Uttal av 2000-årtal

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Uttal av 2000-årtal

Inlägg av Solkungen » 7 februari 2014, 11:06

Minns att Sture Allén på tidigt åttiotal kom fram till att årtal från 2000 borde uttalas tjugohundra. Min undran är hur det i praktiken var med uttalet på åttiotalet? ÄR det någon som sitter på länk till video eller ljudfil?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Uttal av 2000-årtal

Inlägg av Hexmaster » 7 februari 2014, 11:19

Sånt här är svårt att uttala sig om, när man förlitar sig på minnet, men jag vågar påstå att det under 1980-talet var ytterst få som sade "tjugohundra".

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Uttal av 2000-årtal

Inlägg av Donkeyman » 7 februari 2014, 11:31

Jag håller med Hexmaster. Att många säger "Tjugohundra" är en följd av påverkan från TV och Radio. Fast personligen skulle det aldrig falla mig in att ta det uttrycket i min mun. Jag säger "Tvåtusen". Så får expertisen anse vad de vill.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28586
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Uttal av 2000-årtal

Inlägg av Hans » 7 februari 2014, 11:32

Instämmer med föregående talare, jag har aldrig hört "Tjugohundraett, ett rymdäventyr" bara "Tvåtusenett, ett rymdäventyr"

Vidare läsning.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem
Inlägg: 1048
Blev medlem: 13 april 2003, 08:25
Ort: Pensacola, FL / Lund, Sverige

Re: Uttal av 2000-årtal

Inlägg av Gerle » 9 februari 2014, 01:48

Jag har inte bott i Sverige sen 1998, jag säger tvåtusen. Tvåtusenfjorton antar jag att jag skulle säga i år.

CHJIMS
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 3 juni 2012, 22:42

Re: Uttal av 2000-årtal

Inlägg av CHJIMS » 10 februari 2014, 16:54

Tvåtusen bör det vara. Hur blir det med 10 000-talet? OK att man gjorde som man gjorde med 1900-talet och tidigare, men det är dags att ändra nu.

Visst är det ett tag till, men 10 000-talet före Kristus nämns ju ibland.

Kattmannen
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 11 oktober 2013, 13:58

Re: Uttal av 2000-årtal

Inlägg av Kattmannen » 25 juni 2014, 19:56

Om just år 2000 säger jag ”Tvåtusen”. Annars säger jag ”tjugohundraett”, ”tjugohundrafjorton” o.s.v..

Det är väl konsekvent att säga ”tjugohundra” o.s.v. när vi har sagt ”elvahundra” t.o.m. ”nittonhundra”.

Hur vi ska göra år 10 000 får vi ta itu med då. När det börjar komma så nära att det börjar bli vanligt med att nämna det årtalet och åren närmast efter.

Vad gäller filmen ”2001-Ett rymdäventyr” så har jag inte sett den eller haft så stor anledning att nämna den. Men filmen gjordes 1968, så i det specifika fallet tycker jag att man bör gå efter hur det uttalades i Sverige då den kom till Sverige. Jag har bara hört den omnämnas som ”Tvåtusen ett….”.

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: Uttal av 2000-årtal

Inlägg av Julianus » 9 juli 2014, 10:52

Kattmannen skrev:Om just år 2000 säger jag ”Tvåtusen”. Annars säger jag ”tjugohundraett”, ”tjugohundrafjorton” o.s.v..

Det är väl konsekvent att säga ”tjugohundra” o.s.v. när vi har sagt ”elvahundra” t.o.m. ”nittonhundra”.

Hur vi ska göra år 10 000 får vi ta itu med då. När det börjar komma så nära att det börjar bli vanligt med att nämna det årtalet och åren närmast efter.

Vad gäller filmen ”2001-Ett rymdäventyr” så har jag inte sett den eller haft så stor anledning att nämna den. Men filmen gjordes 1968, så i det specifika fallet tycker jag att man bör gå efter hur det uttalades i Sverige då den kom till Sverige. Jag har bara hört den omnämnas som ”Tvåtusen ett….”.
Konsekvent vet jag inte. När inträffade slaget vid Hastings? knappast tiohundrasextiosex. Språkvetarnas argument var att uttalet tvåtusen kunde uppfattas som att man menade tredje milleniet. Uselt så att det förslår i min mening. Jag tycker nog att språkvetare i första handskall studera hur folk pratar och tvåtusentalet var vedertaget som uttal.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Uttal av 2000-årtal

Inlägg av Blixten » 9 juli 2014, 23:53

Hans skrev:Instämmer med föregående talare, jag har aldrig hört "Tjugohundraett, ett rymdäventyr" bara "Tvåtusenett, ett rymdäventyr"

Vidare läsning.

MVH

Hans
Orwells bok heter i min svenska översättning, på försättsbladet: "1984 Nitton åttiofyra". Ändå har jag bara hört talas om den som nittonhundraåttiyra. Hm...?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13609
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Uttal av 2000-årtal

Inlägg av Markus Holst » 10 juli 2014, 01:45

Anglicism.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Uttal av 2000-årtal

Inlägg av varjag » 10 juli 2014, 05:31

Markus Holst skrev:Anglicism.
Dom - hade oxå problem med samma sak.
Där nåt snille föreslog ''nollorna'' - the Noughties

Det dröjde bara kort tid innan nåt annat snille - stavade det the Naughties Uttalas likadant - :lol:

Skalmän, väl bevandrade i engelskan - fattar vitsen...... :wink:

Varjag

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Uttal av 2000-årtal

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 15 juli 2014, 01:05

Men en fråga för tvåtusen-ivrarna - blir nästa sekel två-komma-ett-tusentalet, och det förra seklet ett-komma-nio-tusentalet? :P

Mer seriöst kan man undra vad första decenniet och första århundradet borde kallas. Det är olyckligt att noll aldrig tas upp systematiskt. 00-talet uttalat nollnolltalet med osäker betoning ser så fattigt och fantasilöst ut. Nolltitalet och nollhundratalet skulle vara skojigare, och då skulle vi därtill kunna vara ambitiösa och ha tvåtusennollhundranolltinoll för år 2000. 8-)

För övrigt verkar det finnas ett helt gäng andra kalendrar, och vi borde inte behöva stirra oss blinda på innevarande årtal för just den kalender som vi har ärvt när andra har kommit mycket längre i sin årsräkning. :x

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Uttal av 2000-årtal

Inlägg av Blixten » 15 juli 2014, 10:38

Jag minns hur det var ett inslag i Rapport (eller Aktuellt) på tv: nu är det bestämt att det skall heta tjugohundratalet. Jag hade aldrig förr hört något så fånigt!

Sedan kommer ett reportage där en gubbe förklarar varför han (man? dom? nån?) har bestämt så. Han illustrerar genom att rita på ett blädderblock. Jag minns att jag tyckte att det kändes lite vanvördigt att meddela ett så viktigt beslut, som kommer att hänga med varje dag i hela mitt liv, med hjälp av ett simpelt blädderblock! 8O
Julianus skrev: Konsekvent vet jag inte. När inträffade slaget vid Hastings? ...
:welcome:

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3775
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Uttal av 2000-årtal

Inlägg av a81 » 7 augusti 2014, 13:50

Långt in på 1990-talet skulle jag säga att "två tusen" var det vanliga sättet att uttrycka sig bland allmänheten. Sedan har det mer och mer blivit "tjugohundra", man hör inte så många säga "två tusen fjorton" i dag. Parallellt har det engelskinfluerade "tjugo fjorton" blivit allt vanligare, kanske vanligare i dagligt tal än "tjugohundra fjorton" och definitivt vanligare än "två tusen fjorton".

Det första decenniet på 2000-talet har ibland kallats "nollnoll-talet", vilket jag tycker är en rätt bra benämning, för att slippa säga "tjugohundratalets första decennium".

Tomas C
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 15 april 2008, 09:12

Re: Uttal av 2000-årtal

Inlägg av Tomas C » 17 augusti 2014, 12:01

Jag säger själv "tjugohundra..." kanske dels eftersom jag arbetat inom etermedia och det där är påbjudet att man säger så. Möjligen kan jag känna att det personligen skulle låta lite obildat att säga "tvåtusenfjorton" osv.
När jag tänker lite framåt känns "tjugohundra-lösningen" bättre också. "Tvåtusen nittinio" går väl an, men det blir jobbigt att framåt ålderns höst börja tala om "tvåtusenetthundratvå" osv. "Tjugoetthundratvå" blir enklare.

Fulast är dock varianten "tjugifjorton" (eller "tjugitjugi"), som inte är vanlig där jag bor men som jag hör att bl.a. statsminister Reinfelt svänger sig med. Fast det kanske är den som är framtiden? Folk brukar ju ta efter eliten. ("Tjugiett noll två" - det kanske funkar... :? )

Skriv svar