Metriska systemet i Förenta Staterna.

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Metriska systemet i Förenta Staterna.

Inlägg av NIL » 13 januari 2013, 19:59

Vänner
Jag har sett det metriska systemet användas inom den amerikanska militären (markarenan) och har väl aldrig riktigt reflekterat över det även om jag gärna skulle vilja veta varför det är på det viset. Jag har nyss sett en TV dokumentär där även arkeologer(från USA) pratade om meter och centimeter.

Finns det något skäl till att man i vissa miljöer använder vårt system eller handlar det enbart om någon akademisk kultur?
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Metriska systemet i Förenta Staterna.

Inlägg av B Hellqvist » 13 januari 2013, 22:23

Kan tänka mig att det är för att vara anpassade till internationell standard, vilket minimerar misstagen inom forsking och militär.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Metriska systemet i Förenta Staterna.

Inlägg av Hans » 13 januari 2013, 22:43

B Hellqvist skrev:Kan tänka mig att det är för att vara anpassade till internationell standard, vilket minimerar misstagen inom forsking och militär.
Forskning möjligtvis - militär - tvärtom. I närtid (kanske tiotalet år) gick flygvapnet över till fot från meter - NATO (US) anpassning,

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sapient
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 december 2012, 13:00

Re: Metriska systemet i Förenta Staterna.

Inlägg av sapient » 13 januari 2013, 23:14

Inom discipliner som forskar "på fältet", det vill säga t.ex. just arkeologi, paleontologi men också delar av biologi (zoologi) och andra är det vad jag förstår ganska vanligt att använda det metriska systemet just för att hålla sig till en internationell standard, åtminstone vid publicering.

Amerikansk paleontologi som jag har viss erfarenhet av (vilket ju antyds av min avatar...), kan använda båda - ibland samtidigt (med dubbla måttstockar). Det kan bero på vilken institution man tillhör och vilken inställning de har.

De utgrävningar jag har deltagit i, arrangeras av Montana State University och Museum of the Rockies. Eftersom universitetet också har ett välutvecklat samarbete med Kina, så har nästan alla deras "grad students" lärt sig det metriska systemet åtminstone för att använda där. Det är också vad vi använder för det mesta, på grävplatser i Montana - utom möjligen för mer informella mätningar och uppskattningar, som man gör för arbetets skull.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Metriska systemet i Förenta Staterna.

Inlägg av frodeh » 14 januari 2013, 00:41

De amerikanske væpnede styrker er rimelig godt over på metriske enheter, eller SI-systemet. Årsaken er opplagt om man ser på NATO-samarbeid osv.
Unntaket er marine og flyvåpen som bruker knop og sjømil som oss andre.

Wiki-artikkelen "metrificaton in the US" gir en ganske bred beskrivelse av USA og forholdet til metersystem/SI.
En godbit:
..the United States does not commonly mandate the use of SI, making it, according to the CIA Factbook, one of three countries that has not adopted the International System of Units (SI) metric system as their official system of weights and measures, along with Burma (Myanmar) and Liberia.
:)

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Metriska systemet i Förenta Staterna.

Inlägg av Blixten » 9 februari 2013, 23:00

Amerikanska armen kör väl med meter och har så gjort länge. Eller? Dom kör väl med 24-timmarsklocka också?

(Svenskar har å sin sida egenheten att använda hk när de pratar om motorer och mil när de pratar om avstånd istället för kW och km som det borde vara det naturliga.)

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Metriska systemet i Förenta Staterna.

Inlägg av Marcus » 10 februari 2013, 10:38

Tack sapient för den inblicken i en för mig okänd användning av det metriska systemet på andra sidan havet.

/Marcus

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Metriska systemet i Förenta Staterna.

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 17 februari 2013, 23:19

Hans skrev:Forskning möjligtvis - militär - tvärtom. I närtid (kanske tiotalet år) gick flygvapnet över till fot från meter - NATO (US) anpassning,
Metersystemet och annan standardisering har ibland betraktats som någon sorts kommunism, och därför avvisats, men ändå verkar det som om man på något smygkommunistiskt vis har använt begrepp som tretusen fot och liknande om flyghöjder, istället för att ange riktiga enheter som rod, chain, furlong, mile och league. Det vore något för flygvapnet!
3 feet = 1 yard
5.5 yards = 1 rod
4 rods = 1 chain
10 chains = 1 furlong
8 furlongs = 1 mile
3 miles = 1 league

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Re: Metriska systemet i Förenta Staterna.

Inlägg av Johan Ekstrand » 19 februari 2013, 16:08

Det är givetvis frimurarnas fel, fråga bara The Simpsons.

http://www.youtube.com/watch?v=eD3FN0Ah4RE

Skriv svar