Ordet "mig" genom historien, eller andra ord, hjälp?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
kiteii
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 april 2014, 14:28

Ordet "mig" genom historien, eller andra ord, hjälp?

Inlägg av kiteii » 11 april 2014, 14:32

Hej.
Är det någon här som vet, eller skulle kunna hänvisa till någon källa där man kan läsa om huruvida det finns några specifika ord/ uttryck/ meningar som funnits med ända sedan typ urnordiskan fram till idag, och hur de förändrats?

Jag kan tänka mig att ordet "mig" är ett ganska bra exempel då det lär ha funnits i språket mycket länge. Jag vet att ordet under 1500-talet exempelvis kunde stavas som mig, migh, mik, mic och mech osv, men hur tar jag reda på hur ordet såg ut innan dess? Är det någon härinne som har bra koll på sånt här?

:)

Ephraim
Medlem
Inlägg: 276
Blev medlem: 1 april 2009, 20:50

Re: Ordet "mig" genom historien, eller andra ord, hjälp?

Inlägg av Ephraim » 11 april 2014, 20:59

Mig går mycket riktigt tillbaka till protogermanska. På fornnordiska hette det mik vilket går tillbaka till ett protogermanskt *mik i obetonad ställning och *mek i betonad ställning. Det avslutande k-ljudet blev ganska tidigt till en tonande frikativa [ɣ] åtminstone när ordet var obetonat (de två formerna levde nog sida vid sida ganska länge). Den protoindoeuropeiska formen var *me men denna torde ha förstärkts med ett suffix *ge (> protogermanska *ke/ki)

Engelska wiktionary är en ganska bra källa till etymologi numera och den blir bara bättre. Annars finns ju SAOB.

Användarvisningsbild
Covendor
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 24 januari 2004, 15:59
Ort: Västervik

Re: Ordet "mig" genom historien, eller andra ord, hjälp?

Inlägg av Covendor » 22 april 2014, 22:53

På bred västgötska säger man "mäk" eller "mäck". Har k-ljudet funnits kvar hela tiden, eller är det en nymodighet?

Ephraim
Medlem
Inlägg: 276
Blev medlem: 1 april 2009, 20:50

Re: Ordet "mig" genom historien, eller andra ord, hjälp?

Inlägg av Ephraim » 27 april 2014, 15:44

Jag är rätt säker på att det inte är en nymodighet utan att det är en äldre form som bevarats. Jag är dock lite osäker på detaljerna. Det är tänkbart att äldre västgötska, liksom andra dialekter, hade en betonad form med [k] men en obetonad med [ɣ]. Sedan generaliserade västgötska k-formen även till obetonad position, medan andra dialekter generaliserade ɣ-formen till betonad position. Men det kan också vara så att k-formen helt enkelt bevarats i alla positioner från fornnordiska. Det kanske är någon som vet mer.

Liknande utveckling finns för andra pronomen också över hela det nordiska språkområdet, inklusive isländska. Vi hittar en variation mellan jak~jag~ek~eg, þat~það~tað~det etc.

Användarvisningsbild
Covendor
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 24 januari 2004, 15:59
Ort: Västervik

Re: Ordet "mig" genom historien, eller andra ord, hjälp?

Inlägg av Covendor » 12 maj 2014, 20:05

Intressant! Tack för svar!

Skriv svar