Fornkyrkoslaviska i Rumänien

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Fornkyrkoslaviska i Rumänien

Inlägg av Ralf Palmgren » 16 juli 2011, 15:33

Det ortodoxa Balkan och då speciellt Rumänernas riken är ett av många områden inom historia som jag är intresserad av. Rumänerna hade två egna furstendömen under senmedeltiden. Dessa var Moldova i norr och Rumänska landet (Țara Românească) som i ickerumänsk historieskrivning främst kallas Valakiet i söder. Transsylvanien däremot tillhörde dock inte Rumänernas riken på det ortodoxa Balkan. Området tillhörde nämligen Ungern. Nu undrar jag vilka språk som är bra för en historiker att behärska om man vill hålla på med historievetenskaplig forskning om Rumänernas riken? Jag har förstått att de inhemska källorna är skrivna på fornkyrkoslaviska i Rumänien (Old Church Slavonic in Romania). http://en.wikipedia.org/wiki/Old_Church ... in_Romania Har någon av er läst fornkyrkoslaviska och i så fall vet var det är möjligt att lära sig språket?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Fornkyrkoslaviska i Rumänien

Inlägg av Hans » 16 juli 2011, 18:15

Ralf Palmgren skrev:Har någon av er läst fornkyrkoslaviska och i så fall vet var det är möjligt att lära sig språket?
Huj, det låter som en svår väg att vandra - varför inte börja med rumänska som är ett latinskt språk i alla fall?

Om du vill kan jag forska med lite rumäner jag känner?

Får mig hursomhelst helt OT att tänka på Maria Tănase. Kolla Youtube.

MVH

Hans

Ephraim
Medlem
Inlägg: 276
Blev medlem: 1 april 2009, 20:50

Re: Fornkyrkoslaviska i Rumänien

Inlägg av Ephraim » 16 juli 2011, 23:27

Jag kan absolut inte fornkyrkoslaviska, men denna sida är ganska bra vad gäller grammatik för äldre indoeuropeiska språk (bland annat fornkyrkoslaviska):
http://www.utexas.edu/cola/centers/lrc/ ... l-0-X.html
Jag använder sidan mer som referensgrammatik (vilket då är mer på grund av ett intresse av komparativ indoeuropeisk lingvistik och inte så mycket av ett specifikt språk) så jag vet inte hur användbar den är som läromedel men det finns ett antal lektioner, utöver en grammatik och ordlista.

Det finns säkert böcker som är mer utförliga om du söker, jag skulle gissa att de bästa är på ryska men det finns nog en del på engelska.

Om du inte är intresserad av rena självstudier erbjuder Göteborgs universitet en distanskurs i fornkyrkoslaviska. Ser att du är stationerad i Helsingfors men då kursen ska vara 100 % nätbaserad borde det inte vara något problem:
http://www.sprak.gu.se/amnen/fornkyrkoslaviska/

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Fornkyrkoslaviska i Rumänien

Inlägg av Ralf Palmgren » 17 juli 2011, 20:54

Jag har sedan jag var liten varit intresserad av Dracula eller rättare sagt Vlad Țepeș och under hans tid existerande kloster och städer. Jag vet att det här är ett svårt område att forska om då jag har fått min utbildning i Finland i västvärlden. Således skulle det nog ta tid för mig att lära mig att kunna forska om det här områdets historia. Den vetenskapliga litteraturen är i stor grad skriven på franska. Säkerligen också på rumänska. Vet inte vilka andra språk som skulle behöva kunnas. Kyrkslaviska skulle nog vara något viktigt att behärska.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Fornkyrkoslaviska i Rumänien

Inlägg av Giancarlo » 4 augusti 2011, 23:46

Ralf Palmgren skrev:Transsylvanien däremot tillhörde dock inte Rumänernas riken på det ortodoxa Balkan. Området tillhörde nämligen Ungern.
Mihai den modige kontrollerade både Valakiet, Moldavien och Transylvanien i ett personligt rike i början på 1600-talet, men det höll bara knappt ett år då han blev utkastad av den ungerska adeln i Transylvanien (han blev dithjälpt av den ungerska almogen). Detta är dock gödningsmedel för rumänska nationalister än idag! Transylvanien var under denna period rätt självständig då Ungern var delvis ockuperat av turkarna.
Ralf Palmgren skrev: Nu undrar jag vilka språk som är bra för en historiker att behärska om man vill hålla på med historievetenskaplig forskning om Rumänernas riken?
Latin var ju det officiella språket i kungadömet Ungern fram på 1800-talet, om man forskar omTransylvanien så borde det funka. Kanske ungerska är lite överkurs.

Förövrigt så är kyrkoslaviska väldigt fascinerade. Ursprunget till språket kommer ifrån den slaviska dialekten utanför Thessaloniki i dåvarande östromerska riket på det sena 800-talet! Rätt sjukt att det fortfarande överlevt trots att det aldrig riktigt haft majoritetsstatus någonstans förutom där och då.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Fornkyrkoslaviska i Rumänien

Inlägg av Ralf Palmgren » 5 augusti 2011, 11:33

Var kyrkoslaviska ett lingua franca i östra Europa under medeltiden på samma sätt som latinet var det i väster? Vilken ställning hade då grekiskan från det bysantinska riket? Jag hade själv funderat på att kanske rumänska, bulgariska och ryska skulle vara viktiga språk?
Giancarlo skrev: Förövrigt så är kyrkoslaviska väldigt fascinerade. Ursprunget till språket kommer ifrån den slaviska dialekten utanför Thessaloniki i dåvarande östromerska riket på det sena 800-talet! Rätt sjukt att det fortfarande överlevt trots att det aldrig riktigt haft majoritetsstatus någonstans förutom där och då.

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Re: Fornkyrkoslaviska i Rumänien

Inlägg av Niedzwiadek » 6 augusti 2011, 18:04

Ralf Palmgren skrev:Var kyrkoslaviska ett lingua franca i östra Europa under medeltiden på samma sätt som latinet var det i väster? Vilken ställning hade då grekiskan från det bysantinska riket? Jag hade själv funderat på att kanske rumänska, bulgariska och ryska skulle vara viktiga språk?
Giancarlo skrev: Förövrigt så är kyrkoslaviska väldigt fascinerade. Ursprunget till språket kommer ifrån den slaviska dialekten utanför Thessaloniki i dåvarande östromerska riket på det sena 800-talet! Rätt sjukt att det fortfarande överlevt trots att det aldrig riktigt haft majoritetsstatus någonstans förutom där och då.
Det är långtifrån ett ämne vari jag besitter expertkunskaper men jag tror att du har rätt i att fornkyrkoslaviska var lingua franca i östra Europa under denna tid. Jag tror att grekiskan, rumänskan och bulgariskan (den turkiska varianten) inte användes av slaverna som bebodde de större delarna av Östeuropa i någon större utsträckning. Ryskan (eller snarare östslaviska språk som användes i Kievriket) tror jag inte heller var vanlig bland väst och sydslaver. Jag skulle gissa på att de slaviska språken fortfarande var så lika varandra under perioden 500-1000 e.kr. att man förstod varandra till stora delar vid vardagsmöten och att fornkyrkoslaviska praktiskt taget endast användes av klerikala företrädare vid de tillfällen då viktiga saker skulle diskuteras och man ville vara 100% säkra på att den andra parten hade förstått 100% av det man hade sagt/skrivit. Dessutom var det ju det första slaviska skriftspråket vilket nu möjliggjorde långväga korrespondens på ett slaviskt språk.

De slaviska språken separerades ju rätt så sent (400-500 e.kr) i samband med folkvandringarna och luckan på den pannoniska slätten som band samman alla slavisktalande folk täpptes först till av ungrarna i början av 900-talet. Detta får mig att tro att en slav från det område som senare skulle utvecklas till furstendömmet Moskva och en slav från södra Balkan skulle kunna förstå varandra bra nog för att inte behöva använda sig av något annat språk än sin vardagliga slaviska dialekt vid vardagliga möten.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Fornkyrkoslaviska i Rumänien

Inlägg av Giancarlo » 8 augusti 2011, 02:27

Ralf Palmgren skrev:Var kyrkoslaviska ett lingua franca i östra Europa under medeltiden på samma sätt som latinet var det i väster?
Du har nog rätt om detta, men inte överallt. Ironiskt så förbjöds kyrkoslaviskan i Stor-Mähren på sent 800-tal. Det var för att missionera i detta område som Kyrillos och Methodius hade standardiserat sin lokala slaviska dialekt i Thessaloniki, och hittat på ett nytt alfabet (det glagolitiska). Mycket arbete för ingenting, för bröderna! Så i det som idag är Tjeckien och Slovakien blev latin gällande - även i Polen verkar latinet ha funnit sig till lags även om där också finns kyrkoslaviska texter.

När Kyrillos och Methodius anhängare då kastades ut från Stor-Mähren så så flydde de till det bulgariska riket där ett par skolor uppstod i skrivandet av språket. Det är i skolan i östra Bulgarien som man hittar de första skrifterna med kyrilliskt alfabet vilket uppkom under större inspiration av det grekiska alfabetet. De flesta länder har sen dess haft egna skolor i at skriva och tala kyrkoslaviska vilket gjort att språket har anpassats mer till det lokala folkspråket, vilket nog varit en fördel för att språket ska kunna ha använts i vitt skilda länder (Glagolitiskan verkar t.ex. ha överlevt särskilt länge vid den nuv. kroatiska kusten).
Ralf Palmgren skrev: Vilken ställning hade då grekiskan från det bysantinska riket?
Som jag förstår det hade grekiskan innan kyrkoslaviskan rätt stort inflytande på Balkan. Även i Kievrusernas områden var nog grekiskan stark i början, men ersattes av kyrkoslaviska när den började titta fram på allvar.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Skriv svar