Värdegrund?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Värdegrund?

Inlägg av LasseMaja » 5 november 2017, 22:44

Ett ord som man har någotsånär koll på vad det betyder. Skall dock ha flera betydelser och finns i vår funktion endast i vårt land eller Norge. Hur är ordets historia egentligen?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Värdegrund?

Inlägg av Markus Holst » 5 november 2017, 22:50

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rdegrund

Wikipedia skriver inte mycket om historian men ordet verkar förhållandevis modernt. För mig verkar det synonymt med - indoktrinering.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Värdegrund?

Inlägg av Lasse O » 5 november 2017, 23:10

Värdegrund är något man kan slå någon annan i huvudet med när denne mopsar sig och påstår att en nazistisk bödel är mindre värd än ett spädbarn. Det har i stället med allas lika värde e t c ad infinitum.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Värdegrund?

Inlägg av pandersson2 » 23 december 2017, 06:21

Värdegrund är ett religiöst uttryck som syftat till att identifiera sig med sin grupp. Den har ungefär samma betydelse som kristen hade för hundra år sedan. Använts främst för att stöta bort folk som man inte vill identifiera sig med.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Värdegrund?

Inlägg av Amund » 23 december 2017, 08:44

Jag vet ingenting om hur det ser ut i andra länder men i min värld förknippar jag ordet med modern företagskultur och mediebild man vill förmedla, detta gäller självklart även organisationer. Min tolkning är att ett företag eller organisation vill inför allmänheten förmedla en grundåskådning som är utformad att helt enkelt inte uppfattas som kontroversiell på något sätt.
pandersson2 skrev:Värdegrund är ett religiöst uttryck som syftat till att identifiera sig med sin grupp. Den har ungefär samma betydelse som kristen hade för hundra år sedan.
Jag tror du har en poäng med den religiösa kopplingen - om inte en religion genomsyrar moralen i ett samhälle (på gott eller ont), så kanske behovet av ett sorts sekulariserat värderingsregelverk har lett till uppkomsten av Värdegrunder?

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Värdegrund?

Inlägg av JohnT » 23 december 2017, 10:11

Jag känner att Amund& Pandersson delar min värdegrund

God Jul

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: Värdegrund?

Inlägg av Lejonmod » 23 december 2017, 11:53

Värdegrund används av många kommuner.
Så här skriver Huddinge kommun: "Med utgångspunkt i den etiska koden och för att stärka våra kärnvärden utformar varje förvaltning en värdegrund som är anpassad efter verksamhetens innehåll och brukarnas behov".
https://www.huddinge.se/organisation-oc ... ma-varden/

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Värdegrund?

Inlägg av Göstring » 23 december 2017, 12:46

Värdegrund är något KD lyckades få in i läroplanen under Bildt-regeringen. Baktanken var väl åtminstone delvis att äktenskapet är mellan man och kvinna och ett sätt att försöka mygla bort aborter och homoäktenskap. Om det var syftet var det tämligen misslyckat och den andra sidan har lyckats vända värdegrunden till det motsatta mot vad KD tänkte sig.
Skolverket skrev:1 Skolans värdegrund och uppdrag
Grundläggande värden
[...]
Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet med svaga och utsatta är de värden som skolan ska gestalta och förmedla. I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande. Undervisningen i skolan ska vara icke-konfessionell..
Människolivets okränkbarhet = abort är mord
Kristen etisk tradition = äktenskapet är mellan man och kvinna, underförstått inte mellan man och man eller kvinna och kvinna.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Värdegrund?

Inlägg av Amund » 23 december 2017, 21:20

Ja det är nästan lite kusligt att värdegrunderna avgörs utifrån de dagsaktuella omständigheterna och inte utifrån en mer universell moral med stöd i humanism och grundlagar. Om samhället exempelvis föredrar att man inte anställer judar så lär företagens värdegrund också anpassa sig efter den hållningen.

Kanske man kan ersätta ordet värdegrund med sekulär moral?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Värdegrund?

Inlägg av varjag » 29 december 2017, 11:05

Markus Holst skrev:https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rdegrund

Wikipedia skriver inte mycket om historien men ordet verkar förhållandevis modernt. För mig verkar det synonymt med - indoktrinering.
Kan bara hålla med Markus.

''Historien'' tycks vara obefintlig, bara ett svenskt påhitt - skapat av språkets myckna bindningskapaciteter.

Och minsann - värdeladdat! Då alla ju stretar på med sin egen privata värdegrund.
att "arbeta med värdegrunden" blir därmed en modern term för att "fostra eleverna". En svårighet är att det inte alltid är självklart vad som skall ingå i den gemensamma värdegrunden och vad som enskilda elever och deras föräldrar skall få avgöra på egen hand utan att styras av skolan.



Det senare tycks vara satt på undantag..... :D

I klartext - Indoktrinering! Efter Stalins - ...f'låt, menade - Statens Vilja

Varjag

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Värdegrund?

Inlägg av Göstring » 30 december 2017, 00:31

varjag skrev:
Markus Holst skrev:https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rdegrund

Wikipedia skriver inte mycket om historien men ordet verkar förhållandevis modernt. För mig verkar det synonymt med - indoktrinering.
Kan bara hålla med Markus.

''Historien'' tycks vara obefintlig, bara ett svenskt påhitt - skapat av språkets myckna bindningskapaciteter.

Och minsann - värdeladdat! Då alla ju stretar på med sin egen privata värdegrund.
att "arbeta med värdegrunden" blir därmed en modern term för att "fostra eleverna". En svårighet är att det inte alltid är självklart vad som skall ingå i den gemensamma värdegrunden och vad som enskilda elever och deras föräldrar skall få avgöra på egen hand utan att styras av skolan.



Det senare tycks vara satt på undantag..... :D

I klartext - Indoktrinering! Efter Stalins - ...f'låt, menade - Statens Vilja

Varjag
Värdegrund förekommer i tidningar före 1990-talet. I äldre tid handlade det om myntfot.
grund1.jpg
Från mitten av 1900-talet börjar det användas av kristna som vill att skolan ska stå på en etisk grund. Sammanhängande började det användas från början av 1990-talet av KDS.
grund2.jpg
SvD19931221.jpg
Det var alltså en hjärtefråga för KDS att få in värdegrunden i läroplanen. Innehållet har sedan vänts till något annat. Den specifikt kristna värdegrunden har inte haft det stöd i opinionen som KDS tänkte sig och det har heller inte gått att vända strömmen. Man vann vad gäller formuleringen i läroplanen. Man förlorade kampen om ordets mening.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Värdegrund?

Inlägg av varjag » 30 december 2017, 03:09

Tack Göstring för lite mera ''historia'' om värdegrunden -
Det var alltså en hjärtefråga för KDS att få in värdegrunden i läroplanen. Innehållet har sedan vänts till något annat. Den specifikt kristna värdegrunden har inte haft det stöd i opinionen som KDS tänkte sig och det har heller inte gått att vända strömmen. Man vann vad gäller formuleringen i läroplanen. Man förlorade kampen om ordets mening.
Att KDS redan knegade med den för 24 år sedan - med senare tvingades se ordet få en helt annan-än den avsedda meningen
var inte så lätt att förutse.

Jag anser att ordet idag används som tillhygge - mot alla oliktänkande. Och - att ''den nya värdegrunden'' måste anammas -
obligatoriskt med modersmjölken. Den glesa hop som vägrar - måste per automatik anses vara ''farliga individer'' 8O

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Värdegrund?

Inlägg av mrsund » 30 december 2017, 03:46

Du har rätt i stort Varjag, att inte dela en värdegrund är illa på många ställen här, riktigt skrämmande är att det räcker med misstanke om det, för riskera jobb eller de man trodde var vänner, det senare är inte så farligt för sen vet man vem ens riktiga vänner är, tragiskt när man hör om folk som förlorat försörjningen för att någon fått reda på vad man röstat på.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Värdegrund?

Inlägg av Göstring » 30 december 2017, 08:40

varjag skrev:Att KDS redan knegade med den för 24 år sedan - med senare tvingades se ordet få en helt annan-än den avsedda meningen
var inte så lätt att förutse.

Jag anser att ordet idag används som tillhygge - mot alla oliktänkande. Och - att ''den nya värdegrunden'' måste anammas -
obligatoriskt med modersmjölken. Den glesa hop som vägrar - måste per automatik anses vara ''farliga individer'' 8O

mvh, Varjag
Broman.jpg
Broman.jpg (64.68 KiB) Visad 1668 gånger
Den fasta värdegrunden var att människan skapats till Guds avbild. Med Darwin och vetenskapens utveckling förlorade religionen rollen som värdenas fasta grund och någon annan har inte gått att finna eller skapa. Men man har försökt.

KDS "värdegrund" har varit ett försök att tjata sig till en fast grund. Det har inte fungerat, men det har uppehållit samhällsdebatten i några decennier. Man har haft framgång med att skapa en moraliserande historieskrivning om Sveriges eller folkhemmets "mörka historia" där det underförstådda syftet har varit att visa på vilka hemskheter som händer om ett samhälle avviker från den rätta kristna läran: "[d]et är värdenihilism, värderelativism och nyttomaximering som utgör de stora hoten". De viktigaste negativa följderna av värdenihilismen mm anses då ha varit familjens upplösning och fadersauktoritetens undergrävande.

I debatten har man framför allt målat upp en bild av rasbiologi, sterilisering och diskriminering av minoriteter. Som jag visat på andra ställen är den berättelsen lögnaktig. Från värdekonservativt håll har man försökt skapa ett ankare för värdesystemet med tjat och retorik. Det har inte fungerat, grunden är lika flytande idag som för hundra år sedan, men projektet har förstört diskussionen om etik och politik.

Jag håller med om det skrämmande och förtryckande i kraven på värdegrund. Huvudansvaret för det lägger jag på KDS och de värdekonservativa, vilket väl är lite annorlunda jämfört med övriga i tråden.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Värdegrund?

Inlägg av varjag » 30 december 2017, 11:35

Tack Göstring för din syn på värdegrund. Och glad du instämmer med min......
Jag håller med om det skrämmande och förtryckande i kraven på värdegrund
De viktigaste negativa följderna av värdenihilismen mm anses då ha varit familjens upplösning och fadersauktoritetens undergrävande.
Men - bättring är på väg accepteras, även i det sekulära svenska samhället.........
jag hänvisar så klart till nysvenska fädrar. Som hellre mördar sina döttrar - än ser dem ''vanärade'' !

Multikultarnas seger över förnuftet :thumbsup:

mvh, Varjag

Skriv svar