Hej,
Jag undrar hur länge vi har svurit. Jag såg en annan tråd som innehöll gamla svordomar men jag undrar hur tex vikingarna svor?
Jag undrar vad ni tycker angående svordomar.
Är det ok att svära? när isf?
Mvh Anton
Svordomar
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Svordomar
Jag gjorde lite sökning på NE på nätet och om du vill slår i äldre verk så kan du försöka på www.runeberg.org, där kan du söka i Nordisk familjebok som utkom under såväl 1800-talet som början av 1900-talet.
Ordet svordomar på NE stod det ingenting specifik om historien bakom svordomar.
Tittar man på ordhistorien däremot.
attan=1721
fan=fornsvensk
jävlar=1900
jäklar=1830
På tal om vikingarna, dom kanske använde fan också.
Stefan
Ordet svordomar på NE stod det ingenting specifik om historien bakom svordomar.
Tittar man på ordhistorien däremot.
attan=1721
fan=fornsvensk
jävlar=1900
jäklar=1830
På tal om vikingarna, dom kanske använde fan också.
Stefan
-
Torbjörn Jerlerup
- Ny medlem
Jag kommer att tänka på några exempel...
Skånska Mög har en fornnordisk variant som är myk, och detta betyder som alla skåningar här vet: skit! Det användes som tilltals ord, och knappast ett vänligt sådant.
Fitta var nog kanske inte en svordom då, som nu (tyvärr). Fitta kommer kanske från fit, dvs äxtbeklädd våtmark. Men en del härrör det till FUTH och kopplar ihop det med det magiska namnet för runalfabetet: FUTHARK...
Sen vet jag att KVINNA användes som svordom mot män!
Andra ord som "ök", användes också. Kolla guden Tors språk i sagorna, ex Snorres ProsaEdda. Jag har för mig att Tors färd till utgårdsloke innehåller lite svavelosande uttryck!
/T
Skånska Mög har en fornnordisk variant som är myk, och detta betyder som alla skåningar här vet: skit! Det användes som tilltals ord, och knappast ett vänligt sådant.
Fitta var nog kanske inte en svordom då, som nu (tyvärr). Fitta kommer kanske från fit, dvs äxtbeklädd våtmark. Men en del härrör det till FUTH och kopplar ihop det med det magiska namnet för runalfabetet: FUTHARK...
Sen vet jag att KVINNA användes som svordom mot män!
Andra ord som "ök", användes också. Kolla guden Tors språk i sagorna, ex Snorres ProsaEdda. Jag har för mig att Tors färd till utgårdsloke innehåller lite svavelosande uttryck!
/T
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
"Dåre" och "idiot" har också fått ändrat betydelse, speciellt med det sättet som dessa ord framgick i kyrko- och tabellverksmaterial förr i tiden och då betydde dessa ord "psykiskt" och "problem med inlärningen exempelvis".
Ordet "dåre" har jag sett vid ett antal gånger i mitt tidningsarkiv och handlade då om patienter som var inskrivna på ett mentalsjukhus eller som hospitalhjon.
Stefan
Ordet "dåre" har jag sett vid ett antal gånger i mitt tidningsarkiv och handlade då om patienter som var inskrivna på ett mentalsjukhus eller som hospitalhjon.
Stefan