I min värld var detta en rätt med potatismos i grunden och sedan lök och någon form av kött. Självfallet döpt efter någonting lapparna kokade ihop. Tills igår kväll, då en tyska påstår att det finns en regional rätt som heter ungefär lapschkojs och som passar receptet lite för väl för att vara en slump.
Hur ligger det till?
MVH
Hans
Lappskojs
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
-
- Saknad medlem †
Re: Lappskojs
Bra exempel på något man skulle kunnat komma på själv, ifall att.
SAOB har ett uppslagsord lapskojs som plötsligt låter mindre "samiskt":
Say what: "lobscouse"? Jomen:
SAOB har ett uppslagsord lapskojs som plötsligt låter mindre "samiskt":
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.ph ... 35174.htmljfr d. labskovs, lobskovs, nor. lapskaus; av nt. labskaus, labskausch, av eng. lobscouse, av ovisst urspr. Formen -skoj torde bero på anslutning till SKOJ.
Say what: "lobscouse"? Jomen:
http://www.etymonline.com/index.php?term=scouseshort for lobscouse "a sailor's stew made of meat, vegetables, and hardtack," of uncertain origin
-
- Medlem
I England har Lobscouse gett smeknamn till Liverpoolborna som kallas för "scousers", "scouses"(plural), eller "a scouse" (singular) samt dialekten från Liverpool heter "scouse".
Detta är för att den gamla sjömansrätten "Lobscouse" är den sjöfarande stadens mest framträdande regionala maträtt (som skiljer sig från våran lappskojs en hel del: http://www.bbc.co.uk/radio4/womanshour/ ... pe63.shtml - är mer som en slags "sjömansbiff" - bara det namnet låter ju intressant med hela sjömanskopplingen - är sjömansbiff en slags lappskojs det med?)
Labskaus är också populärt i det regionala köket i Hamburg och Lübeck, serverat med en syrinlagd sillrulle med saltgurka på toppen (en sk. rollmops). Och finns ju i hela skandinavien. Den verkar ha spridits via sjömässiga kontakter över norden helt enkelt.
Detta är för att den gamla sjömansrätten "Lobscouse" är den sjöfarande stadens mest framträdande regionala maträtt (som skiljer sig från våran lappskojs en hel del: http://www.bbc.co.uk/radio4/womanshour/ ... pe63.shtml - är mer som en slags "sjömansbiff" - bara det namnet låter ju intressant med hela sjömanskopplingen - är sjömansbiff en slags lappskojs det med?)
Labskaus är också populärt i det regionala köket i Hamburg och Lübeck, serverat med en syrinlagd sillrulle med saltgurka på toppen (en sk. rollmops). Och finns ju i hela skandinavien. Den verkar ha spridits via sjömässiga kontakter över norden helt enkelt.
Senast redigerad av 3 Giancarlo, redigerad totalt 23 gång.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Tack för svar, då har man lärt sig något nytt. Du får gärna stjäla den Hex
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Medlem
Det finns en sannolikt läsvärd bok (jag har själv inte läst den) som går igenom maten i och kring engelska flottan på tidigt 1800-tal, med utgångspunkt i Patrick O'Brians sjöromaner. På länken finns en del exempel, några även med bilder. Dock hittar jag inget om just lobscouse, så för det receptet får man väl läsa boken.
Lobscouse & Spotted Dog
Lobscouse & Spotted Dog
-
- Stödjande medlem 2023
Vilken rolig kunskap (ej ironisk).
Här lär man sig saker som man aldrig skulle komma på att slå upp, lappskojs har jag också inbillat mig vara av samiskt ursprung (iallafall namnet).
Lappskojs avnjutes bäst ur snuskburk tillsammans med två hårda, en mjuk och en smör (stenhård). Måltidsdrycken skall var mjölk med iskristaller intagen ur kåsa, efterföljande kaffe skall vara ljummet ur iso-kärl.
Här lär man sig saker som man aldrig skulle komma på att slå upp, lappskojs har jag också inbillat mig vara av samiskt ursprung (iallafall namnet).
Lappskojs avnjutes bäst ur snuskburk tillsammans med två hårda, en mjuk och en smör (stenhård). Måltidsdrycken skall var mjölk med iskristaller intagen ur kåsa, efterföljande kaffe skall vara ljummet ur iso-kärl.
Äh, det löser sig.