Sten ute, 1700-tal?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Sten ute, 1700-tal?

Inlägg av Göstring » 5 mars 2015, 11:17

I samband med att k. Vetenskapsakademiens handlingar skulle börja ges ut diskuterades om man skulle använda fraktur- eller antikvastil. Bland de argument som framlades för frakturstil fanns att allmogen inte kunde läsa annat än fraktur- eller svensk eller tysk stil. Som motargument användes den iakttagelsen att allmogen använde latinsk stil på sina gravstenar m.m.
E. W. Dahlgren skrev:Från motsidan uppträdde Mårten Triewald, som väl icke kunde bestrida en del af de anförda skälen, "men ville likafullt påstå, at Academiens acter med latinske caracterer intet skulle förstås af bönder", hvartill Faggott genmälde, "at de deremot ända in til bönder väl kunna förstås, de der öfver alt på sine korss öfver grafvar och märcken på hvarjehanda redskap intet annat bruka än latinske caracterer".
Antikva kan nog ha använts sedan 1600-talet av allmogen i sådana här fall. Tidsspannet blir väldigt stort, man kan av konservatism ha fortsatt med samma stil (prickarna) in på 1800-talet.

Ephraim
Medlem
Inlägg: 277
Blev medlem: 1 april 2009, 20:50

Re: Sten ute, 1700-tal?

Inlägg av Ephraim » 5 mars 2015, 12:33

Tecknet ÿ uppstod väl som en ligatur av ij från början och den verkar ha förekommit i svenskan. Se följande bild från Wikipedia:
Bild

Tecknet på stenen är faktiskt mer likt steg 2 än steg 3.

Idag känner vi ju mest igen ij från nederländskan (där väl även ÿ kan förekomma) men det användes definitivt i svenskan förr, främst för att beteckna långt i. Stavningen bij för bi hittar jag i SAOB från 1600- och 1700-talen men den kan säkert ha förekommit tidigare och kanske även lite senare.
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.ph ... 30/22.html

Nu heter ju gården Stora Eneby och inte Stora Enebi. Rimligen är det sista ledet också ursprungligen by och inte bi. Därför är stavningen lite märklig, men det förekom kanske att man ibland skrev ij eller ÿ även för y-uttal. Notera att djuret bi förr hade uttals- och stavningsvarianten by (på isländska heter det ).

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Sten ute, 1700-tal?

Inlägg av Göstring » 5 mars 2015, 14:07

Bokstaven "y" kommer nog från grekiskans ypsilon. Ligaturen ij ,eller egentligen ii, är svår att skilja från y. I den nygotiska (fraktur eller tysk eller svensk) handstilen ser man skillnaden på att underhänget svänger åt vänster på "y" och går rakt ner eller svänger lite till höger på "ij".

Det första ordet här är "tijdh" [tid] och det andra "wyrdar" [vördar].
tijdh wyrdar.jpg
tijdh wyrdar
tijdh wyrdar.jpg (12.63 KiB) Visad 848 gånger

Ephraim
Medlem
Inlägg: 277
Blev medlem: 1 april 2009, 20:50

Re: Sten ute, 1700-tal?

Inlägg av Ephraim » 5 mars 2015, 19:13

Bokstaven y i sig är självklart äldre än ÿ, den har funnits med sedan antiken. Det är väl just på grund av att ij är så likt y med två prickar som man började skriva det så.

AndersSto
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 februari 2015, 14:07
Ort: Stockholm

Re: Sten ute, 1700-tal?

Inlägg av AndersSto » 6 mars 2015, 16:18

Markus, det var just y-et som jag först tyckte var oskickligt gjort och som gjorde att jag trodde att det var hemmagjort i sen tid. Men när det blev ett bra släpljus en morgon såg jag att det är ett ÿ. Har hittat en bild på något som påstås vara en gravsten från 1600-talet vid Vadstena kloster som har samma typsnitt!
https://www.google.se/search?q=gravsten ... er&imgdii=_

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3760
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Sten ute, 1700-tal?

Inlägg av a81 » 8 mars 2015, 21:20

Jag undrar om detta verkligen är en vägsten. Den skulle också kunna vara en gravsten, kanske till och med en gravsten inne i kyrkan. Kanske har man tagit tillvara på en gravsten som avlägsnats från Toresunds kyrka vid någon renovering?

Hur gammal kan stenen vara? Jag har svårt att se om den är från 1500-, 1600-, 1700- eller 1800-talet.

AndersSto
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 februari 2015, 14:07
Ort: Stockholm

Re: Sten ute, 1700-tal?

Inlägg av AndersSto » 8 mars 2015, 22:01

Det har sagts om den i bygden att den är från kyrkogården men tagits tillbaka till gården. Andra har tvivlat över att det var en gravsten. Konstigt...

AndersSto
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 februari 2015, 14:07
Ort: Stockholm

Re: Sten ute, 1700-tal?

Inlägg av AndersSto » 8 mars 2015, 22:02

1800-tal bör det inte vara om det ska stämma med initialer av ägare av gården.

Skriv svar