Geografisk slang i Norden

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Lokala öknamn

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 februari 2005, 15:42

På ortnamnregistret så jag hittade jag detta namn som invånare i Skogstibble socken utanför Uppsala blev uppkallade av. Namnet är Skogstibble vargar som antagligen hade sin grund från Vittinge socken som är en av grannsocknarna. Ett annat namn med "varg" var tibblevargarna som liksom det föregående namnet gick under benämningen inbyggarbeteckningar.
Undrar om det finns flera sådana där öknamn på invånare förutom stockholmare, göteborgar, uppsaliter och "västeråsgurkor".

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 4 februari 2005, 15:49

"Orustekalvar" kallas dem av oss, och "tjörbu tjyver" oss av dem.

I Stenungsund finns det ett bostadsområdet som kallas Sibirien, har för mig att det fick sitt namn på grund av de till största delen vänsterorienterade industriarbetarna som först bodde där.



edit: Ändrade "av" till "på grund av", betydelsen blir ju en helt annan... Kommunister brukar inte skoja om Sibirien. :D
Senast redigerad av 1 Hexmaster, redigerad totalt 4 gånger.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 februari 2005, 17:20

Falukorven är smeknamnet på ett långgående hyreshus i Norrköping har jag för mig.

Stefan

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 4 februari 2005, 17:41

Döderhults invånare kallades "sillnackar" av inlandsbor från typ Fliseryd och Kristdala.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 4 februari 2005, 17:50

Krylbo kallas rätt nedsättande "Kanylbo" av en del personer som bor företrädesvis i förorten (eller inte. :lol:) Avesta.

/Tomas

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 5 februari 2005, 11:04

Kanske inte riktigt öknamn, men i Lund finns det både lundensare och lundabor. Lundbor är de som bor i staden, lundensare är de som både bor i staden pluggar eller har pluggat och där föräldrarna har pluggat på Lunds universitet.

/Martin lundensare i frivillig exil

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 februari 2005, 18:26

Martin Lundvall skrev: /Martin lundensare i frivillig exil
Uppsaliensa för Uppsalas akademiska värld. :D

Stefan

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 7 februari 2005, 22:40

Norrköping kallades väl lite nedsättande för "Surbullestan" förr i tiden. Medan min hemstad Motala hade det föga smickrande tillnamnet "Lilla Chicago" på 80-talet.

/Robert Sköld

Krusse
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 22 augusti 2004, 12:57
Ort: Stockholm

Inlägg av Krusse » 8 februari 2005, 09:13

Jag har hört Norrköping benämnas "Peking" och Söderköping som "Sörping"
"Klyktattare" var tillmälet på de som bor i den flik av norra Ångermanland som ligger i Västernorrlands län.
Alla känner vi väl till benämninge "rumpmasar", de innevånare i det stolta masriket som hade dalälven i norr.
"Österlens" gränser utvidgas varje år av husmäklarna för att trissa upp priserna på husen därnere. Från början var väl provinsen ganska liten mot att som nu sträcka sig halvvägs upp mot Osby.
Skåningar använder också begreppet "Söder om landsvägen" och menar därmed den sällsamma delen som ligger söder om vägen mellan Malmö och Ystad såsom varande det egentliga Skåne.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 8 februari 2005, 09:49

Krusse skrev:Alla känner vi väl till benämninge "rumpmasar", de innevånare i det stolta masriket som hade dalälven i norr.
Klart man är rumpmas! :D

/Tomas

Användarvisningsbild
Widde
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 16 januari 2003, 11:55
Ort: Kalmar

Inlägg av Widde » 8 februari 2005, 12:02

Dasariket ska ligga någonstans i småland och innehåller bl.a. orterna Fagerhult, Alsterbro, Grönskåra m.fl. Men varför kallas det Dasariket? Är det dialekten eller att de var rent "dasiga" vad det nu betyder?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 februari 2005, 12:25

Norrköping kallades också för "Sveriges Manchester".

Stefan

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 8 februari 2005, 13:17

Korrekt Stefan! Eskilstuna kallades, kanske inte lika berömt, för Sveriges Sheffield.

/Robert

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 8 februari 2005, 13:29

Widde skrev:Dasariket ska ligga någonstans i småland och innehåller bl.a. orterna Fagerhult, Alsterbro, Grönskåra m.fl. Men varför kallas det Dasariket? Är det dialekten eller att de var rent "dasiga" vad det nu betyder?
Åtminstone i Stockholm kan dase bara betyda en sak, och om detsamma gäller för nämnda region så är det inte särskilt smickrande. Fast när jag körde in i Grönskåra härförleden stod det "Välkommen till Glasriket" på en skylt. Talfel eller ett öknamn myntat av avundsjuka grannar?

/ Probstner

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 februari 2005, 13:30

Nu är liksom Norrköpings textilfabriker ett minne blott som exempelvis textilindustrierna i Manchester.


Enköping kallas för pepparrotstaden eller "Sveriges närmaste stad".

Stefan

Skriv svar