Nja. Ryss och sant går inte alltid hand i hand.
Här utrikes har jag ibland tagit ett morgontåg, typ 06:30, och när jag tagit mitt kaffe blivit förvånad när det dricks öl, vin och sprit runt mig.
Men nu har vi kanske gått lite för mycket OT.
MVH
Hans
Nja. Ryss och sant går inte alltid hand i hand.
De har alla läst och pratat standardsvenska (kallades tidigare högsvenska och motsvarar alltså bildad Helsingforssvenska) i skolan och kan prata det, så om de pratar oförståelig dialekt med dig vill de skoja eller jävlas.
Några ungdomsår bodde jag i Orsa i Dalran. Så länge folk var nyktra gick de att prata med lokalborna men när det var fest och de blev fulla pratade de bara sitt mål. Undra hur det är med den saken i Närpes.
Det kan ju stämma. När de slutar att bry sig om främlingar.Markus Holst skrev: ↑26 maj 2020 23:41
Några ungdomsår bodde jag i Orsa i Dalran. Så länge folk var nyktra gick de att prata med lokalborna men när det var fest och de blev fulla pratade de bara sitt mål. Undra hur det är med den saken i Närpes.
Jo, "jeg skjönner ikke vad du siger" bruger jeg svare men vi kan likevel snakke engelsk (en blandning mellan dansk og norsk).