Dubbel och dobbel

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Bess
Medlem

Dubbel och dobbel

Inlägg av Bess » 19 juni 2006, 16:56

Saknar etymologisk uppslagsbok, har inte tid att gå till biblioteket i dag, så jag frågar språkintresserade skalmaniter. I eftermiddags började jag grunna på varifrån ordet 'dobbel' kommer och om det har något att göra med 'dubbel', eller om det är ett specifikt spel som sedan kommit att betyda hasard i allmänhet. Enligt vad jag kommer ihåg av min socialhistoria var det på 1700-talet som speldjävulen fick insteg i societeten för att stanna, så ordet kanske inte är äldre än så?

Hoppas att nån kan svara.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 19 juni 2006, 17:01

NE gjorde inte mig mycket klokare, men tydligen har ordet någon sorts släktskap med ''dubbel'' i betydelsen ''spela högt'', dvs kanske dubblera insatsen.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Dubbel och dobbel

Inlägg av Hexmaster » 19 juni 2006, 17:29

Bess skrev:Saknar etymologisk uppslagsbok
Men du är ju ute på nätet, n'est-ce pas?

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
http://runeberg.org/svetym/

Inte med det nyaste nya, men fullt tillräckligt i de allra flesta fall.
Ur den senare - Svensk etymologisk ordbok av Hellquist, det är en lite äldre upplaga (1922) på nätet - hämtade jag följande:
dobbla, fsv. dob(b)la, dnb(b)la jämte isl. dufla o. da. duble från mlty. dob(b)e-len = mhty. top(p)elen; av omstritt ursprung; bl. a. tolkat som hörande till dubbel, alltså: spela med dubbel insats, jfr fra. doublet, alla i tärningsspel; däremot ej, såsom också antagits, av germ. upprinnelse. - Härtill vbalst. dobbel = fsv., motsv. isl. dubl, dufl, mlty. dob(b)el, tärningsspel.
"Av omstritt ursprung" och därmed i gott sällskap, men att ett enda exempel nämns indikerar att red. håller det för troligast, alltså att det verkligen har med "dubbel" att göra. Negativ kunskap, alltså att det slagits fast att ordet inte är av "germansk upprinnelse", är ju också bra att ha.
Bess skrev:om det är ett specifikt spel som sedan kommit att betyda hasard i allmänhet.
Tja, rent speltekniskt så är ju ökande av insatserna något som förekommer i bra många spel, åtminstone kortspel - det är väl en vedertagen term i poker? Visst kan man tänka sig ett specifikt spel som heter "Dubbel", om ett sådant går att gräva fram är en annan sak.

Bess
Medlem

Inlägg av Bess » 19 juni 2006, 19:10

*söker smiley som slår sig för pannan*
Att SAOB fanns på Internet i sån utsträckning kände jag faktiskt inte till, tack för det. Har oftast så mycket reda på svensk språkhistoria att jag inte behöver slå upp, med följd att jag har mycket bättre koll på andra språkresurser än de svenska.

Skriv svar