replikerna i En pilgrims död

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

replikerna i En pilgrims död

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 21 januari 2013, 23:43

Jag har sett de första två avsnitten nu, och skådespelarnas tal känns så orealistiskt. Dels verkar åtskilliga yttranden imitera någon sorts 1950-talstitulerande, fast det skall vara 1986, och dels används frånstötande extremvulgarismer till svordomar och skällsord. Föreställer sig någon att folk verkligen har talat så då?

I min verklighet svärs det nästan aldrig, men jag kanske lever i en skyddad värld, till skillnad från de som gör svenska tv-deckare, med minst en svordom i varje replik.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: replikerna i En pilgrims död

Inlägg av a81 » 22 januari 2013, 07:02

Som jag kommer ihåg det (var dock inte vuxen 1986) pratade man ungefär likadant 1986 som nu, titulerande och niande förekom inte!

Jag kan väl egentligen bara se två språkskillnader:

1 - Nyhetsuppläsare, politiker, etc höll en lite mer formell ton när de talade (framstår i dag nästan som det teatrala sätt att prata som finns i gamla filmer, även om jag då skulle ha tyckt att det var jättestor skillnad).
2 - Man (särskilt "vanligt folk") var något mindre finkänslig/politiskt korrekt när det gällde ordval, vilket säkert också bottnar i att toleransen har ökat de senaste decennierna (alltså inte bara en fråga om vad man "får" säga).

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: replikerna i En pilgrims död

Inlägg av sonderling » 22 januari 2013, 08:05

Jag tycker tjejens utseende (öh nu minns jag inte vad hon heter i verkligheten eller i serien, ni vet hon som har ihop det med Waltin) när det utspelar sig 86 inte är trovärdigt.
Ja för det första ser hon inte 18 - 19år ut (mig lurar det inte) och alltså nån form av pudel frisyr borde hon haft. Och alla även jag hade svarta läder jackor. Hon var visst också 67:a som jag och man förvånas över att hon jobbar på säpo? Själv var jag i nånslags arbetsmarknadsåtgärd (skottade snö, tror jag) och väntade in lumpen (på den tiden fick man inget fast job om man inte gjort lumpen.)

Talet har jag inte reflekterat över. Men jag gissar att man nog skulle reagera på att den var annorlunda om man åkte en tidsmaskin tillbaka. Ja som man minns så såg ju alla vanliga ut också men tittar du på ett fotografi så tycker du att alla inte ser kloka ut. (Jag hörde förresten nått reportage på radio där man hade intervjuat skolbarn i sthlm på 80-talet och jag kunde inte sätta fingret på det men man hörde att de lätt annorlunda på nått sätt. Vilket fick mig att spekulera i om varje tid har sin egen dialekt?)
Den svärande polisen har väl nånslags tourette eller? Tänk på att man var inte så ängsligt PK som nu, man var nog mer....ja jag har nog inte hört ordet "blå-neger" sedan 80-talet om jag säger så. (På gott och ont men folk har lärt sig att maskera sina fördomar nuförtiden.)

Jag tycker det är lite kul med alla dessa serier som börjar komma in i sin egen tid, kul att se om de lyckas fånga miljöer och så. (Förr var alla serier från 30-40-tal, sedan 50-tal och nu 60-70 tal, och detta från 80-talet. Det är alltid ca 40-50 år tillbaka, ibland undrar jag om manus författarna bara vill skildra om sin egen uppväxt tid eller nåt. )

Sonderling

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: replikerna i En pilgrims död

Inlägg av Sarvi » 22 januari 2013, 08:46

Karaktären Evert Bäckström (som spelas av Claes Malmberg) är ju något av GW:s nidbild av hur en riktigt dålig polis kan tänkas vara. Han är nog att se som ett destillat av dåliga egenskaper hos en människa och hans språkvanor är väl en av hans mindre frånstötande sidor.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: replikerna i En pilgrims död

Inlägg av a81 » 23 januari 2013, 22:17

sonderling skrev:Jag tycker tjejens utseende (öh nu minns jag inte vad hon heter i verkligheten eller i serien, ni vet hon som har ihop det med Waltin) när det utspelar sig 86 inte är trovärdigt.
Ja för det första ser hon inte 18 - 19år ut (mig lurar det inte) och alltså nån form av pudel frisyr borde hon haft. Och alla även jag hade svarta läder jackor. Hon var visst också 67:a som jag och man förvånas över att hon jobbar på säpo? Själv var jag i nånslags arbetsmarknadsåtgärd (skottade snö, tror jag) och väntade in lumpen (på den tiden fick man inget fast job om man inte gjort lumpen.)

Talet har jag inte reflekterat över. Men jag gissar att man nog skulle reagera på att den var annorlunda om man åkte en tidsmaskin tillbaka. Ja som man minns så såg ju alla vanliga ut också men tittar du på ett fotografi så tycker du att alla inte ser kloka ut. (Jag hörde förresten nått reportage på radio där man hade intervjuat skolbarn i sthlm på 80-talet och jag kunde inte sätta fingret på det men man hörde att de lätt annorlunda på nått sätt. Vilket fick mig att spekulera i om varje tid har sin egen dialekt?)
Den svärande polisen har väl nånslags tourette eller? Tänk på att man var inte så ängsligt PK som nu, man var nog mer....ja jag har nog inte hört ordet "blå-neger" sedan 80-talet om jag säger så. (På gott och ont men folk har lärt sig att maskera sina fördomar nuförtiden.)

Jag tycker det är lite kul med alla dessa serier som börjar komma in i sin egen tid, kul att se om de lyckas fånga miljöer och så. (Förr var alla serier från 30-40-tal, sedan 50-tal och nu 60-70 tal, och detta från 80-talet. Det är alltid ca 40-50 år tillbaka, ibland undrar jag om manus författarna bara vill skildra om sin egen uppväxt tid eller nåt. )

Sonderling
Visst är det väl lite så att varje tid har sin egen dialekt och visst pratade man lite mer stockholmskt 1986 (även här i Uppsala). Min gissning är att dialekten i Stockholmsområdet alltmer influerats av såväl rikssvenska (från TV, filmer, etc men även via skolan) som norrländska (stor andel av befolkningen i Stockholmsområdet har norrländskt ursprung). Detta är lite paradoxalt, då såväl rikssvenska som norrländska liknar äldre tiders stockholmska (ett par hundra år tillbaka i tiden).

Skriv svar