Svenska Göran och sydslaviskans Goran

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Svenska Göran och sydslaviskans Goran

Inlägg av Carolus » 20 juni 2006, 13:53

Flera gånger när jag sett det sydslaviska namnet "Goran" så har jag trott att det är en felstavning eller anglifiering av Göran.
När jag insett att det är ett eget namn så undrar jag om det finns någon koppling, eller om det är en slump att de är så lika?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3864
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 21 juni 2006, 12:59

Det finns mängder av varianter på namnet Göran på olika språk (se http://en.wikipedia.org/wiki/George), men Goran är inte en sådan. Enligt http://www.behindthename.com/php/view.php?name=goran betyder Goran istället man från bergen och kommer från det serbiska/kroatiska ordet gora som betyder berg. Göran kommer å andra sidan från grekiskans ord för bonde, georgos, där ge betyder jord och ergon betyder arbete. Eftersom både grekiska och serbiska/kroatiska är indoeuropeiska språk är det väl inte helt omöjligt att ge och gora har någon typ av släktskap, men det har inte jag någon aning om...

/a81

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 21 juni 2006, 16:35

Jag brukar skoja att Sveriges statsminister heter Goran Petrović.

Göran (Georg) är egentligen Ðorđe på sydslaviska. Min gissning ang släktskapet med Goran är att det är lika med noll och att det är en ren slump att namnen liknar varandra.

/ Probstner

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3864
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 21 juni 2006, 20:36

Det var mera ge och gora, som jag menade möjligen kunde ha samma ursprung inte namnen de givit upphov till...

/a81

Användarvisningsbild
sabo
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: 24 maj 2006, 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av sabo » 24 juni 2006, 00:38

Probstner skrev:Göran (Georg) är egentligen Ðorđe på sydslaviska. / Probstner
Eller "Juraj" i kroatisk version.

Djordje/Juraj/Georg/Göran
vs
Goran/berg+lite ändelser

Likheten är slumpens verk.

Skriv svar