Fröken Efternamn eller fröken Förnamn?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Fröken Efternamn eller fröken Förnamn?

Inlägg av oilc » 7 augusti 2011, 23:11

a81 skrev:
oilc skrev:Men självklart använde anhöriga inte titlar. Inom adeln har jag visserligen hört exempel på systrar som sade "Min Herr Bror" i stället för förnamn.
Jo, men man duade nog inte föräldrar och äldre släktingar, utan sade troligen i stället "har pappa köpt...", "har mormor läst...", etc. Jag skulle gissa att det var först under 1900-talet man började dua föräldrar och äldre släktingar. Denna förändring måste ha kommit tidigare än den generella du-reformen, men inte så mycket tidigare (kanske mellankrigstiden eller så?). Frågan är om detta varierade i olika samhällsgrupper. Jag antar att det längre fram i tiden var vanligare att inte dua föräldrar och äldre släktingar inom över- och (övre) medelklassen, än bland arbetare, hantverkare, bönder, lägre tjänstmän, etc.
Ja, inom familjen användes nog varken titlar eller du, utan familjetitlar, som ingen annan kunde använda. Intressant vem som egentligen använda tilltalet "du". Inte ens makar använde alltid "du", åtminstone inom adeln tilltalade man ofta varandra med "Efternamn" eller "Make/Maka". Tilltalet "du" var nog vanligast mellan vänner och jämnåriga släktingar.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3710
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Fröken Efternamn eller fröken Förnamn?

Inlägg av a81 » 7 augusti 2011, 23:46

Tror också att "du" i alla kretsar användes mellan jämnåriga släktingar och mellan vänner. Bland allmogen användes nog "du" mer än bland adel, präster och borgare. Om man exempelvis ser/läser Vilhelm Mobergs Utvandrarserie så verkar de använda "du" väldigt mycket. Gamla rättegångsprotokoll som har jag läst från mitten av 1800-talet i allmogemiljö ger samma bild. Man titulerade överheten, men kallade varandra "du" (möjligen sade man "far", "mormor", etc till äldre släktingar?). Jag skulle gissa att det var därför "dureformen" slog igenom så snabbt i Sverige. "Vanligt folk" hade, i alla fall på landet, aldrig titulerat/niat varandra i någon större omfattning, jfr:
http://www.dn.se/mat-dryck/etikett/kommentarer-till-du-och-ni-fragan?rm=print skrev:...kronprinsen Gustaf, sedermera Gustaf V, på besök i Dalarna fick höra av en dalkarl att "Här i Dalarna säger vi du till alla utom till dig och far din"...

LinneaChristina
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 februari 2011, 10:56
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Fröken Efternamn eller fröken Förnamn?

Inlägg av LinneaChristina » 18 augusti 2011, 20:23

Tack för ytterligare svar! Här kommer ytterligare en fråga:

I vilken ålder började man tituleras mamsell/fröken? Antar att små barn inte titulerades så även om de kom från ansedda familjer? Var det i samband med att de gick fram och även på andra sätt började behandlas som vuxna, eller skedde det tidigare?

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Fröken Efternamn eller fröken Förnamn?

Inlägg av oilc » 19 augusti 2011, 00:16

LinneaChristina skrev:Tack för ytterligare svar! Här kommer ytterligare en fråga:

I vilken ålder började man tituleras mamsell/fröken? Antar att små barn inte titulerades så även om de kom från ansedda familjer? Var det i samband med att de gick fram och även på andra sätt började behandlas som vuxna, eller skedde det tidigare?
Mitt intryck är att barn faktiskt kallades vid titel dom också, åtminstone av vuxna med lägre status, medan vuxna av samma samhällsklass sade Förnamn utan att säga du, ungefär som de tilltalade tjänare. Arbetarbarn kunde nog få säga du till överklassbarn utan att någon protesterade, men egentligen skulle nog även de använda titel. Men den exakta åldern är jag osäker på. Med riktigt små barn spelade det mindre roll. Barn av olika samhällsklasser kunde fritt få leka med varandra i femårsåldern, något som beskrivits av tex Anna Maria Lenngren. En förändring inträdde någonstans i tioårsåldern, och därefter blev titlarna viktigare ju äldre man blev. Vid könsmogen ålder var det absolut titulering som gällde.

JohnAJ
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 7 januari 2013, 00:55
Ort: Skövde

Re: Fröken Efternamn eller fröken Förnamn?

Inlägg av JohnAJ » 7 januari 2013, 01:00

a81 skrev:
http://www.dn.se/mat-dryck/etikett/kommentarer-till-du-och-ni-fragan?rm=print skrev:...kronprinsen Gustaf, sedermera Gustaf V, på besök i Dalarna fick höra av en dalkarl att "Här i Dalarna säger vi du till alla utom till dig och far din"...
Ha! Humor.
John A. J.

Signaturer äro migh sällan gagneliga. Men iagh antager, att iagh gör ett försök att skriffua en.
--
För att ett budskap i mitt intresse med denna signatur bringa, säger jag: återinför genusen maskulinum, femininum, reale och neutrum.

FredrikR1
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 juli 2012, 13:36

Re: Fröken Efternamn eller fröken Förnamn?

Inlägg av FredrikR1 » 23 juli 2014, 23:27

a81 skrev: Skulle också gissa att man använde förnamn hellre än du i vissa fall, men visst tilltalade makar varandra med "du" (tror t ex att de gör det i Utvandrarna). Detsamma bör ha gällt andra hyfsat jämnåriga personer av samma status som kände varandra väl. Jag gissar att barn tilltalade sina föräldrar "mor" respektive "far", alltså "har mor mjölkat korna", inte "har du mjölkat korna".
Jag kan meddela att min mamma som föddes i slutet av 30-talet aldrig sa du till sina föräldrar. Hon sa "vill mor..." "kan far..." o.s.v. Så detta bruk har funnits åtminstone fram till 2001 då hennes mor dog. Föräldrarna hade en liten affär i en småstad.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13460
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Fröken Efternamn eller fröken Förnamn?

Inlägg av Markus Holst » 23 juli 2014, 23:35

Så tilltalar jag fortfarande min mamma.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3710
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Fröken Efternamn eller fröken Förnamn?

Inlägg av a81 » 29 juli 2014, 09:52

Jo, min mormor (född i början av 1920-talet) tilltalade sin mamma (min mormors mor, död i mitten av 1970-talet) på ett liknande sätt (osäker om sade "mor" eller "mamma" dock). Precis som FredrikR1s morföräldrar hade min mormors föräldrar affär. Samtidigt vet jag att min mamma (född på 1940-talet) tilltalat både sin mamma och sin mormor "du".

Det skulle vara intressant att veta om detta "titulerande" av sina föräldrar också förekom i arbetar- eller lantbrukarfamiljer... Jag känner inte igen detta från min pappas sida av släkten, där de var bönder, men jag skulle gissa att man även där sade "har far..?", "kan mor...?" om man går lite längre tillbaka i tiden.

Användarvisningsbild
Ro/Lt
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 6 mars 2008, 19:50

Re: Fröken Efternamn eller fröken Förnamn?

Inlägg av Ro/Lt » 20 augusti 2014, 12:08

Demoiselle förekommer också i kyrkböckerna, http://sv.wikipedia.org/wiki/Demoiselle

Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: Fröken Efternamn eller fröken Förnamn?

Inlägg av ERland » 8 december 2014, 15:55

Det här kan kanske vara rätt plats att skjuta in något som min farmor (1906-93) har berättat. På 1920-talet tjänade hon som piga/hembiträde i flera familjer, bland annat en nyrik handelsmannafamilj (tror jag det var). Där var hon tvungen kalla barnen i familjen för "Herr Mikael" och "Fröken Valborg". Det tyckte farmor var löjligt. Det behövde hon inte göra i andra familjer där hon tjänade, utan där var det bara herrskapet i huset hon skulle kalla "Herr" och "Fru", vilket hon inte tyckte var konstigt.

Jag vet inte om det var det faktum att barnen i familjen var yngre än hon själv som gjorde att farmor tyckte att detta var löjligt. Hon var nog också mest van vid förhållanden på landsbygden, där man ju inte hade en sådan tradition: I "Emil i Lönneberga" behöver ju inte drängen Alfred och pigan Lina kalla barnen i familjen "Herr Emil" och "Fröken Ida".

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Fröken Efternamn eller fröken Förnamn?

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 december 2014, 08:36

Ett exempel på efternamn

Nu har jag inte följt tråden så mycket, men enligt äldre kyrkoböcker så hade kvinnan sitt ursprungliga namn även efter giftermålet.

Pigor hade sina fullständiga namn i kyrkoböckernas husförhörslängder, mamseller hade liksom pigorna titeln före namnet.

Ex:

OBS: Fingerade namn och födelseår

Husförhörslängden, X socken 1888-95

Anders Edvard Johansson, född 1859, X socken
Hans hustru Lina Maria Jansdotter, född 1867, N socken
Gift 1888
Sonen David 1889
Sonen Gabriel 1890
Dottern Bengta 1891 död 1892
Dottern Bengta 1893

Stefan

Skriv svar