En fråga: hur får man status som stödjande medlem?
Jag har handlat via skalman på Bokus, men jag är ändå "bara" medlem. Är det någon årsavgift eller vad?
Nu fick jag en idé!
Om årsavgiften inte är alltför stor kanske vi skulle starta en kampanj för att få alla (eller i alla fall många) att bli stödmedlemmar, och på så sätt dela solidariskt på kostnaderna för forumet? Många bäckar små bildar stor å, och dessutom blir belastningen per capita mycket lägre ju fler som går med.
Vid eventuellt överskott skulle vi kunna donera pengar till historieforskande institut i tredje världen eller något liknande välgörande ändamål förenat med historia. Vi skulle exempelvis kunna starta en stiftelse i form av en juridisk person, så att pengarna förvaltas av en styrelse (bestående av [exempelvis] Marcus och moderatorerna).
De som lägger ner mycket av sin lediga tid på att adminstrera forumet kanske skulle kunna få en slant för besväret. Det skulle i så fall vara en högst symbolisk summa pengar, men ändock ett tecken på vår allas uppskattning för det arbete som läggs ner och måste läggas ner för att forumet inte ska förfalla.
Huruvida fattiga studenter ska oroa sig för att de kommer skänka bort stora summor pengar kan naturligtvis tyckas vara ett lyxproblem.
Visst, men det är ändå bra att ha en förutbestämd stiftelseurkund* med stadgar om vad pengarna ska användas till - så att de inte används till [exempelvis] enbart kosmetiska förbättringar på forumet, följda av en hätsk debatt om korruption som redan från början borde undviktis. Att återbetala pengar till stödjande medlemmar i tid och otid är annars ett tidsödande merarbete, även om det vid alltför stora överskott alltid går att sänka avgiften, eller jämka den årsvis.
Ett annat alternativ till stiftelse är ideell förening, och i så fall ska vi självklart ha föreningsstadgar i stället för stiftelseurkund. Man kan även tänka sig en kombination, där man har en ideell förening, men som har avsatt en viss mängd pengar till stiftelsen, i syfte att "låsa upp" pengarna. På så sätt kan man inte använda pengarna lika fritt, kanske en nackdel i en föränderlig värld, men samtidigt ett mycket bra sätt att minska risken för att pengar används på "fel" sätt.
Stiftelseurkund= ett dokument där syftet med de avsatta pengarna framgår klart och tydligt, kanske även med mer allmänna bestämmelser om inriktning på permutation (i händelse av att forumet av någon anledning skulle lägga ner om trettio år eller liknande på grund av att Internet ersätts med någon annan teknologi).
Jaha kära skalmangäng! En stor idé tycker jag själv.

Vad säger ni andra?