Daesh = pejorativ?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Daesh = pejorativ?

Inlägg av Hexmaster » 20 november 2015, 07:06

Det har ju lanserats några olika namn på rövargänget, inte minst eftersom deras egentliga namn dels varierat, dels är jättelångt och på arabiska.

På sistone har många hävdat att "Daesh" är att föredra. Det är visserligen den arabiska motsvarigheten till ISIL (dvs en förkortning) men har fördelen att de själva ogillar den kraftigt, och att det rentav är straff på att använda den i de ockuperade områdena.

Är det sant?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Daesh = pejorativ?

Inlägg av sonderling » 20 november 2015, 12:52

Jag använder konsekvent Daesh efter Charlie Hebdo attacken, då jag fick höra att Frankrike skulle använda det, då det ansågs nedsättande av Daesh.

Då fick jag veta att det betydde "halshuggarna" på arabiska. Nu säger man att det betyder "trampa på", "krossa" alternativt " de som inte respekterar andras åsikter" (lite långt va?)
Ordet skulle vara en lek med ord på en förkortning, liknande ISIL.
Sedan har jag läst att Daesh är en anglicism och att det ska vara Daish egentligen?

Förövrigt undrar en som hade etta i Svenska vad "Pejorativ" betyder? Ja sedan läste jag upp det betyget på folkhögskola samt gått skrivar-kurser men jag har ingen aning endå.

Sonderling

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Daesh = pejorativ?

Inlägg av mrsund » 20 november 2015, 13:16

Synonymer till pejorativ
nedsättande, klandrande, kränkande, negativ

http://www.synonymer.se/?query=pejorativ

Jag visste heller inte...

Ephraim
Medlem
Inlägg: 277
Blev medlem: 1 april 2009, 20:50

Re: Daesh = pejorativ?

Inlägg av Ephraim » 20 november 2015, 14:31

Min arabiska är ganska begränsad men jag tror att namnet som gett upphov till ISIS/ISIL är detta:

al-Dawlah al-ʔislamīyah fī l-ʕirāq wa-š-Šām
BST–stat BST-islamisk i BST–Irak och-BST-Sham

BST står för bestämd artikel. Regionen ash-Sham är väl det som inte är helt klart hur det ska översättas, därav variationen mellan ISIL och ISIS:
https://en.wikipedia.org/wiki/Bilad_al-Sham
https://en.wikipedia.org/wiki/Syria_(region)

Förkortningen Dāl-alif-ʕayn-Šīn tar alltså sina bokstäver från motsvarande ord som ISIS/ISIL (alif för ʔislamīyah). Det finns tror jag flera sätt det skulle kunna läsas på, särskilt som man inte skriver korta vokaler med det arabiska alfabetet. Men det verkar läsas som Dāʕiš där bokstaven alif betecknar långt ā.

Om romaniseringen är Daesh eller Daish är sak samma egentligen. Klassisk arabiska och standardarabiska har bara tre betydelseskiljande vokaler (med långa och korta varianter): i a u. Sen kan de uttalas lite olika beroende på omkringliggande konsonanter (i uttalas ofta närmare e). Reglerna kan också variera beroende på dialekt.

Jag tror det stämmer att de själva ogillar namnet Dāʕiš, eftersom det låter ungefär som några andra arabiska ord (fast kanske inte exakt). Se Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_S ... menclature
The name Da'ish is often used by ISIL's Arabic-speaking detractors. It is based on the Arabic letters Dāl, alif, ʻayn, and shīn, which form the acronym (داعش) of ISIL's Arabic name al-Dawlah al-Islamīyah fī al-ʻIrāq wa-al-Shām.[57][58] There are many spellings of this acronym, with "Daesh" gaining acceptance. ISIL considers the acronym Da'ish derogatory because with the appropriate conjugation it sounds similar to the Arabic words Daes, "one who crushes something underfoot", and Dahes, "one who sows discord".[36][59] ISIL reportedly uses flogging [60][61] and the cutting out of tongues[62] to punish those who use the term in areas under its control. In 2015, over 120 British parliamentarians asked the BBC to use the name Daesh, following the example of John Kerry and Laurent Fabius.[36][63]
Som synes har artikeln många källor, så det går ju att kolla upp dem närmare.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Daesh = pejorativ?

Inlägg av Donkeyman » 20 november 2015, 17:21

Själv har jag också sagt Daesh ganska länge men observerar också att den beteckningen har blivit mer använd i senare tid.

Men ser vi till politiker och kommentatorer så kan jag bara påminna mig en enda mer profilerad person som har använt just ordet Daesh i ganska lång tid och detta är vår förre utrikesminister Calle Bildt. Så kan man ha olika åsikter om honom men en sak är väldigt klar. Han kan det diplomatiska språket och de diplomatiska formerna (till skillnad från efterträdaren). Dessutom låter han aldrig käften glappa utan att tänka igenom vad som sägs först. Allt han säger är väl genomtänkt. Sedan kan man ha andra åsikter men det är inte bara grodor som hoppar ur käften. Därför menar jag att han skulle aldrig ha använt ordet Daesh utan att det var väl genomtänkt.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Daesh = pejorativ?

Inlägg av Amund » 20 november 2015, 17:32

sonderling skrev: Då fick jag veta att det betydde "halshuggarna" på arabiska. Nu säger man att det betyder "trampa på", "krossa" alternativt " de som inte respekterar andras åsikter" (lite långt va?)
Då kanske vi snart får ett nytt verb i språket, att Daesha någon = Hugga halsen av någon, avrätta..?

Tänker på Assasinerna som i så många språk gett ordet för att mörda någon, assassinate, assasinare, osv. :)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Daesh = pejorativ?

Inlägg av Lasse O » 20 november 2015, 20:06

Amund skrev:
sonderling skrev: Då fick jag veta att det betydde "halshuggarna" på arabiska. Nu säger man att det betyder "trampa på", "krossa" alternativt " de som inte respekterar andras åsikter" (lite långt va?)
Då kanske vi snart får ett nytt verb i språket, att Daesha någon = Hugga halsen av någon, avrätta..?

Tänker på Assasinerna som i så många språk gett ordet för att mörda någon, assassinate, assasinare, osv. :)
Har inte "assassin" också gett namn åt drogen Hashish?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Daesh = pejorativ?

Inlägg av koroshiya » 20 november 2015, 21:15

Jag tror det är tvärtom, att drogen har gett namn åt de som åt den och mördade.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Daesh = pejorativ?

Inlägg av Lasse O » 20 november 2015, 21:36

Jo, det är nog rätt.

Wurner
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 7 april 2015, 11:21
Ort: Gbg

Re: Daesh = pejorativ?

Inlägg av Wurner » 21 november 2015, 16:06

Andra rebell-/gerillaorganisationer genom tiderna har väl för det mesta fått behålla sina självvalda namn/akronymer eller direktöversättningar därav? IRA, FNL, PLO o.s.v.?
Har jag fel och finns det några stora undantag?

Visst har det väl används nedsättande termer i krig och konflikter för att benämna fienden men det har väl i första hand varit informellt och inte i politikers officiella uttalanden, seriös media o.s.v.?

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Daesh = pejorativ?

Inlägg av unmo300 » 21 november 2015, 18:57

Det ær kanske mer att man har nedsættande namn på de befolkningsgrupper som kan tænkas ha anknytning till respektive organisationer, øknamn som Fenians, Gooks och Ragheads.
Daesh ær væl før begrænsat før en organisation som har utropat ett værldsherravælde, kanske dærav upprørdheten.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Daesh = pejorativ?

Inlägg av Hexmaster » 21 november 2015, 21:16

sonderling skrev:Förövrigt undrar en som hade etta i Svenska vad "Pejorativ" betyder?
Nu vet du det, din jävel. :-D Folkbildare till din tjänst!

Lasse Odrup: Assassinerna fick namn efter hasch.
Wurmer skrev:Andra rebell-/gerillaorganisationer genom tiderna har väl för det mesta fått behålla sina självvalda namn/akronymer eller direktöversättningar därav? IRA, FNL, PLO o.s.v.?
Har jag fel och finns det några stora undantag?
Du har rätt och kommer med bra exempel också. Inte talar IRA för hela Irland? PLO för hela Palestina? Liksom ETA inte talar för någon baskisk nation, RAF inte är en del av Röda Armén, osv.

Tack till Ephraim vars "begränsade" arabiska torde vara storleksordningar över vi övrigas... Men vad grundfrågan gäller verkar den fortfarande vara öppen, huruvida "Daesh" används som skällsord.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Daesh = pejorativ?

Inlägg av varjag » 22 november 2015, 00:00

https://en.wikipedia.org/wiki/Maajid_Nawaz
- utreder frågan så här:

''P.g.a. skräcken för att använda ordet ''Islam'' har västkommentatorer börjat använda termen Daesh - som antags låta mjukare i arabiska
öron.
Bortsett från det uppenbara, att jihadistiska upprorsmakare inte är begränsade till Islamic State - utan gäller all upprorisk verksamhet
i hela regionen - förefaller denna trend helt tokig.
Araber använder termen Daesh - helt enkelt för att dom talar arabiska. Daesh är helt enkelt den exacta arabiska motsvarigheten till
den engelska akronymen ISIS eller den tekniskt mera precisa - ISIL.

Daesh på arabiska, står för Dawlat al-Islamiyah fi al-Iraq wa al-Sham vilket betyder Islamiska Staten i Iraq och Syrien/Levanten.
På engelska förkortat till ISIS/ISIL. Men betyder exakt detsamma!

Vi detta laget, då de Politiskt Korrekta ser att saker inte alltid följer deras ritningar - har man ''tonat ned'' med termen Daesh
i en underlig lek med ord.
Men på arabiska rimmar orden Daesh och Daish/Dais (att trampa ner/förinta) och just det rimmet - får ISIS att hata det och se rött......''

Av gammal vana har jag konsekvent använt termen ISIS på forumet - men kommer nu att ändra till Daish (!) :)

Alltid retar det någon....och ligger min sanning närmast, Varjag

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Daesh = pejorativ?

Inlägg av unmo300 » 22 november 2015, 07:08

Daesh på arabiska, står för Dawlat al-Islamiyah fi al-Iraq wa al-Sham vilket betyder Islamiska Staten i Iraq och Syrien/Levanten.
På engelska förkortat till ISIS/ISIL. Men betyder exakt detsamma!
Masbout!

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Daesh = pejorativ?

Inlägg av unmo300 » 22 november 2015, 15:38


Skriv svar