Varför pratar man om "anglosaxisk" filosofi, litteratur etc?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Varför pratar man om "anglosaxisk" filosofi, litteratur etc?

Inlägg av ERland » 3 november 2016, 21:45

Ibland hör man talas om anglosaxisk filosofi eller litteratur (kan finnas fler områden, men det är de jag kommer på). Med det menas endast att filosofin, litteraturen etc. är engelskspråkig, dvs. upphovsmannen/kvinnan skriver på engelska, och i regel finns det en tradition av liknande filosofi, litteratur etc. som den kan sägas ingå i. Vad man vill säga med termen är att upphovsmannen/kvinnan kan vara brittisk, amerikansk, kanske australiensisk etc. och man önskar gruppera ihop dessa, och ofta handlar det om att skilja ut denna filosofi, litteratur etc. från kontinental filosofi, litteratur, etc.- i regel tysk- eller franskspråkig.

Vad jag inte förstår är varför man använder termen "anglosaxisk", när det naturliga borde vara "engelskspråkig". Ordet "anglosaxare", som avser folkgruppen, har knappast används om levande människor sedan medeltiden.

Så, varför säger/skriver man "anglosaxisk" och inte "engelskspråkig"?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Varför pratar man om "anglosaxisk" filosofi, litteratur etc?

Inlägg av Markus Holst » 3 november 2016, 22:05

Jag är inte helt inläst på ämnet, men det jag lärt mig om idéhistoria är att man i Europa skiljer på anglosaxisk filosofi och kontinentalfilosofi. Jag finner just nu inte ord för att beskriva skillnaden, men det kommer snart någon annan att göra. Emellertid har den anglosaxiska filosofin fått sitt namn efter att dess frontfigurer bebodde öarna på andra sidan Nordsjön.

Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: Varför pratar man om "anglosaxisk" filosofi, litteratur etc?

Inlägg av ERland » 3 november 2016, 22:35

Markus Holst skrev:Emellertid har den anglosaxiska filosofin fått sitt namn efter att dess frontfigurer bebodde öarna på andra sidan Nordsjön.
Men varför säger man då inte "engelsk" eller "brittisk"?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Varför pratar man om "anglosaxisk" filosofi, litteratur etc?

Inlägg av Markus Holst » 4 november 2016, 00:11

Man pratar ju även om den anglosaxiska världen och anglosaxisk kultur, menandes det område där engelska pratas. Där är ju inte anglosaxisk och engelsk utbytbart, eftersom det senare är ett geografiskt mycket mindre område.

Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: Varför pratar man om "anglosaxisk" filosofi, litteratur etc?

Inlägg av ERland » 4 november 2016, 00:42

Markus Holst skrev:Man pratar ju även om den anglosaxiska världen och anglosaxisk kultur, menandes det område där engelska pratas. Där är ju inte anglosaxisk och engelsk utbytbart, eftersom det senare är ett geografiskt mycket mindre område.
Man varför säger man då inte "engelskspråkig"?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Varför pratar man om "anglosaxisk" filosofi, litteratur etc?

Inlägg av Markus Holst » 4 november 2016, 01:09

Vi kan mycket länge diskutera varför man använder andra synonymer än dem du föredrar. Språk är sällan logiskt. Order engelskspråkig förekommer ju även det alltemellanåt, men är ju inte synonymt med anglosaxiskt i det en engelskspråkig text ju kan produceras av en fransos, vilket en anglosaxisk dito aldrig kan.

En svensk tidning är ju inte samma sak som en svenskspråkig tidning. Det senare produceras i såväl Finland som USA, men där kan aldrig skapas svenska tidningar. En svensk tidning kan däremot skrivas på såväl svenska som finska eller engelska

Gott
Medlem
Inlägg: 650
Blev medlem: 27 augusti 2010, 20:14
Ort: Stockholm

Re: Varför pratar man om "anglosaxisk" filosofi, litteratur etc?

Inlägg av Gott » 4 november 2016, 09:06

Som Markus redan varit inne på- begreppet "anglosaxisk" är ett vidare begrepp än engelskspråkig och är kopplat till sk anglosfären, traditionellt USA, Storbritannien, Irland, Australien, Nya Zeeland, Sydafrika, Kanada och delvis fd brittiska kolonier, dvs ett betydligt större geografiskt och politiskt område än bara England/Storbritannien. Språket är en visserligen en gemensam faktor, med även kultur i övrigt liksom syn på juridik och medborgliga rättigheter. I mitt yrke pratar man ibland om anglosaxisk affärskultur vs t ex asiatisk.

Men helt logiskt eller konsekvent är det inte. Churchill skrev ju t ex A history of the english speaking peoples där han logiskt sett borde ha använt "anglosaxian" isf "english speaking".

Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: Varför pratar man om "anglosaxisk" filosofi, litteratur etc?

Inlägg av ERland » 4 november 2016, 12:25

Det refererar alltså till en kultursfär. Och då tycker jag det är ett konstigt ord för detta, eftersom man numera inte säger (som jag hört iaf) om en person att hen är anglosaxare. Vet någon hur länge termen "anglosaxisk" använts in denna mening?

Gott
Medlem
Inlägg: 650
Blev medlem: 27 augusti 2010, 20:14
Ort: Stockholm

Re: Varför pratar man om "anglosaxisk" filosofi, litteratur etc?

Inlägg av Gott » 4 november 2016, 13:49

I sin moderna (nåväl) betydelse åtminstone sedan senare hälften av 1800-talet. Jag skulle gissa på att brittisk imperialism, nationalismens frammarsch och medföljande intresse för forntida folk bidrog till att begreppet etablerades.

Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: Varför pratar man om "anglosaxisk" filosofi, litteratur etc?

Inlägg av ERland » 4 november 2016, 18:14

Gott skrev:I sin moderna (nåväl) betydelse åtminstone sedan senare hälften av 1800-talet. Jag skulle gissa på att brittisk imperialism, nationalismens frammarsch och medföljande intresse för forntida folk bidrog till att begreppet etablerades.
Kan stämma. De ville kanske ha en motsvarighet till tyskarnas prat om germaner. Även anglosaxarna var ju germaner, men man ville kanske ha specifikt engelska germaner :).

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Varför pratar man om "anglosaxisk" filosofi, litteratur etc?

Inlägg av KoteGaeshi » 5 november 2016, 11:30

Saxisk-normandisk vore rimligare.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: Varför pratar man om "anglosaxisk" filosofi, litteratur etc?

Inlägg av ERland » 5 november 2016, 14:11

KoteGaeshi skrev:Saxisk-normandisk vore rimligare.
Ja, men kanske var det så att normanderna inte stod så högt i kurs i 1800-talets England. England och Frankrike hade ju ända sedan medeltiden ofta legat i krig med varandra, och man hade just kämpat mot Napoleon, vilket kan ha lett till att nationalistiska stämningar fått fäste i England också. Då kan man ha sökt det "urengelska" och funnit det hos anglosaxarna, medan man inte ville kännas vid de franska normanderna. Sir Walter Scotts "Ivanhoe" kan ha varit ett uttryck för detta.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Varför pratar man om "anglosaxisk" filosofi, litteratur etc?

Inlägg av sonderling » 5 november 2016, 14:37

Gott skrev:Som Markus redan varit inne på- begreppet "anglosaxisk" är ett vidare begrepp än engelskspråkig och är kopplat till sk anglosfären, traditionellt USA, Storbritannien, Irland, Australien, Nya Zeeland, Sydafrika, Kanada och delvis fd brittiska kolonier, dvs ett betydligt större geografiskt och politiskt område än bara England/Storbritannien. Språket är en visserligen en gemensam faktor, med även kultur i övrigt liksom syn på juridik och medborgliga rättigheter. I mitt yrke pratar man ibland om anglosaxisk affärskultur vs t ex asiatisk.

Men helt logiskt eller konsekvent är det inte. Churchill skrev ju t ex A history of the english speaking peoples där han logiskt sett borde ha använt "anglosaxian" isf "english speaking".
Ja för mig är den anglosaxiska världen alla länder nämnda ovan. Och eftersom den Amerikanska invandrar gruppen är liten i Sverige så brukar dessa ty sig till varandra. När jag var liten så talades mer om den anglo-saxiska diasporan och folk från dessa länder var ofta på besök i hemmet.

Som kulturell grupp så talade jag om detta häromdagen när en medarbetare på jobbet som kommer från Nya Zeeland diskuterades, frågan var om han skulle få förlängd anställning eller inte. En av cheferna tyckte inte han var seriös för han skämtade ju hela tiden. Jag sa: Å det är så typiskt svenskt, bara för att man skämtar är man inte seriös. Han jobbar bra med det han gör och att han har nära till skämt och skratt har inget med att han inte är seriös, det tillhör bara det anglosaxiska skynnet.
Han fick jobba kvar.

Kan tillägga stt stiffa Svesnkar var ett vanligt samtals ämne de vuxan emellan under min barndoms 70-tal.

Har väl också använt termen anglosaxisk när jag beskriver en del litteratur jag läser i tråden "Vad läser du nu". Man märker på nått sätt om boken är skriven av en tysk eller nån från den forna Brittiska koloniala svären. Men jag kan inte sätta fingret på det om ni ber mig.

Sonderling

Gott
Medlem
Inlägg: 650
Blev medlem: 27 augusti 2010, 20:14
Ort: Stockholm

Re: Varför pratar man om "anglosaxisk" filosofi, litteratur etc?

Inlägg av Gott » 10 november 2016, 09:47

ERland skrev: Ja, men kanske var det så att normanderna inte stod så högt i kurs i 1800-talets England. England och Frankrike hade ju ända sedan medeltiden ofta legat i krig med varandra, och man hade just kämpat mot Napoleon, vilket kan ha lett till att nationalistiska stämningar fått fäste i England också. Då kan man ha sökt det "urengelska" och funnit det hos anglosaxarna, medan man inte ville kännas vid de franska normanderna. Sir Walter Scotts "Ivanhoe" kan ha varit ett uttryck för detta.
Jag tror du har helt rätt. Nationalismen tålde inte att man hade ett ursprung som var alltför nära ärkefienden Frankrike, även om det vore mer historiskt korrekt. En tysk anknytning var lättare att svälja, åtminstone fram till 1VK.

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Varför pratar man om "anglosaxisk" filosofi, litteratur etc?

Inlägg av unmo300 » 18 november 2016, 21:08

Amerikanska presidenter brukade vara WASP, White Anglo-Saxon Protestant.

Skriv svar