Geografisk slang i Norden

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 12 februari 2005, 02:04

Tomas Ibsen skrev:
Probstner skrev:Slussen i Stockholm kallas ibland Karelska näset / Probstner
Varför? :o

/Tomas
Det har med förekomsten - inbillad eller verklig - av berusade finnar att göra. Jag minns att det under 80-talet verkligen var så - när jag spelade gatumusik vid Slussens tunnelbana blev jag omringad av skum- och tårögda personer med acetaldehyd i andedräkten som gav mig rikligt med pengar mot att få höra Heili Karjalasta eller Kotkan ruusu.

/ Probstner

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 februari 2005, 13:41

Jo, nu vet jag att "Asylbo" är ett lokalt öknamn på Krylbo, tar inte illa vid bara. :)
Bara kommentarer.

Stefan

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 13 februari 2005, 12:16

Probstner skrev:
Tomas Ibsen skrev:
Probstner skrev:Slussen i Stockholm kallas ibland Karelska näset / Probstner
Varför? :o

/Tomas
Det har med förekomsten - inbillad eller verklig - av berusade finnar att göra. Jag minns att det under 80-talet verkligen var så - när jag spelade gatumusik vid Slussens tunnelbana blev jag omringad av skum- och tårögda personer med acetaldehyd i andedräkten som gav mig rikligt med pengar mot att få höra Heili Karjalasta eller Kotkan ruusu.

/ Probstner
Ok, tack för infon. :)
Stefan Lundgren skrev:Jo, nu vet jag att "Asylbo" är ett lokalt öknamn på Krylbo, tar inte illa vid bara. :)
Bara kommentarer.

Stefan
Möjligtvis lokalt i omgränsande städer/samhällen såsom Avesta, Skogsbo o dyl. Nu har väl 99% av ala läsare inte en blekaste vad jag pratar om, men men... ;)

/Tomas

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 februari 2005, 15:24

Uppsala brukar kallas "symfon" för studentstaden, ibland också bandystaden som jag själv är lite skeptisk till, på grund av att Sirius spelar i ettan och de andra lagen spelar i lägre divisioner.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 mars 2007, 17:17

Nu har det nya musikens hus i Uppsala fått namnet Forsmark i folkmun, en annan lokal benämning är Busstorget som egentligen är Stora Torget. Jag vet inte om jag skapade denna tråd innan Språkhistoria kom.

Stefan

Användarvisningsbild
Helena Wijk
Tidigare medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 november 2006, 23:02
Ort: Västerås

Inlägg av Helena Wijk » 11 mars 2007, 22:21

I Västerås finns ett bostadsområde som heter Gideonsberg, som förut kallades "Promille-hill".
"Svärdsliljegatan" i området hade öknamnet "Knivskärargatan" på 70-talet och det fanns en liten kulle som barnen kallade för "glaskullen" eftersom det alltid låg så många utslagna fyllgubbar och trasiga flaskor där.
Nu har det nog blivit bättre i området 8O

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 670
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Geografisk slang i Norden

Inlägg av Gavrilo Princip » 26 januari 2019, 12:46

Här kommer en tråd i samma anda som den jag nyss skapade om slangord/-uttryck i största allmänhet, men nu med inriktning geografi. Då i första hand Oslo och Köpenhamn samt de svenska namnen runtom i Helsingfors, men givetvis är andra städer med mera runtom i Norden av intresse också.

I Stockholm kan man ju säga exempelvis "Bagis" om Bagarmossen, "Krillan" om Kristineberg, "Karro" om Karolinska sjukhuset, "Jakan" om Jakobsberg.
Men som sagt - vad finns det för jämförbara exempel på förorter, stadsdelar, t-bane-/metrostationer etcetera i de övriga nordiska länderna?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13460
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Geografisk slang i Norden

Inlägg av Markus Holst » 26 januari 2019, 12:56

I Göteborg finns ju mängder med liknande namn på platser och byggnader, som oftast från början är en humoristisk omskrivning men som sätter sig i folksjälen så väl att det ursprungliga och officiella namnet går förlorat.

De mest kända är väl saluhallen Feskekôrka, ryttarstatyn Kopparmärra och "Johanna i Brunnsparken" vars ursprungliga namn lär vara Såningskvinnan.

Utöver det finns ju mängder med Göteborgs-humoristiska namn på företeelser, men som inte är lika kända och självklara.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5003
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Geografisk slang i Norden

Inlägg av koroshiya » 26 januari 2019, 14:24

Från Göteborg finns namn som anspelar på alla invandrare, men som kanske inte används av de som bor på platsen.

Ban-gatan, kan utalas som Bang-gaTAN, gärna som i Bang-gaTANs livs, om det är en typisk affär ägd av en driftig invandrare. Jag har läst lite om hur hårt jobb det är förresten. Det är inte direkt 40-timmars veckor för de som äger en sådan affär.

Sedan finns Hjallarbo, för Hjällbo, som anspelar på arabiskans jalla.

Mer nedsättande är Boskapsgården, för Biskopsgården.

Ibland ser man stadsdelarnas namn på engelska. Hammerhill, för Hammarkullen - ännu ett av de områden som ingick i Europas Brasilia.

Folk från olika områden kan få namn också, eller för att de går på vissa skolor. Kommer man från öarna kan man vara en ö-shit, går man på sam kan man vara ett sambarn. Sam är en av stadens prestigeskolor med elever som ofta kom från rikemanskvarter.

https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6te ... e_samskola

Det är en gedigen lista kändisar som har gått där.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Geografisk slang i Norden

Inlägg av LasseMaja » 26 januari 2019, 21:33

Trånkan, VH, Flempan, Sumpan oxå Sthlm.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 670
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Geografisk slang i Norden

Inlägg av Gavrilo Princip » 27 januari 2019, 11:32

LasseMaja skrev:
26 januari 2019, 21:33
Trånkan, VH, Flempan, Sumpan oxå Sthlm.

Helt rätt. Och som sagt - vad finns det för motsvarigheter beträffande exempelvis Oslo, Köpenhamn och Helsingfors?

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 670
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Geografisk slang i Norden

Inlägg av Gavrilo Princip » 27 januari 2019, 11:48

LasseMaja skrev:
26 januari 2019, 21:33
Trånkan, VH, Flempan, Sumpan oxå Sthlm.

För den händelse någon medlem här av någon anledning inte vet vad LasseMaja syftar på, kan hans exempel här förklaras närmare:

Trånkan = Trångsund

VH = Västerhaninge

Flempan = Flemingsberg

Sumpan = Sundbyberg

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 670
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Geografisk slang i Norden

Inlägg av Gavrilo Princip » 27 januari 2019, 11:52

Namnet Hallstavik (ett litet samhälle i Roslagen) kan enligt vad jag hört förkortas till enbart "Hallsta".

hilbert
Medlem
Inlägg: 2140
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Geografisk slang i Norden

Inlägg av hilbert » 27 januari 2019, 12:29

Ban-gatan, kan utalas som Bang-gaTAN
Det tror jag var en ordlek som uppstod pga att i många år fanns Göteborgs enda indiska restaurang på Bangatan.
Numera finns de i vartenda gathörn men det är en annan historia.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13460
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Geografisk slang i Norden

Inlägg av Markus Holst » 27 januari 2019, 12:45

Skinnskatteberg förkortas ju ofta till Skinnsberg, men det kanske ligger utanför ämnet.

Skriv svar