Feminina fartyg

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Feminina fartyg

Inlägg av Hexmaster » 27 oktober 2011, 22:20

Varför kallas fartyg "hon"?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Feminina fartyg

Inlägg av Hans » 27 oktober 2011, 23:42

Besvärliga, opålitliga och dyra i underhåll - trevliga att ha i vackert väder men otrevliga i storm :wink:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Feminina fartyg

Inlägg av Hans » 28 oktober 2011, 13:34


Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Feminina fartyg

Inlägg av Amund » 28 oktober 2011, 20:32

Hans skrev:Besvärliga, opålitliga och dyra i underhåll - trevliga att ha i vackert väder men otrevliga i storm :wink:

MVH

Hans
Sen har jag också hört att det skulle vara för att de måste målas länge och väl innan de ska ut... och dessutom byter de oftast namn när de byter ägare. Innan jag blir anklagad för att vara en mansgris vill jag betona att jag bara förmedlar sånt jag hört sägas av andra. :wink: :|

Sen när man mönstrat på ett fartyg så finns det alltid något annat fartyg man ser som man hellre skulle velat vara ombord på, men nu blev det lite väl personligt :wink: :?

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Feminina fartyg

Inlägg av lampros » 29 oktober 2011, 17:50

Hexmaster skrev:Varför kallas fartyg "hon"?
Mitt svar på denna fråga blir som följer, med en text ur en essäsamling om Japan:
Det var under ett sjöslag 1943, ett japanskt skepp höll på att sjunka och endast kaptenen och adjutanten var kvar ombord. Kaptenen sa: "Låt oss gå ut och titta på månen". Sinnesnärvaro till det yttersta.

Denne kapten gick sedan under med skeppet – för kaptenen ska stanna kvar på skeppet när det går i kvav, det är sjömanstradition. Det gjorde ju även amiral Tom Phillips på HMS Prince of Wales, sedan det anfallits av japanskt marinflyg i Thailändska sjön 1941.

Enligt C. G. Jung har män en "anima", en sinnebild för det kvinnliga (kvinnor har en motsvarande "animus", sinnebild för det manliga). De kan projicera den på föremål likaväl som på personer. Skepp omtalas ju ofta som "hon", bland annat symboliserad i den kvinnliga galjonsfiguren på gamla skepp; kaptenen är då hennes man, vilket kan vara den djupare anledningen till traditionen att han bör följa skeppet i djupet om hon är på väg att sjunka. I sammanhanget kan nämnas att även bilar kan bli föremål för mäns animaprojektion. De ger dem kvinnonamn, putsar och servar dem så ofta de kan; ägarna säger att det är en hobby, men det liknar mer förhållandet till en favoritmätress säger Marie-Louise von Franz.

Man kan ju gissa att bilen även kan vara en animus för kvinnan; stora terrängjeepar är ju populära hos dem rapporteras det. Någon sa att kvinnor i USA ser den moderna storstaden som fientlig, där finns folk som kan råna en, våldta en, alltså vill de ha en rejäl bil som skydd. Enligt mig exempel på kvinnlig animusprojektion.

Skeppet som anima. Någon kanske här invänder att örlogsskepp inte är kvinnliga utan manliga, de döps i regel efter gamla sjöhjältar. Svenska skepp som Dristigheten och Tapperheten ger också manliga associationer - och ta mig tusan fanns det inte ett skepp också som hette Manligheten! Men detta är ett forcerat sätt att könsbestämma skeppen; liksom skepp i gemen är örlogsskepp alltid kvinnliga, att göra dem manliga är att förgå sig på de mytologiska realiteterna. Men vissa har förstått det här, för det fanns förvisso en amerikansk dokumentär om ett hangarfatyg i Stilla havet: "The Fighting Lady". Detta var J. G. Ballards favoritfilm.

Skeppet är en kvinna och kaptenen måste gå under med det. Han är gift med det, ett band som inte kan brytas med mindre än att han följer det ner i djupet när det håller på att sjunka.
Källa: http://www.update.uu.se/~jolkkonen/pdf/ ... _Japan.pdf

von Franz tankar utvecklades för sin del i en essä i Jung, C. G . (red): Människan och hennes symboler. (1964) 1995

rogerb
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 mars 2012, 11:11

Re: Feminina fartyg

Inlägg av rogerb » 5 april 2012, 16:42

Väldigt intressant läsning lampros!

Spinner vidare på tråden och frågar hur det kommer sig att även tiden är en hon? Att man säger att "hon är kvart i fem"? Även jorden sägs vara en kvinna. Vad kommer "Moder Jord" ifrån? Vad finns det för manliga föremål?

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Feminina fartyg

Inlägg av unmo300 » 6 april 2012, 14:37

Vad finns det för manliga föremål?
Farvatten.

På tal om feminina fartyg, så hör man inte yrkessjömän använda den benämningen. Man säger den båten eller det fartyget, inte henne.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Feminina fartyg

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 6 april 2012, 14:59

Jord och klocka har feminint grammatiskt genus, medan fartyg är neutrum och båt är ett inlånat ord som fått maskulint genus, till skillnad från sitt originalgenus, som var neutrum.

rogerb
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 mars 2012, 11:11

Re: Feminina fartyg

Inlägg av rogerb » 4 maj 2012, 17:59

Men har svenskan verkligen feminint och maskulint genus? Jag har alltid lärt mig att vi "bara" har neutrum och något kallat utrum?

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Feminina fartyg

Inlägg av Göstring » 4 maj 2012, 18:43

rogerb skrev:Men har svenskan verkligen feminint och maskulint genus? Jag har alltid lärt mig att vi "bara" har neutrum och något kallat utrum?
Kvarlevor. Inte heller finns ackusativ eller dativ, men ändå har vi uttryck som "det är ej allom givet" där annars utgången grammatik lever vidare.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Feminina fartyg

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 5 maj 2012, 12:22

rogerb skrev:Men har svenskan verkligen feminint och maskulint genus? Jag har alltid lärt mig att vi "bara" har neutrum och något kallat utrum?
Maskulinum och femininum fanns kvar i de flesta dialekter (ända tills dialekterna nyligen utrotades), och SAOB angav maskulint och feminint genus fortfarande i sin sjätte upplaga från 1892. Realgenus eller utrum är ett senare påfund, och många säger fortfarande e framför feminina ord och en framför maskulina ord, så m-f-n-genus är inte helt utrotat än, och vi borde återuppväcka det. Haken är att regimens språkpolitik är starkt emot sådana saker. :(

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Feminina fartyg

Inlägg av Hans » 5 maj 2012, 15:41

Jurgen Wullenwever skrev:regimens språkpolitik
Finns det någon regim och finns det någon språkpolitik?

MVH

Hans

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: Feminina fartyg

Inlägg av hasse lindquist » 6 maj 2012, 13:49

För att återanknyta till TS - några undantag från regeln om feminina fartygsnamn finns dock. Äldre örlogsfartyg hette understundom sådant som "Elefanten", "Kronan", "Dristigheten". Minns ännu isbrytarna "Starkgrogg" och "Lättgrogg" i Stockholms hamnar. Kunganamn t ex "Gustaf V" förekom. Även fornnordiska gudanamn som "Ymer". På Hjälmaren kryssar sommartid en välrestaurerad större motorbåt från 1900-talets början med namnet "Oden". Ursprungligen med Odansbacken vid Kvismare kanal som hemmahamn.

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Feminina fartyg

Inlägg av unmo300 » 6 maj 2012, 13:58

några undantag från regeln om feminina fartygsnamn finns dock.
För att nu inte nämna HMS Manligheten. :)
HMS_Manligheten.jpg
HMS_Manligheten.jpg (34.22 KiB) Visad 4021 gånger
Fartyget kallades dock ibland för "Emma", efter förkortningen Ma för Manligheten. http://sv.wikipedia.org/wiki/HMS_Manligheten

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Feminina fartyg

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 6 maj 2012, 16:48

hasse lindquist skrev:några undantag från regeln om feminina fartygsnamn finns dock. Äldre örlogsfartyg hette understundom sådant som "Elefanten", "Kronan", "Dristigheten". Minns ännu isbrytarna "Starkgrogg" och "Lättgrogg" i Stockholms hamnar.
Elefant och grogg är maskulina, men krona, dristighet och manlighet är feminina! :P
Hans skrev:
Jurgen Wullenwever skrev:regimens språkpolitik
Finns det någon regim och finns det någon språkpolitik?
Under de första tre fjärdedelarna av 1900-talet var språkpolitiken mycket sträng, och lyckades pådyvla befolkningen den konstgjorda och i flera avseenden gravt felaktiga rikssvenskan som vi dras med idag. Idag är verksamheten mer dold, men verkar ändå ha någon sorts aktuell agenda, som när Ethnologue (tror jag det var) klassade de sydöstskandinaviska dialekterna i Skåne och på Bornholm som östdanska, men då hotade svenska myndigheter med att dra in stödet till den internationella organisationen, så bornholmskan klassades istället som sydsvensk. 8O Detta kan ses här, om språken i Danmark, att de talar svenska på Bornholm: http://www.ethnologue.com/show_country.asp?name=DK

Skriv svar