Namn på husdjur

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3864
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Namn på husdjur

Inlägg av a81 » 15 juli 2006, 13:44

Hur gamla är egentligen våra husdjursnamn? I en bouppteckning från 1839 efter Brita Katarina Svensdotter (min mormors morfars mormor) som var bosatt i Sibbetorp, Fliseryd, Kalmar län, finns bland annat följande konamn uppräknade: Rosa, Stierna, Blomma, Brunäsa, Sjöna, Brunkinna, Docka och Hjelma. En del av dessa påminner en hel del om dagens konamn.

Jag såg dessutom, av en slump, en tavla på Tradera eller Blocket som uppgavs föreställa katten Tusse med årtalet 1872 eller 1892 (tydligen svårläst årtal). Tusse är än idag ett vanligt kattnamn.

Är det någon som har andra uppgifter om husdjursnamn långt tillbaka i tiden, eller mera generellt vet någonting om åldern på våra husdjursnamn?

/a81

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 15 juli 2006, 23:28

Gamla hästnamn som Brunte, Stjärna, Bläsen och Svarten verkar ju syfta på färger och tecken, liksom verkar vara fallet även med de flesta ko-namn.
Däremot ställer jag mig mycket frågande till vissa hundnamn, i synnerhet Fido och Karo. Vad är det för några påhitt egentligen? :? :roll:

/Mäster Grå

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 15 juli 2006, 23:32

Förresten... Kan Fido och Karo ha någon koppling till latinet? Fidelis el liknande betyder väl trogen el trofast och Karus kan kanske översättas med älskad. Språkkunniga människor må ursäkta mitt usla latin... :roll: :wink:
Någon som vet mer än lilla jag?

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 16 juli 2006, 00:41

I USA ger man gärna inte sina husdjur människornamn då djuren inte har en själ. Detta då amerikaner generellt är väldigt religiösa.

Så är dock inte fallet i Sverige där jag stött på husdjur som heter allt från Bosse till Jenny.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 16 juli 2006, 01:10

Carolus skrev:I USA ger man gärna inte sina husdjur människornamn då djuren inte har en själ. Detta då amerikaner generellt är väldigt religiösa.
Du har inte hört det gamla amerikanska utrycket "- I was named after the family dog"?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 juli 2006, 01:51

Mäster Grå skrev:Kan Fido och Karo ha någon koppling till latinet?
O ja:
Fido - fidus = trogen.
Karo - carus = dyrbar, älskad.
Carolus skrev:I USA ger man gärna inte sina husdjur människornamn då djuren inte har en själ.
Minsann. Källa?

Måste erkänna att jag är något klentrogen till denna uppgift eftersom ex.vis en av den nuvarande presidentens hundar heter Barney. President Clinton hade en hund Buddy, uppkallad efter en släkting. Och så vidare.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 16 juli 2006, 09:45

Det verkar dessutom ologiskt. Om vi nu för diskussionens skull förutsätter att det är korrekt att djuren saknar själ men inte människan, så ser jag inte på vilket sätt namnet förändrar saken. Barney, i exemplet ovan, har således begåvats med en själ.

Mvh Petter

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 16 juli 2006, 10:36

Petsen har ju bevisligen namn. Om påståendet är korrekt gäller det väl rimligt sett jordbrukets djur, kossor och sånt.

Jag funderar dock om det lika gärna kan bero på deras stordrift. Har man kanske 1000 kor ger man dem inte namn bara nummer, har man 10 kor får alla namn.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28889
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 16 juli 2006, 10:55

Apropå namn på husdjur i USA kan kanske denna lista vara av intresse. Om man skall tro källan så hade redan Abraham Lincoln hade en kalkon (!) som hette Jack.

http://www.infoplease.com/spot/prespets1.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 juli 2006, 11:24

Stefan skrev:Jag funderar dock om det lika gärna kan bero på deras stordrift. Har man kanske 1000 kor ger man dem inte namn bara nummer, har man 10 kor får alla namn.
God iakttagelse som knyter an till tråden.

Få se - har man en höna kan hon få heta något, har man ett dussin, nä. Samma med får, getter, kor och liknande "mängdboskap". Hästar och hundar får egna namn helt oavsett hur många man har, de är värdefulla individer på ett annat sätt. Katter är väl nånstans emellan.

Idag får åtminstone korna ett ID-nummer, det är väl en Bryssel-grej kantänka, men hur man gjorde förr har jag ingen aning om. Det fanns ju storbönder då med, fast lagårdsförmannen hade väl ett tillräckligt personligt förhållande till djuren för att skilja på Rosa och Blomma m.fl.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 16 juli 2006, 11:40

Hans skrev:Apropå namn på husdjur i USA kan kanske denna lista vara av intresse. Om man skall tro källan så hade redan Abraham Lincoln hade en kalkon (!) som hette Jack.
http://www.infoplease.com/spot/prespets1.html
Tack för den intressanta länken Hans. Tydligen gav redan Andrew Jackson människonamn till sina djur.

/Marcus

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 16 juli 2006, 13:57

Ang. konamn så har jag hört( eller läst?) någonstans att en del av de vanligaste namnen på kor kommer från förvanskningar,mm av Maria, dvs jungfru Maria, en tradition som har anor sedan medeltiden. Eftersom jag inte kommer ihåg min källa så kan jag dock inte säga något om hur sanningsenligt påståendet är.
Men jag kan betrygga er med att jag inte har läst det i ''En ding ding värld''... :lol:

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 16 juli 2006, 15:15

Hette inte katter ofta Maja och Greta och Måns förr i tiden, eller är det ett fenomen som uppkommit efter Pelle Svanslös? Felix och Findus verkar ju vara synnerligen vanligt. I fallet Felix kan det ju bero på att katt på latin heter just felix.

/Mäster Grå

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 16 juli 2006, 16:03

Felix = lycklig
Felis = Kattdjur jfr engelska "feline"

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 21 juli 2006, 12:13

Fick svar från en västsvensk gård, med inriktning på mjölk, lamm och skog; har ett 50-tal nöt.
Ja vi ger namn åt djuren. Kossor och tackor får samma namn som sin mor. Baggarna brukar vi ofta ge namn efter ägaren som vi köpt den utav. Lammen som går till slakt finns här ju bara över sommaren och sedan till slakt så de får inga namn. Och i sann EU-anda så har givetvis alla eget ID-nummer också. Hönsen däremot har vi inte några namn på. Nja, inte riktigt sant för det finns vissa individer som utmärker sig och då har oftast även dessa ett namn.

Skriv svar