veckodagarnas namn

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Jotuni
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: 2 januari 2007, 23:30
Ort: Suomi

Re: veckodagarnas namn

Inlägg av Jotuni » 3 maj 2016, 11:07

Ephraim skrev:
Jotuni skrev:Jag sökte några tio finska lånord som börjar med p och fann att 9 är lånat från germanska ord som börjar med b. I Finskan ersätter man b med p. Pelto (på svenska fält) är lån från urgermansk ord pelto.

Om finsk perjantai skulle vara lån från gammal skandinaviska ord fredag skulle det vara en undantag där f har blivit lånat som p. Jag tror att lingvistiken tycker inte om undantagar.
Just pelto verkar ju vara ett exempel där f lånats som p. Den urgermanska formen torde ha varit *felþuz eller liknande.
Jag skrev fel. Pelto är urindoeuropeisk formen inte urgermansk. Jag tror att enligt Grimms lagen urindoeuropeisk p blivit f i urgermansk språk. Det är intressant att finsk pelto skulle komma från urgermansk *felþuz i stället av urindoeuropeisk *pelto men jag är inte professionell lingvistiken.

Hade urgermanskan inte /w/? Så har jag förstått och om rätt skulle w i lånord med ersatt med v eller med f men jag ar inte säkert om de är så.

Ephraim
Medlem
Inlägg: 277
Blev medlem: 1 april 2009, 20:50

Re: veckodagarnas namn

Inlägg av Ephraim » 3 maj 2016, 21:52

Jotuni skrev:
Ephraim skrev:
Jotuni skrev:Jag sökte några tio finska lånord som börjar med p och fann att 9 är lånat från germanska ord som börjar med b. I Finskan ersätter man b med p. Pelto (på svenska fält) är lån från urgermansk ord pelto.

Om finsk perjantai skulle vara lån från gammal skandinaviska ord fredag skulle det vara en undantag där f har blivit lånat som p. Jag tror att lingvistiken tycker inte om undantagar.
Just pelto verkar ju vara ett exempel där f lånats som p. Den urgermanska formen torde ha varit *felþuz eller liknande.
Jag skrev fel. Pelto är urindoeuropeisk formen inte urgermansk. Jag tror att enligt Grimms lagen urindoeuropeisk p blivit f i urgermansk språk. Det är intressant att finsk pelto skulle komma från urgermansk *felþuz i stället av urindoeuropeisk *pelto men jag är inte professionell lingvistiken.
Jo, den förurgermanska formen bör ju ha varit *peltus eller något sådant, så det är kanske svårt att säga säkert om ordet lånats före eller efter Grimms lag.

Finsk historisk lingvistik kan jag mycket lite om, så jag vet inte om det finns andra anledningar att föredra en viss datering av lånet. Åtminstone denna kortfattade etymologiska ordlista anger dock lånet som germanskt (från "*felto" står det, fast just den formen fanns nog aldrig).
https://www.academia.edu/12788026/Finni ... Dictionary

Wiktionary anger samma sak. Kanske finns det mer förklaring i någon mer omfattande etymologisk ordlista.
Jotuni skrev:Hade urgermanskan inte /w/? Så har jag förstått och om rätt skulle w i lånord med ersatt med v eller med f men jag ar inte säkert om de är så.
Jo, urgermanskan hade /w/. Det är tydligen oklart om urfinskt *v uttalades [w] eller [ʋ] i början av ord.
https://en.wikipedia.org/wiki/Proto-Finnic_language

Jotuni
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: 2 januari 2007, 23:30
Ort: Suomi

Re: veckodagarnas namn

Inlägg av Jotuni » 3 maj 2016, 23:27

I Suomen sanojen alkuperä, Urspsrung av finska ord, står det att finsk pelto är lån från urgermanisk *feltho eller pregermanisk *pelto. Jag tror att det finns olika rekonstruerade varianter. Jag är inte säkert vilken är riktig.

Jag vet inte heller om urfinskt *v.

Skriv svar