Tjugohundratolv?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28565
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tjugohundratolv?

Inlägg av Hans » 3 januari 2012, 20:51

Tvåtusentolv.

MVH

Hans

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Tjugohundratolv?

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 3 januari 2012, 21:41

Saxat från min gambla tråd:
viewtopic.php?f=38&t=32422&p=473650&hil ... 2A#p473650
Jurgen Wullenwever skrev:Kring millennieskiftet var det en ofta förekommande debatt angående huruvida det nya seklets årtal skulle benämnas tvåtusen-någonting eller tjugohundra-någonting. Det sades kanske att tvåtusen skulle vara kortare än tjugohundra, men för mig var det tvärtom, tvåtusen är trestavigt, medan tjugohundra är tvåstavigt, det uttalas "tjugna". I likhet med detta fås:
hundratalet hunnatale
tvåhundratalet tvånatale
trehundratalet trenatale
fyrahundratalet fyrnatale
femhundratalet femnatale
sexhundratalet sexnatale
sjuhundratalet sjunatale
åttahundratalet åttnatale
niohundratalet ninatale
tiohundratalet tinatale
elvahundratalet elvnatale
tolvhundratalet tolvnatale
trettonhundratalet trettnatale
fjortonhundratalet fjortnatale
femtonhundratalet femtnatale
sextonhundratalet sextnatale
sjuttonhundratalet sjuttnatale
artonhundratalet artnatale
nittonhundratalet nittnatale
tjugohundratalet tjugnatale
tjugoetthundratalet tjuettnatale
Varför har jag då belastat forumet med dessa nednötta uttalsformer? Jo, idag, 22 april 2008 såg jag till min stora glädje att någon annan hade uppfattat saken på ett liknande sätt. I dagens rocky-serie av Kellerman på msn:s sida förekom yttrandet "Har du glömt bort att vi smulade sönder hela danska flottan sjuttnanittitre?" Sakinnehållet kan lämnas därhän, men tänk att språket ännu lever! Alla är inte utslätade och likriktade än. "artnatalet" gav två träffar på google, så även där finns en utbredning av företeelsen.
Engan skrev:Jag pratar ju ungefär så (liksom väl de flesta gör, vare sig de är medvetna om det eller inte), men att skriva det tycker jag ser lite otydligt ut (t.ex svårt att se skillnad på "femnatalet" och "femtnatalet").. men för all del, blir det mer utbrett så kan jag kanske ändra mig. :-)

Jag tycker absolut inte om "tvåtusen-talet", och tror inte det uttalet kommer att hålla i längden.

Sen skulle man väl i och för sig kunna hävda att även "tvåtusen" blir tvåstavigt i många sammansättningar eftersom de flesta nog i praktiken har ett uttal något i stil med "tvåtsensju".. men just i "tvåtusentalet" blir det så inte fallet.
Därtill kommer att tvåtusentalet är ett årtusende, medan tjugohundratalet är ett århundrade. (Människor vill gärna slåss om sådana här icke-existerande saker, i stil med: Var sonen född eller skapad, och var han av samma ande som fadren, eller bara av lika ande.)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Tjugohundratolv?

Inlägg av Hexmaster » 3 januari 2012, 22:15

Själv säger jag tvåtusentolv. Och konstaterar att jag knappast lär uppleva år 2100, och därmed slipper bekymra mig om hur det seklets årtal ska uttalas. (Om jag mot förmodan fortfarande är med då så lär jag ändå inte vara särskilt medveten om det, och om så ändå är, lär jag vid det laget ha vant mig av vid att bekymra mig för omvärlden.)

erich lespenhalt
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 9 juli 2004, 13:46
Ort: Buren

Re: Tjugohundratolv?

Inlägg av erich lespenhalt » 3 januari 2012, 22:36

Hexmaster skrev:
Det slutgiltiga beslutet tas naturligtvis av brukarna. Språkråd, akademi och andra tyckare är tillsatta för att avgöra språkliga frågor så de tycker väl att det är något de kan blanda sig i, men diktera språket kan inte ens de. I så fall hade vi haft jos, datorråttor, räknedosor och jag vet inte vad.

Inte för att svenskan är det enda språket med proffstyckare.
Jag säger faktiskt räknedosa.
Senast redigerad av 1 erich lespenhalt, redigerad totalt 3 gånger.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Tjugohundratolv?

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 3 januari 2012, 22:37

En annan kvistig fråga är vad det föregående decenniet kallas. 1900-1909 var "sekelskiftet", tror jag, och då borde 2000-2009 också vara det, eller möjligen "millennieskiftet". Nu är vi långt inne i tiotalet, så det känns som om biplanen flyger. :)

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Tjugohundratolv?

Inlägg av Giancarlo » 4 januari 2012, 02:44

Jurgen Wullenwever skrev:En annan kvistig fråga är vad det föregående decenniet kallas. 1900-1909 var "sekelskiftet", tror jag, och då borde 2000-2009 också vara det, eller möjligen "millennieskiftet". Nu är vi långt inne i tiotalet, så det känns som om biplanen flyger. :)
Perioden 1900-1909 är ju förra sekelskiftet numera. Fast jag gillar "Fin de siècle" mer, slutet på artonhundratalet i fransk termenologi.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Tjugohundratolv?

Inlägg av Vysotskij » 4 januari 2012, 19:41

Ingen av er tvåtusenanhängare som ser en poäng i att säga nittonhundra, tjugohundra och så vidare så att man direkt fattar att man pratar just årtal? (Kommer just nu bara på ett krystat exempel, men det kan säkert uppstå missförstånd.)

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Tjugohundratolv?

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 4 januari 2012, 22:08

De har ju en poäng i att om man räknar pengar, så har man hundratal upp till nittonhundra, utom tusen och "nollhundra", men från tvåtusen och högre anger man tusendet först, och hundradet sedan, som "fyratusen sjuhundra".

Annars kunde vi göra som engelskan och säga tjugetolv, eller som kambriskan och säga två noll ett två (om jag minns rätt).

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Tjugohundratolv?

Inlägg av Wooster » 4 januari 2012, 22:26

Jurgen Wullenwever skrev: Annars kunde vi göra som engelskan och säga tjugetolv.
Vilket vi väl gör? I min bekantskapskrets är det nog lika vanligt med tjugohundratolv, tvåtusentolv och tjugo-tolv. Lutar nog själv åt att oftast använda den sistnämnda.

*Inväntar Hans vrede*

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28565
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tjugohundratolv?

Inlägg av Hans » 5 januari 2012, 10:25

Wooster skrev: tjugo-tolv
*Inväntar Hans vrede*
Förbenade anglofil, du har bara hämtat inspiration från engelskan.

http://articles.boston.com/2012-01-01/i ... dy-crowley

Högst personligen tycker jag tjugotolv är OK, kortare och bättre än tjugohundratolv som dessutom i mina öron låter fel, tjugotolv kanske blir den varianten som vinner kriget.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28565
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tjugohundratolv?

Inlägg av Hans » 5 januari 2012, 11:18



MVH

Hans

BMJ
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 28 november 2008, 22:55

Re: Tjugohundratolv?

Inlägg av BMJ » 6 januari 2012, 06:12

Jag tycker att jämförelsen mellan tusensextiosex, då Vilhelm erövrade England och tjugohundratolv, då Sverige blev juniorishockeyvärldsmästare haltar, ska man jämföra årtalen ska man jämföra ettusensextiosex med tvåtusentolv. Det torde vara få som säger ettusensextiosex om 1066.

Jag säger tjugohundratolv, men minns att det innan millennieskiftet när man satt på sin kammare och funderade på slika ting, tyckte det kändes ovant med tjugohundra-XX. Mycket av detta berodde antagligen på att man oftast pratade om år tvåtusen och inte år tjugohundra.

Tjugohundratjugo går aningen fortare att säga än tvåtusentjugo, därför tror jag att detta uttal med tiden tar över.

En annan fråga är hur man benämner åren 2001 till 2009 om man utelämnar tjugo (eller för all del tvåtusen) när man pratar? Exempel på detta är om man säger "Min dotter är född nolltre" eller om man säger "Min dotter är född tre". Jag minns att min farmor pratade om födelseår på äldre släktingar och sa då att XX var född fyra och YY var född nittonhundra ( alltså 1904 och 1900).

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28565
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tjugohundratolv?

Inlägg av Hans » 6 januari 2012, 10:50



MVH

Hans

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Tjugohundratolv?

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 6 januari 2012, 11:02

BMJ skrev:Jag tycker att jämförelsen mellan tusensextiosex, då Vilhelm erövrade England och tjugohundratolv, då Sverige blev juniorishockeyvärldsmästare haltar, ska man jämföra årtalen ska man jämföra ettusensextiosex med tvåtusentolv. Det torde vara få som säger ettusensextiosex om 1066.
Mitt intryck från för några decennier sedan var att historiker sade tiohundratalet, medan icke-historiker sade tusentalet.
BMJ skrev:En annan fråga är hur man benämner åren 2001 till 2009 om man utelämnar tjugo (eller för all del tvåtusen) när man pratar? Exempel på detta är om man säger "Min dotter är född nolltre" eller om man säger "Min dotter är född tre". Jag minns att min farmor pratade om födelseår på äldre släktingar och sa då att XX var född fyra och YY var född nittonhundra ( alltså 1904 och 1900).

Vi har ju en svaghet i språket att nollan inte är införd där, och vi skulle ibland behöva nolltusen nollhundra nolltio noll i allmänspråket, så att vi slipper "nollnolltalet" och "nollnio", och då skulle år tvåtusen/tjugohundra även kunna kallas nolltionoll. Nu kanske "noll-" är bekvämare än "nolltio-", och skulle inte sammanblandas med nittio, och förekommer dessutom redan, så jag får väl ge upp kampen innan den ens har börjat, utom i ett avseende - betoningen av nollnolltalet! Nollnoll betonas lämpligen på samma sätt som de andra årtalen nollett, nolltvå, ... med tyngden på entalssiffran, alltså nollNOLLtalet! :milsmile:

Nolltusen och nollhundra är kanske lättare att använda eftersom de nog inte skulle höra till vardagsspråket.

År 2000 blir då "tjugohundra nollnoll" eller "tvåtusen nollhundra nollnoll". :)

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Tjugohundratolv?

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 6 januari 2012, 15:01

Jag kom just att tänka på att klockslag har olika betoningar för timmar och minuter: NOLLnio-nollNIO.

Skriv svar