Lammhult - Lamhult
Lammhult - Lamhult
På Macworlds forum ställdes idag frågan om vad Lamm- i Lammhult betyder. Han som frågar fick veta av sin pappa att byn en gång hette Lamhult vilket gör att han nu frågar. Jag skickar frågan vidare och hoppas att någon kunnig här hittar svaret.
-
Lars Törnqvist
- Medlem
- Kontakt:
Re: Lammhult - Lamhult
Svenskt ortnamnslexikon säger så här: "Namnet ... har ansetts innehålla en äldre form av sjönamnet Lammen, troligen bildat till fsv. lamber 'svag, utmattad', syftande på trögflytande vatten."
Tack så hemskt mycket!
- Kvaen-Jukk
- Medlem
Det var intressant det där med lamber. Jag är nästan säker på att det finska ordet för damm, lampi, kan härledas från det fornsvenska. Enligt källor på nätet ligger det finska ordets härkomst i dunkel, men här ser man...
Proto: *lampeKvaen-Jukk skrev:Det var intressant det där med lamber. Jag är nästan säker på att det finska ordet för damm, lampi, kan härledas från det fornsvenska. Enligt källor på nätet ligger det finska ordets härkomst i dunkel, men här ser man...
> Nostratic:
English meaning: bog, marsh
German meaning: Pfütze, Teich, Moor
Finnish: lampi, lammi (gen. lammen, lammin), lamppi (gen. lampin) 'kleiner Landsee, Teich, Pfütze' (? > Est. lamm, gen. lammi 'kleine, flache Bucht') ?
I Falun finns det Lammet som är en vik i sjön Kalven. Lammasjö i Markaryd, Lammatjärnen i Härryda, Lammaviken i Osby, Lammsjön i Nyköping, Lammö i Falkenberg, Lammö i Ljungbys Bolmen sjön och flera andra
-
Ja vill fråga om man har något bevis att ordet 'lamber' har funnits?Lars Törnqvist skrev:Svenskt ortnamnslexikon säger så här: "Namnet ... har ansetts innehålla en äldre form av sjönamnet Lammen, troligen bildat till fsv. lamber 'svag, utmattad', syftande på trögflytande vatten."
Jag mistänker att "lamber" och många andra ord i SOL är artificiella ord. Orsaken är tydligen att man kan inte tolka ortnamn med svenska så uptäcker man ett fantasiord och betydelse. Tror att man gör inte så i Finland.