Vilken latinsk ordbok skall jag köpa?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Vilken latinsk ordbok skall jag köpa?

Inlägg av Ralf Palmgren » 12 oktober 2012, 19:24

Jag forskar om medeltiden. Då behöver jag i bland använda en ordbok som i första hand är från latin till svenska. I andra hand från svenska till latin. Det bästa är om den är inriktad på medeltidslatin. Ordboken skall helst inte ha någon grammatik. I tenter får jag nämligen inte använda latinska ordböcker som har grammatik. Finns det någon ypperligt bra latinsk ordbok som ni kommer att tänka på?

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Vilken latinsk ordbok skall jag köpa?

Inlägg av Ralf Palmgren » 17 oktober 2012, 19:58

Har ingen någon bra latinsk ordbok som ni kan rekommendera? 8O Jag har själv funderat på Norstedts. Vad tycker ni?

erich lespenhalt
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 9 juli 2004, 13:46
Ort: Buren

Re: Vilken latinsk ordbok skall jag köpa?

Inlägg av erich lespenhalt » 17 oktober 2012, 23:42

Eftersom Sverige inte är en kulturnation så finns det ingen ordbok som behandlar medeltidslatin. Däremot finns det sådana böcker på tyska (som jag fann efter googling). En bok som jag skulle vilja köpa är Mittellateinisches Wörterbuch av Otto Prinz. Eller förresten, kolla själv så får du ett större urval:

http://de.wikipedia.org/wiki/Mittellatein

Rulla ner till avdelningen Wörterbücher.

Norstedts ordbok tar bara upp klassiskt latin så du har ingen hjälp av den om du vill få reda på vad ett medeltidslatinskt ord betyder.

Skriv svar