Prepositionsregler - På Krim, eller i Krim?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9726
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Prepositionsregler - På Krim, eller i Krim?

Inlägg av Amund » 9 maj 2014, 18:38

Jag har ibland förundrats över vilka prepositioner som journalister ibland använder när det gäller olika öar, i samband med krisen i Ukraina har jag märkt att i många artiklar på nätet skriver man ” i Krim” istället för som jag tycker det borde vara; Krim. Som jag alltid har tolkat det så är det vad man pratar om som styr prepositionen, är det själva halvön Krim man pratar om så blir det Krim, men för att man ska kunna skriva i Krim menar jag att det måste vara en självständig stat man åsyftar vilket Krim inte är?

Ett annat exempel är Formosa (när det handlar om den geografiska ön), men i Taiwan (om det handlar om staten som finns på ön), fast å andra sidan skulle man enligt mitt språköra aldrig kunna säga i Cypern eller i Malta.

För att komplicera det hela så tror jag (lite osäker) att i italienskan är det storleken som är avgörande, man säger i om en ö bara i två fall vad gäller italienska öar, in Sicilia och in Sardignia. Alltså där är det bara Sicilien och Sardinien som är så stora att man säger i (in) om dessa, det verkar alltså inte ha att göra med deras politiska status. Om mindre öar säger man exempelvis a Elba, vilket borde bli Elba i svensk översättning.

Min slutsats är alltså att det är vad jag åsyftar som styr prepositionen i svenskan, t.ex. Jamaica äter man ofta stark mat (på ön alltså). I Jamaica satsar man mycket på försvaret (staten Jamaica alltså), är det rätt tänkt?

Kanske någon kan reda ut regelverket? :)

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Prepositionsregler - På Krim, eller i Krim?

Inlägg av tyskaorden » 9 maj 2014, 23:56

Ja det verkar vara så att i används för dalgångar, socknar, kommuner, städer, län, delstater/provinser, landskap, länder och världsdelar. På används för öar, halvöar, berg, hedar, slätter, herrgårdar och slott. Så du har rätt det är vad som åsyftas som styr vilken preposition man väljer.

En liten luring rör hav, sjöar och floder för där används i när det rör sig om att man är nere i vattnet och på när du är på ytan, man simmar t.ex. i Vättern men åker båt på Rhen.

Skriv svar