Feminina fartyg

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Jonas Gunnarsson
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 18 augusti 2008, 23:24
Ort: Linköping

Re: Feminina fartyg

Inlägg av Jonas Gunnarsson » 6 maj 2012, 22:57

unmo300 skrev:
några undantag från regeln om feminina fartygsnamn finns dock.
För att nu inte nämna HMS Manligheten. :)
HMS_Manligheten.jpg
Fartyget kallades dock ibland för "Emma", efter förkortningen Ma för Manligheten. http://sv.wikipedia.org/wiki/HMS_Manligheten
Som ett kuriosum kan jag berätta att jag faktiskt varit nere och sett mig om i det marina könsbytet! Detta skedde när hon låg som flytbrygga på västkusten 1983. Skottgenomgångar mm var i stort sett intakta, även skyltarna på genomgångarna som talar om var man är i ett fartyg var kvar på plats!

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Feminina fartyg

Inlägg av tyskaorden » 27 maj 2012, 23:15

hasse lindquist skrev:För att återanknyta till TS - några undantag från regeln om feminina fartygsnamn finns dock. Äldre örlogsfartyg hette understundom sådant som "Elefanten", "Kronan", "Dristigheten". Minns ännu isbrytarna "Starkgrogg" och "Lättgrogg" i Stockholms hamnar. Kunganamn t ex "Gustaf V" förekom. Även fornnordiska gudanamn som "Ymer". På Hjälmaren kryssar sommartid en välrestaurerad större motorbåt från 1900-talets början med namnet "Oden". Ursprungligen med Odansbacken vid Kvismare kanal som hemmahamn.
Det har aldrig varit en regel med feminina fartygsnamn, det är frågan om att man ser själva fartyget/skeppet som varande av kvinnligt kön oaktat namn.

Skriv svar