Äldre ord i folkmun

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Äldre ord i folkmun

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 januari 2014, 16:57

Jag kom att tänka på äldre ord som användes mera vardagligt förr i tiden och som ännu idag kan förekomma i folkmun. I Sverige bytte man krona mot riksdaler i början på 1870-talet, men detta ord används fortfarande i folkmun. Jag har själv använt det när jag har handlat och jag har t o m hört vissa butiksanställda har sagt det också.......Samt andra kunder.

Handkerlev (reservation för felstavning) är det äldre ordet för dragspel liksom rensel är för ryggsäck. Rensel har jag hört att någon använder det i folkmun, men handkerlev är mindre vanligt. Det enda sammanhanget som jag har hört detta ord för dragspel är Lasse Stefanz låt "Elaine".

Stefan

Ephraim
Medlem
Inlägg: 276
Blev medlem: 1 april 2009, 20:50

Re: Äldre ord i folkmun

Inlägg av Ephraim » 4 januari 2014, 18:46

Handkerlev, är det ett väldigt folkligt uttal av handklaver? Ränsel (stavat så) är, åtminstone enligt Wikipedia, en särskild typ mindre ryggsäck snarare än en synonym för ryggsäckar överlag.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13460
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Äldre ord i folkmun

Inlägg av Markus Holst » 4 januari 2014, 19:26

Min mormor född 1907 kunde fortfarande tala l en tolvskilling när hon menade en 25-öring.

Maurice
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 januari 2014, 07:14
Kontakt:

Re: Äldre ord i folkmun

Inlägg av Maurice » 10 januari 2014, 07:23

Ränsel (stavat så) är, åtminstone enligt Wikipedia, en särskild typ mindre ryggsäck snarare än en synonym för ryggsäckar överlag.

Användarvisningsbild
Bardon
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 oktober 2003, 01:04
Ort: Utmarksvägen

Re: Äldre ord i folkmun

Inlägg av Bardon » 14 februari 2014, 14:48

Handklaver och klarinett ska de' va, tjo och tjim och inget annat... av Ulf Peder Olrog

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Äldre ord i folkmun

Inlägg av Blixten » 14 februari 2014, 17:58

Ränsel är det som soldaten stoppar alla sina koppar- silver- och guldmynt i. Detta var i sagan elddonet. Det ordet har man heller inte hört utanför just den sagan.

Riksdaler säger man väl bara ironiskt, synonym med spänn, pix, pistoler, dolares etc?

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Äldre ord i folkmun

Inlägg av ola » 14 februari 2014, 18:34

Brukar själv använda följande ord:
-apostlahästarna
-riksdaler
-svalen
-länsman
-konstapel


//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Äldre ord i folkmun

Inlägg av Lasse O » 14 februari 2014, 18:41

Maurice skrev:Ränsel (stavat så) är, åtminstone enligt Wikipedia, en särskild typ mindre ryggsäck snarare än en synonym för ryggsäckar överlag.
Wiki:
"Svenska försvarets gamla "päronet" är en något modernare typ av ränsel med enkel stålram
I militärspråket kunde ordet ränsel syfta inte bara på själva ryggsäcken utan snarare på ryggsäcken med hela dess föreskrivna innehåll. "Uppställning med ränsel" betydde alltså uppställning med full stridspackning, inte tom ryggsäck."

Jag vet inte när militären slutade använda begreppet ränsel men våra befäl på K 3 på 70-talet kallade i alla fall päronsäcken för ränsel. Kanske var det för att den usla kompositionen inte förtjänade att kallas ryggsäck?
Den sista militära ränseln var f ö Ränsel m/36 och som avlöstes av Ryggsäck m/39.

Användarvisningsbild
egilo
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 8 januari 2006, 17:14
Ort: Norra och södra Fennoskandia

Re: Äldre ord i folkmun

Inlägg av egilo » 19 mars 2014, 16:32

Jag visste inte ens att det var något speciellt med "ränsel". I finlandsvenskan används ordet allmänt och synonymt med ryggsäck.
egilo

spiring
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 7 juni 2005, 14:39
Ort: Uppsala

Re: Äldre ord i folkmun

Inlägg av spiring » 20 mars 2014, 13:21

Bardon skrev:Handklaver och klarinett ska de' va, tjo och tjim och inget annat... av Ulf Peder Olrog
Eller "Handgranat och bajonett...", för att tala med Gudibrallan.
Allt är idioternas fel.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Äldre ord i folkmun

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 mars 2014, 15:50

egilo skrev:Jag visste inte ens att det var något speciellt med "ränsel". I finlandsvenskan används ordet allmänt och synonymt med ryggsäck.
egilo
Jag har fått den uppfattning att äldre ord har olika betydelse eller uppfattningar lite varstans i landet. Minns dessa trådar!!!

viewtopic.php?f=38&t=15114&hilit=%C3%A4ndrad+betydelse
viewtopic.php?f=38&t=23638&hilit

Stefan

Skriv svar