Hur står det till med tyskan nuförtiden...?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Hur står det till med tyskan nuförtiden...?

Inlägg av varjag » 14 juni 2016, 13:16

Under Det Kalla Kriget - brukade man skämta om språkutbildningen....

Optimister - lär sig engelska

Pessimister - lär sig ryska

Realister - lär sig kinesiska

Dagens europeiska realister - kanske börjar snegla mot - arabiska ????? :P

Varjag

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Hur står det till med tyskan nuförtiden...?

Inlägg av tryggve » 16 juni 2016, 17:00

Tittar man på denna lista så verkar antalet människor världen över som talar/kan engelska uppskattas vara 2,4 miljarder. Det rör sig om första och andraspråk då.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_l ... f_speakers

Dock med ett antal förbehåll för hur man har kommit fram till detta förstås.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Hur står det till med tyskan nuförtiden...?

Inlägg av varjag » 17 juni 2016, 04:45

tryggve skrev:Tittar man på denna lista så verkar antalet människor världen över som talar/kan engelska uppskattas vara 2,4 miljarder. Det rör sig om första och andraspråk då.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_l ... f_speakers

Dock med ett antal förbehåll för hur man har kommit fram till detta förstås.
Har sagt det förut - men upprepar det:

Engelskan - är vår tids Latin. Den moderna tidens lingua franca.
Engelska kommer att talas, skrivas och förstås - långt efter att många inte riktigt minns - vad England var...... :)

Varjag

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1159
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Hur står det till med tyskan nuförtiden...?

Inlägg av Gerrgul » 17 juni 2016, 10:04

tryggve skrev:Tittar man på denna lista så verkar antalet människor världen över som talar/kan engelska uppskattas vara 2,4 miljarder. Det rör sig om första och andraspråk då.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_l ... f_speakers

Dock med ett antal förbehåll för hur man har kommit fram till detta förstås.
Dessa siffror är överdrivna. Enligt språkforskaren Mikael Parkvall så är det en myt att "hela världen talar engelska". Var sjätte människa förstår inte ett enda engelskt ord, inte ens ja och nej. Missförståndet uppkommer bland annat genom att stater uppger engelska som ett av sina officiella språk, trots att det talas blott av en liten minoritet i landet.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Hur står det till med tyskan nuförtiden...?

Inlägg av tryggve » 17 juni 2016, 12:04

Gerrgul skrev: Dessa siffror är överdrivna. Enligt språkforskaren Mikael Parkvall så är det en myt att "hela världen talar engelska". Var sjätte människa förstår inte ett enda engelskt ord, inte ens ja och nej. Missförståndet uppkommer bland annat genom att stater uppger engelska som ett av sina officiella språk, trots att det talas blott av en liten minoritet i landet.
Att siffrorna är osäkra förstår jag. Men jag ser iofs inte att artikeln påstår att "hela världen talar engelska". Och om 2,4 miljarder pers är engelsktalande/hjälpligt förstår engelska så skulle det väl innebära att det är runt 5 miljarder som inte är engelsktalande.

Så att 1/6 av världens befolkning inte förstår ett ord engelska låter väl rimligt. Det skulle vara 1,2 miljarder pers cirkus.

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1159
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Hur står det till med tyskan nuförtiden...?

Inlägg av Gerrgul » 17 juni 2016, 16:04

tryggve skrev:
Så att 1/6 av världens befolkning inte förstår ett ord engelska låter väl rimligt. Det skulle vara 1,2 miljarder pers cirkus.
Ursäkta! Fel av mig; skall vara fem av sex enligt språkforskaren jag refererar till.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Hur står det till med tyskan nuförtiden...?

Inlägg av KoteGaeshi » 20 juni 2016, 12:51

Gerrgul skrev:
tryggve skrev:
Så att 1/6 av världens befolkning inte förstår ett ord engelska låter väl rimligt. Det skulle vara 1,2 miljarder pers cirkus.
Ursäkta! Fel av mig; skall vara fem av sex enligt språkforskaren jag refererar till.
Är det bara 1/6 av befolkningen som förstår så lite som "ett enda ord" engelska?
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Hur står det till med tyskan nuförtiden...?

Inlägg av varjag » 20 juni 2016, 13:09

Undras var dom där 1200 miljonerna bor?
Säkert utan radio,TV, film eller tryckta media......☺

Varjag

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1159
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Hur står det till med tyskan nuförtiden...?

Inlägg av Gerrgul » 20 juni 2016, 13:46

Stora delar av Asien, speciellt ostasiatiska folk som rent faktiskt har svårigheter att lära engelska. Eller stora städer i Sydamerika - där jag själv rest och jobbat en del - allt i TV är dubbat på portugisiska och spanska och ibland kan det t o m vara svårt att få tag i en engelskspråkig på en ordinärt stor flygplats.
KoteGaeshi skrev:Är det bara 1/6 av befolkningen som förstår så lite som "ett enda ord" engelska?
Ja, tydligen! Förvåningen (som jag delar) kanske är uttryck för en lite egocentrisk hållning, eftersom vi svenskar ju can english.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Hur står det till med tyskan nuförtiden...?

Inlägg av tryggve » 20 juni 2016, 18:00

Gerrgul skrev:
tryggve skrev:
Så att 1/6 av världens befolkning inte förstår ett ord engelska låter väl rimligt. Det skulle vara 1,2 miljarder pers cirkus.
Ursäkta! Fel av mig; skall vara fem av sex enligt språkforskaren jag refererar till.
Aha, att 5/6 inte förstår ett ord engelska? Det låter rätt högt, har du en länk till en artikel eller liknande om det? För som sagt, det är väl fler och fler som lär sig engelska i både Kina och Indien, och det är ju rätt folkrika länder.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Hur står det till med tyskan nuförtiden...?

Inlägg av varjag » 21 juni 2016, 13:09

tryggve skrev:
Aha, att 5/6 inte förstår ett ord engelska? Det låter rätt högt, har du en länk till en artikel eller liknande om det? För som sagt, det är väl fler och fler som lär sig engelska i både Kina och Indien, och det är ju rätt folkrika länder.
Jo tryggve, men den som skrev det - har säkert ett ''eget politiskt agenda'' - :lol:

Varjag

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Hur står det till med tyskan nuförtiden...?

Inlägg av tryggve » 21 juni 2016, 14:06

varjag skrev: Jo tryggve, men den som skrev det - har säkert ett ''eget politiskt agenda'' - :lol:

Varjag
Tja, det hänvisades ju till en språkforskare, det var därför som jag frågade om det fanns någon länk. Jag har googlat lite, men inte hittat exakt detta från personen ifråga.

Kollar man så verkar siffrorna för hur många som talar engelska världen över verkligen svänga rätt ordentligt från olika källor, men att drygt 80% av världens befolkning inte skulle förstå ett enda ord engelska låter rätt högt. Det kanske stämmer, men det vore intressant att se närmare var det kommer ifrån.

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1159
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Hur står det till med tyskan nuförtiden...?

Inlägg av Gerrgul » 21 juni 2016, 17:22

Lagom finns bara i Sverige och andra myter om språk av Mikael Parkvall. Mycket intressant bok där han punkterar en rad myter. En del torgförda av kändisen Fredrik Lindström, f ö.; att särskrivningar skulle vara ett modernt fenomen, att eskimåerna har tusentals ord för snö, att ingen har esperanto som modersmål, att engelskan skulle ha ett mycket stort vokabulär, etc.... Men för att inte komma från ämnet för tråden så påpekar han en viktig aspekt på ett språks storlek och inflytande, nämligen produktionen av filmer, böcker, tidskrifter, etc. på språket i fråga. Hur står det då till med utgivningen (och översättningen) av tysk litteratur?

Ephraim
Medlem
Inlägg: 277
Blev medlem: 1 april 2009, 20:50

Re: Hur står det till med tyskan nuförtiden...?

Inlägg av Ephraim » 21 juni 2016, 23:28

Det är rätt svårt att uppskatta antalet engelsktalande. Det beror ju också på var man drar gränser för att vara engelsktalande. Det krävs ju mer än att förstå ett enda ord, givetvis. David Crystal har gjort några uppskattningar genom åren.

I en artikel 1985 (när jordens befolkning var mellan 4,8–4,9 miljarder) skrev han:
"So, if you are highly conscious of international standards, or wish to keep the figures for world English down, you will opt for a total of around 700 million, in the mid-1980s. If you go to the opposite extreme, and allow in any systematic awareness, whether in speaking, listening, reading or writing, you could easily persuade yourself of the reasonableness of 2 billion. I am happy to settle for a billion, myself, but would welcome comment as to whether I am being too conservative or too radical. If the criticisms balance, I shall stay with this figure for a while."

I en uppföljning på artikeln från 2008 (när jordens befolkning var runt 6,7 miljarder) skrev han:
"That aside, I am struck by my final comment: ‘I shall stay with this figure for a while’ – a billion. It appears I stayed with it for a decade. In the first edition of my English as a Global Language (1997: 61) I raised my estimate, suggesting a middle-of-the-road figure of 1,350 million. In the second edition (2003: 69), a ‘cautious temperament’, I said, would suggest 1,500 million. And these days, having read the more sophisticated assessments by David Graddol and others, I am prepared to revise upwards again in the direction of 2 billion. In short, we have moved in 25 years from a fifth to a quarter to a third of the world’s population being speakers of English."

Han skrev särskilt om Kina:
"But commentators I have talked to assert that China will have nearly half its population capable of at least a basic level of conversational competence in English by the end of 2008. I would not be at all surprised if this came to pass."

http://journals.cambridge.org/action/di ... 8408000023
(artikeln är tyvärr inte fritt tillgänglig)

English as a Global Language, andra upplagan från 2003 finns här (kapitlet som börjar på s. 59 kan särskilt vara av intresse):
http://www.culturaldiplomacy.org/academ ... rystal.pdf

Crystals grova uppskattning på 2 miljarder (2008) inkluderar vad jag förstår modersmålstalare, andraspråkstalare (alltså icke-modersmålstalare i miljöer där språket används aktivt) och främmandespråkstalare.

Med 2 av 6,7 miljarder (2008) kommer man trots allt upp i 70 % av jordens befolkning som inte räknas som engelsktalande.
(det är möjligt att befolkningsiffran avser årets sluts men det har kanske mindre betydelse)

Parkvalls skriver (2009) att hans senaste gissning är att engelskan har 350 miljoner modersmålstalare, och därtill någonstans mellan 700 och 900 miljoner som i någon mån behärskar språket. Så det blir avrundat någonstans mellan 80 till 85 % som inte talar engelska. Formuleringen att de inte begriper ett ord (eller åtminstone inte mer än ett ord) är kanske lite överdriven.

Crystals siffra på 2 miljarder är nog även idag relativt hög, på andra håll kan man hitta uppskattningar runt 1,5 miljarder. Parkvalls siffror är nog ganska låga, å andra sidan.
tryggve skrev:Tittar man på denna lista så verkar antalet människor världen över som talar/kan engelska uppskattas vara 2,4 miljarder. Det rör sig om första och andraspråk då.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_l ... f_speakers

Dock med ett antal förbehåll för hur man har kommit fram till detta förstås.
Not 3 vid antalet L2 speakers hänvisar just till Crystals artikel ovan. Men siffran 2 miljarder avser såvitt jag förstår det totala antalet talare inklusive modersmålstalare. Så med summan 2,4 miljarder har den senare gruppen räknats två gånger.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Hur står det till med tyskan nuförtiden...?

Inlägg av Amund » 22 juni 2016, 06:57

Min minnesbild av boken är att Parkvall ville visa på att vi i Sverige gärna vill tro att man ÖVERALLT i resten av världen, åtminstone kan använda enkla uttryck som yes och no eller how much, och att hela världen är lika angliserade som vi. Till och med korrespondenter verkar nöja sig med engelska ibland, även om de verkar i Tyskland. :roll:

Min erfarenhet är att det i mindre utvecklade länder utan brittisk kolonialhistoria, endast är personer som genom sitt yrke kommer i kontakt med turister som kan tala eller förstå sådana enkla fraser. Inte ens i delar av södra Europa förstår många äldre ett jota av engelska ord. De flesta av mina tyska släktingar kan inte föra en enkel konversation på engelska, inte ens räkna till tio. I Brasilien tror man nästan att de skämtar när de flesta faktiskt inte förstår ett ENDA ord engelska… Fast om man bara vistas på en turistort eller i en internationell miljö som hotell, flygplatser och stora sevärdheter kanske man lätt får uppfattningen att engelska fungerar överallt.

Skriv svar