Debattmöte om svenska språkets ställning

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Per-Åke Lindblom
Ny medlem

Debattmöte om svenska språkets ställning

Inlägg av Per-Åke Lindblom » 4 april 2007, 21:27

Eftersom jag utgår från att de som är intresserade av språkhistoria också är intresserade av språkens framtid, i det här fallet svenskans framtid, dristar jag mig till att propagera för detta debattmöte:

Nätverket Språkförsvaret kommer att anordna ett debattmöte den 5/5 2007 om svenska språkets ställning. Den 7/12 2005 antog den svenska riksdagen ”Bästa språket”, varvid Sverige för första gången fick en samlad språkpolitik. Tyvärr slog inte riksdagen fast svenska språket som officiellt språk i Sverige – inte heller ville riksdagen att svenskans ställning i EU skulle stärkas. Den nya borgerliga regeringen gick till val på att svenskan skulle lagfästas som officiellt språk i Sverige och regeringen meddelade den 8/2 2007att den hade gett en särskild utredare i uppdrag att utarbeta ett förslag till språklag, där svenska språkets status regleras. Uppdraget ska redovisas den 31/12 2007 och en språklag skulle därmed kunna träda i kraft den 1 januari 2009.

Det finns alltså mycket att diskutera. Finns det en hotbild mot svenskan och hur ser den i så fall ut? Hur skall en språklag utformas? Skall det svenska språkets ställning som officiellt språk skrivas in i grundlagen eller behövs en särskild språklag? Språkförsvaret för sin del har bidragit till denna debatt genom Utkast till språklag för Sverige.

Debattmötet äger rum på Goethe-Institutet, Bryggarg. 12 A (nära T-centralen) i Stockholm med början från kl. 13.00. Samtliga utomstående debattörer i panelen är nu klara: Gunilla C. Carlsson (s), Siv Holma (v), Kenneth Hyltenstam, Olle Josephson, Olof Lavesson (m), Camilla Lindberg (fp), Fredrik Lindström och representant från Språkförsvaret.

För övrigt kan nämnas att Språkförsvaret http://www.sprakforsvaret.se/sf/ har många länkar till språkhistoria i sin länksamling och att vi gärna tar emot tips om nya länkar i ämnet.

Per-Åke Lindblom

Skriv svar