierar lite över landet)? Jag gissar att det försvann under slutet av 1900-talet när läraryrket (i yngre årskurser) alltmer blev ett kvinnoyrke.

Idag kallas väl de (relativt få) manliga lågstadierlärarna ofta "fröken" av barnen och äldre barn tilltalar väl sin lärare med förnamn, oavsett kön på läraren.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2275
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Försvinnande svenska uttryck

Inlägg av cats » 27 maj 2024, 12:04

a81 skrev:
27 maj 2024, 10:53
Tänker på ordet "magister" = manlig lärare. Det har väl mer eller mindre försvunnit (även om det kanske varierar lite över landet)? Jag gissar att det försvann under slutet av 1900-talet när läraryrket (i yngre årskurser) alltmer blev ett kvinnoyrke.

Idag kallas väl de (relativt få) manliga lågstadierlärarna ofta "fröken" av barnen och äldre barn tilltalar väl sin lärare med förnamn, oavsett kön på läraren.
Titeln magister är inte alls försvunnen eller på väg att försvinna och har inget med mans/kvinnoroller att göra. Det är en akademisk titel som fortfarande finns kvar.

Möjligen är det så att den i pedagogiska ämnen inte används så ofta längre, eftersom en lärare i Sverige inte behöver ha en magister (master) examen för att betraktas som kompetent. Det räcker med en kandidatexamen i pedagogik (rätta mig om jag har fel).

I Finland krävs det fortfarande en magisterexamen av läraren för att hen ska betraktas ha pedagogisk kompetens.

En annan orsak till att titeln har försvunnit ur språkbruket beror väl på att man rent allmänt mera sällan använder folks titlar i dagligt tal. Undantag är väl om man tilltalar kungen eller en president. En sorts demokratisering av vardagen.

En tredje orsak till att magistertiteln inte används så ofta är att den har blivit så vanlig. Förr var den sällsyntare, men utbildningsnivån bland allmänheten har nu blivit generellt högre än den var för t.ex. 50 år sedan. Kanske det gått inflation i titeln?

Men titeln magister finns absolut kvar. Själv är jag Filosofie Magister :) men har, liksom de flesta andra med den titeln, aldrig titulerat mig så i dagligt bruk. I beskattningen är det däremot viktigt, eftersom det i Finland ges en extra bonus i den kommande pensionen om man har examen (magisterexamen) från en högskola :D .

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7193
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Försvinnande svenska uttryck

Inlägg av sonderling » 27 maj 2024, 13:11

Nu heter det väl pedagoger eller mentor i stället för lärare. Frågar jag vad Majen sa idag så tittar barnen oförstående på mig.

Idag sa jag ett ord som få under 50 förstod vad det var.

Kan jag få en faksimil på denna artikel? Det gällde en artikel i lokalblaskan som rörde mitt jobb som fanns bakom betalvägg och frågan ställdes till Infoavdelningen.

Kollegan som samlar på ålderdomliga utryck fick en till till sin samling.

Sonderling

hilbert
Medlem
Inlägg: 2255
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Försvinnande svenska uttryck

Inlägg av hilbert » 27 maj 2024, 17:15

Kanske inte ett försvinnande uttryck, men ett lite märkligt uttryck.
Det är när unga människor säger att de bor hemma.
Var skall de annars bo kan man tycka, men det är allmänt vedertaget att det betyder att man bor kvar hos sina föräldrar.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1327
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Försvinnande svenska uttryck

Inlägg av adlercreutz » 27 maj 2024, 21:12

I Sverige är magister och master inte samma sak, en magister är en ettårig påbyggnad och en master en tvåårig, som läggs på en treårig kandidat. Kort sagt har en magister läst fyra år på högskola, en master fem.

Lärarutbildningarna verkar idag variera i längd lite, fyra år för att undervisa i grundskolan och fem år för gymnasiet, 3,5 år för förskola om jag fattat det rätt. Behöriga lärare i grundskola och uppåt är alltså minst magistrar, men få använder det ordet dagligdags ;) så det har absolut inte försvunnit från språket, däremot från grundskolans och gymnasiets vardag. Alltså betydelsen ”manlig lärare” som jag tror a81 syftade på. I universitetsvärlden är det i högsta grad levande. Just den examen är förmodligen ändå inte lika vanlig som en master eller kandidat.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3817
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Försvinnande svenska uttryck

Inlägg av a81 » 27 maj 2024, 22:33

Jo, men "magistern" användes som "tilltalsord" till manliga lärare fram till för 20-30-40 år sedan ungefär, oavsett vilken utbildning han hade. Oftast hade han väl inte en så pass hög examen som magister, utan det var väl oftast en folk-/grundskollärarexamen från någon lärarhögskola. Det var väl mer en utbildning på kandidatnivå, men jag vet inte om examen kallades så. Lärarhögskolorna var liksom utanför de "vanliga" universitets- och högskolessystemet förr i tiden.

Oavsett examen kallades manliga lärare "magistern", ungefär som kvinnliga lärare kallades (och kallas) "fröken" även om de var/är gifta.

Skriv svar