Skadedjur

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Skadedjur

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 april 2009, 20:17

Söker man på "skadedjur" på www.vaxteko.nu fick jag fram 1 572 träffar om tidigare problem med skadedjur och vilka djur som då var aktuella. Ur denna databas fick jag fram en artikel ur tidskriften "Odlaren" nr 3/1990 som behandlade vissa skadedjur; som exempelvis Bladmögel, Phomaröta och Knäpparlarver. Jag förmodar att vissa av er känner till hur beteckningen Skadedjur har uppkommit, på en mängd erfarenheter och inte att någon grupp har slumpartat valt ut vissa insekter. :)

Historien om skadedjur är enligt NE:s orddefinition;
ska`dedjur subst. ~et, plur. ~, best. plur. ~en
ORDLED: skade--djur-et
• djur som är till skada för människan förr särsk. om rovdjur, numera mest om smärre skadegörande djur: skadedjursbekämpning; utrota råttor och andra ~
HIST.: sedan 1548
Såvitt vad jag känner till så har bl a en tråd på Skalman handlat om vägglusen, en fruktat skadedjur i 1800-talets hushåll och förr i tiden måste man "stå o loppa". Bekämpningen mot skadedjur har varit lite olikartat genom åren och likaså benämningen eller vad som ansåg vara skadedjur. Det har ständigt dykt upp nya typer av skadedjur.

Jag lämnar diskussionen öppen, jag skrev bara en inledning och några förslag om det skulle behövas;
1) Hur har ordet "skadedjur uppkommit?
2) Den historiska synen på skadedjur.

Stefan

erich lespenhalt
Medlem

Re: Skadedjur

Inlägg av erich lespenhalt » 20 april 2009, 14:55

Själva ordet "skadedjur" torde vara en översättning av tyskans "Schadentier".

Ohlmarxisten
Medlem

Inlägg av Ohlmarxisten » 22 april 2009, 16:10

erich lespenhalt skrev:Själva ordet "skadedjur" torde vara en översättning av tyskans "Schadentier".
”Schadentier” verkar inte vara ett så vanligt djur. Är det ett äldre (större) tyskt skadedjur som håller på att dö ut eller vad? Vad har du för källa och vad säger den?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 april 2009, 18:18

Stefan Lundgren skrev:1) Hur har ordet "skadedjur uppkommit?
Vild gissning: djur som, enligt talarens mening, gör skada?

erich lespenhalt
Medlem

Inlägg av erich lespenhalt » 22 april 2009, 19:18

Ohlmarxisten skrev:
erich lespenhalt skrev:Själva ordet "skadedjur" torde vara en översättning av tyskans "Schadentier".
”Schadentier” verkar inte vara ett så vanligt djur. Är det ett äldre (större) tyskt skadedjur som håller på att dö ut eller vad? Vad har du för källa och vad säger den?
Ordet "Schadentier" finns inte i min tyska ordbok utan skadedjur heter på tyska Schädling. Dock återfinns "Schadentier" på Google och används bland annat på denna site: http://www.salzburg.com/nwas/archiv_art ... 4715&res=0. Ganska lång ner i artikeln, som handlar om skadedjur på frukt nämns "besonderes Schadentier". Det är möjligt att Schadentier är dialektalt och kanske bara återfinns i Österrike. En annan möjlighet är att jag har hoppat i galen tunna igen.

Om nu någon tror att källor styrker ett påstående så finns ju denna: http://www.lestat.cc/nomen/?n=260

Ohlmarxisten
Medlem

Inlägg av Ohlmarxisten » 22 april 2009, 22:30

erich lespenhalt skrev:
Ohlmarxisten skrev:
Ordet "Schadentier" finns inte i min tyska ordbok utan skadedjur heter på tyska Schädling. Dock återfinns "Schadentier" på Google och används bland annat på denna site: http://www.salzburg.com/nwas/archiv_art ... 4715&res=0. Ganska lång ner i artikeln, som handlar om skadedjur på frukt nämns "besonderes Schadentier". Det är möjligt att Schadentier är dialektalt och kanske bara återfinns i Österrike. En annan möjlighet är att jag har hoppat i galen tunna igen.

Om nu någon tror att källor styrker ett påstående så finns ju denna: http://www.lestat.cc/nomen/?n=260
Men jag frågar egentligen bara varför du påstår det du påstår. Ja, vad fick dig att säga att ”ordet ’skadedjur’ torde vara en översättning av tyskans ’Schadentier’ ”?

erich lespenhalt
Medlem

Inlägg av erich lespenhalt » 22 april 2009, 23:04

Trådskaparen ville ha förslag på varifrån ordet "skadedjur" kom ifrån. Med tanke på att hälften av svenskans ordförråd är lån eller översättningslån från (låg-)tyskan så lämnade jag ett förslag som förmodligen är rätt. Svårare än så är det inte.

Så klart kan man börja tramsa om källor. Det finns inga källor som visar att jag äter middag varje dag men ändå kvarstår det faktum att jag äter middag varje dag.

erich lespenhalt
Medlem

Inlägg av erich lespenhalt » 22 april 2009, 23:30

Men jag frågar egentligen bara varför du påstår det du påstår. Ja, vad fick dig att säga att ”ordet ’skadedjur’ torde vara en översättning av tyskans ’Schadentier’ ”?
Om du menar på ett rent psykologiskt stadium kan jag inte svara dig. Sådant överlämnar jag till dem som studerat psykologi.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 april 2009, 06:37

Hexmaster skrev:
Stefan Lundgren skrev:1) Hur har ordet "skadedjur uppkommit?
Vild gissning: djur som, enligt talarens mening, gör skada?
Igår när jag tittade igenom mitt välbekanta tidningsarkiv så hittade jag en notis i Göteborgsposten från 1860-talet, rubriken var "Skadedjur"; men inga hästmyror eller malar, utan om antalet dödade rovdjur samt dödade tamboskap under ett år. Tänkte på inlägget när jag läste notisen.

Om det har något samband med dagens definition om skadedjur, ja, det kanske är någon koppling.

Stefan

Ohlmarxisten
Medlem

Inlägg av Ohlmarxisten » 23 april 2009, 07:32

erich lespenhalt skrev:Trådskaparen ville ha förslag på varifrån ordet "skadedjur" kom ifrån. Med tanke på att hälften av svenskans ordförråd är lån eller översättningslån från (låg-)tyskan så lämnade jag ett förslag som förmodligen är rätt. Svårare än så är det inte
Men var fick du "Schadentier" från?
erich lespenhalt skrev:Så klart kan man börja tramsa om källor. Det finns inga källor som visar att jag äter middag varje dag men ändå kvarstår det faktum att jag äter middag varje dag.
Trams var ordet.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 23 april 2009, 07:54

Med den saken avklarad så höjer vi nivån en smula, tack.

erich lespenhalt
Medlem

Inlägg av erich lespenhalt » 23 april 2009, 13:40

Uppfattat, Hexmaster.

Tja, var hör man ord för första gången? Jag kan inte minnas första gången jag hörde ordet "Sverige" eller "Norge". Inte heller ordet "köksbänk" minns jag första gången jag hörde.

Historienovisen
Ny medlem

Inlägg av Historienovisen » 26 april 2009, 09:08

Det är märkligt att katten har gått från att vara ett nyttodjur till att vara ett skadedjur.
Förr tyckte man att katten hade en viktig uppgift att hålla mössen borta på gården, men i dag kan man läsa insändarsidornas klagomål på att katten förorenar, för oväsen, skaffar barn och fångar fåglar.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 maj 2009, 21:09

Historienovisen skrev:Det är märkligt att katten har gått från att vara ett nyttodjur till att vara ett skadedjur.
Förr tyckte man att katten hade en viktig uppgift att hålla mössen borta på gården, men i dag kan man läsa insändarsidornas klagomål på att katten förorenar, för oväsen, skaffar barn och fångar fåglar.
Det gör den till viss mån fortfarande, men precis som du skriver så har katter varit objekt för ilska och kom att tänka på för tio år sedan i Storvreta norr om Uppsala. Det var massor med katter som gick runt omkring en fastighet och det var klagomål......När det uppdagades så visste jag precis vad det var för något p g a att jag själv hade gått förbi fastigheten ett par år tidigare och har aldrig sett så många katter nån annanstans än på denna fastighet. Förr i tiden när stor del av svenska befolkningen bodde på landsbygden så var katten givetvist ett nyttodjur medan den är skadedjur i tätbebyggda områden. Det är inte alltid man får gehör i samband med kattbråk heller, ett exempel var för några år sedan på en ort någonstans i Sverige och det var grannar som inte tålde eller tyckte om att en grannens katt sprang ute på nätterna.

Om myror, Linné hävdade att myror var gynnsamma för naturen och han ansåg inte att de gjorde någon skada. Numera när man läser en brochyr om myror så blir myror skadedjur så fort de kommer in i en fastighet.

Stefan

Ohlmarxisten
Medlem

Inlägg av Ohlmarxisten » 3 maj 2009, 22:40

Stefan Lundgren skrev:Om myror, Linné hävdade att myror var gynnsamma för naturen och han ansåg inte att de gjorde någon skada. Numera när man läser en brochyr om myror så blir myror skadedjur så fort de kommer in i en fastighet.
På tal om hur man lär sig ord, så skulle jag gissa att ordet "skadedjur" var något jag kanske inte i strikt mening hörde för första gången men i någon mening faktiskt lärde mig just i samband med myror, närmare bestämt när jag var sex-sju år och min pappa gjorde processen kort med myrorna på vår uteplats. Eller så var det sniglarna i trädgården något år senare.

Tja erich, har du något att säga om hur du lärde känna dina "Schadentiere"?

Skriv svar