Om för- och efternamn

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Om för- och efternamn

Inlägg av Carolus » 28 april 2006, 01:05

Ett fenomen som jag märkt av i USA är att folk kan heta självklara efternamn som förnamn. Att folk heter Jackson eller Nichols som förnamn är helt naturligt. Sedan kan man tydligen heta förnamn som efternamn, typ John Harris, David Marcus m.m. Vi har ju vissa exempel även här i Sverige (förre riksbankschefen Bengt Dennis), men de är få.

Finns det någon särskild anledning till detta? Eller är det så i övriga engelskspråkiga länder?

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 28 april 2006, 07:59

jätevanligt i brasilien också.
Där heter folk precis vad som helst, Andersson Silva, Guierrmes Jackson Vieria osv.

Faktum är att det är förbjudet att förkorta sitt namn i Brasilien, men att lägga till extranamn är helt ok, varöfr en del har upp till fem (eller ännu fler) för- och efternamn i en enda salig röra.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 28 april 2006, 08:27

Bra fråga. Någon måste ju ha varit först, och det var säkert i USA. Hur tänkte man 1942 då man gav en pojke förnamnet Harrison?

När det gäller "förnamn som efternamn" är jag lite mer tveksamt, det känns inte lika självklart att de är specifikt förnamn på samma sätt som ett son-namn självklart är ett efternamn. Släktnamn kan ju se ut lite hur som helst, bjälkar och torn-och-taxi och allt vad det är.

Lite OT, men jag har för mig att man i Kina som regel sätter familjenamnet före personnamnet.

Betr. antalet namn så fick jag helt nyligen reda på vilket avancerat bruk man tillämpar i Spanien - påminner närmast om de stamträd en del araber kör med.

(Sen kan man undra vad ex.vis Glenn Close skulle kallat sig om hon gift sig med John Glenn... Fast det hör nog hemma i Loungen.)

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 28 april 2006, 14:34

Hexmaster skrev:Lite OT, men jag har för mig att man i Kina som regel sätter familjenamnet före personnamnet.
Jodå, och det gäller en hel del andra länder i bortre Asien också, t ex Japan och Korea. Det leder dessutom till en hel del när deras namn förs över till en västerländsk kontext, eftersom vissa behåller den asiatiska ordningen, medan andra byter plats på namnen för att anpassa sig efter västerländskt namnskick, så till slut har man ingen aning om vilket som är familjenamn och vilket som är ... eh ... ska vi kalla det "förnamn" ...?

Exempelvis har vi behållit den asiatiska ordningsföljden i Mao Zedong (m fl revolutionärer), eftersom Mao är familjenamnet, medan vi ofta byter ordning i moderna kändisar - den kinesiska skådespelerskan Zhang Ziyi (i Crouching Tiger Hidden Dragon) kallas t ex ofta (men inte alltid) i stället Ziyi Zhang i väst. Östasiater som flyttar till väst byter ofta automatiskt ordningsföljd (om inte redan de västerländksa myndigheterna gjort det, då man ju fyller i "family name" och "given name" i sina papper, och de därmed sätts i västerländsk ordning. Östasiater som ofta reser till väst (t ex forskare och affärsmän) byter ibland och ibland inte, så där är det förvirring som råder, och detsamma gäller författare till böcker (forskare m m) som ibland listas efter familjenamnet, ibland inte, i litteraturförteckningar ...

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 28 april 2006, 18:58

hangatyr skrev:jätevanligt i brasilien också.
Där heter folk precis vad som helst, Andersson Silva, Guierrmes Jackson Vieria osv.

Faktum är att det är förbjudet att förkorta sitt namn i Brasilien, men att lägga till extranamn är helt ok, varöfr en del har upp till fem (eller ännu fler) för- och efternamn i en enda salig röra.
Hur går det ihop med att alla brasilianska fotbollspelare endast verkar ha ett namn? :)

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 28 april 2006, 18:59

Hexmaster skrev: Betr. antalet namn så fick jag helt nyligen reda på vilket avancerat bruk man tillämpar i Spanien - påminner närmast om de stamträd en del araber kör med.
Tell us more.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 28 april 2006, 19:23

Carolus skrev:
Hexmaster skrev: Betr. antalet namn så fick jag helt nyligen reda på vilket avancerat bruk man tillämpar i Spanien - påminner närmast om de stamträd en del araber kör med.
Tell us more.
Dom anger både fadern och moderns efternamn. Ex José Ortega y Franco
Där är Ortega och Franco föräldrarnas efternamn.

/CvD

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 28 april 2006, 19:35

CvD skrev:Dom anger både fadern och moderns efternamn. Ex José Ortega y Franco
Där är Ortega och Franco föräldrarnas efternamn.
Och när señor José Ortega y Franco så småningom får barn med señorita Esmeralda Olazábal y Sanchez, vad får stackars lille Pedrito kånka runt med för efternamn då? :)

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 28 april 2006, 19:45

Carolus skrev:
hangatyr skrev:jätevanligt i brasilien också.
Där heter folk precis vad som helst, Andersson Silva, Guierrmes Jackson Vieria osv.

Faktum är att det är förbjudet att förkorta sitt namn i Brasilien, men att lägga till extranamn är helt ok, varöfr en del har upp till fem (eller ännu fler) för- och efternamn i en enda salig röra.
Hur går det ihop med att alla brasilianska fotbollspelare endast verkar ha ett namn? :)
Smeknamn! Att ENBART kalla sig för sitt smeknamn uppstod bland gangsters och dansare i Nordeste (Nordöstra Brazilien, runt Salvador, Bahia, Requife, etcetra) på senare delen av 1800-talet.
Senast redigerad av 2 Giancarlo, redigerad totalt 28 gång.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 28 april 2006, 19:55

Lindir skrev: Exempelvis har vi behållit den asiatiska ordningsföljden i Mao Zedong (m fl revolutionärer), eftersom Mao är familjenamnet, medan vi ofta byter ordning i moderna kändisar - den kinesiska skådespelerskan Zhang Ziyi (i Crouching Tiger Hidden Dragon) kallas t ex ofta (men inte alltid) i stället Ziyi Zhang i väst. Östasiater som flyttar till väst byter ofta automatiskt ordningsföljd (om inte redan de västerländksa myndigheterna gjort det, då man ju fyller i "family name" och "given name" i sina papper, och de därmed sätts i västerländsk ordning. Östasiater som ofta reser till väst (t ex forskare och affärsmän) byter ibland och ibland inte, så där är det förvirring som råder, och detsamma gäller författare till böcker (forskare m m) som ibland listas efter familjenamnet, ibland inte, i litteraturförteckningar ...
Akira Kurosawa = egentligen Kurosawa Akira
Toshiro Mifune = egentligen Mifune Toshiro
Hayao Miyazaki =egentligen Miyazaki Hayao

Även i Ungern gör man på exakt samma sätt. Ungerskan är nog det enda europeiska språk
där man ändrar namnföljden..
Den ungerske kompositören som på tyska heter Franz Liszt heter på Ungerska Liszt Ferenc
Zsa Zsa Gabor = egentligen "Gábor Sári".

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 29 april 2006, 04:42

CvD skrev:
Carolus skrev:
Hexmaster skrev: Betr. antalet namn så fick jag helt nyligen reda på vilket avancerat bruk man tillämpar i Spanien - påminner närmast om de stamträd en del araber kör med.
Tell us more.
Dom anger både fadern och moderns efternamn. Ex José Ortega y Franco
Där är Ortega och Franco föräldrarnas efternamn.

/CvD
Hur går det ihop med t.ex. spanska adelsnamn?

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 29 april 2006, 04:42

Giancarlo skrev:
Carolus skrev:
hangatyr skrev:jätevanligt i brasilien också.
Där heter folk precis vad som helst, Andersson Silva, Guierrmes Jackson Vieria osv.

Faktum är att det är förbjudet att förkorta sitt namn i Brasilien, men att lägga till extranamn är helt ok, varöfr en del har upp till fem (eller ännu fler) för- och efternamn i en enda salig röra.
Hur går det ihop med att alla brasilianska fotbollspelare endast verkar ha ett namn? :)
Smeknamn! Att ENBART kalla sig för sitt smeknamn uppstod bland gangsters och dansare i Nordeste (Nordöstra Brazilien, runt Salvador, Bahia, Requife, etcetra) på senare delen av 1800-talet.
Där ser man. Vad man lär sig här på skalman.
Tack för infon.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 29 april 2006, 09:01

Carolus skrev:
CvD skrev: Dom anger både fadern och moderns efternamn. Ex José Ortega y Franco
Där är Ortega och Franco föräldrarnas efternamn.
Hur går det ihop med t.ex. spanska adelsnamn?
Ibland känns det som om intet ämne gives som inte kan bli föremål för huvudvärkande analyser - Wikipedia hade en veritabel avhandling om iberisk namngivning:
http://en.wikipedia.org/wiki/Iberian_naming_customs

Bara en sån här liten upplysning gör den läsningen värd:
So, the real names of Ángeles, Pilar and Luz (literally Angels, Pillar and Light) are almost surely María de los Ángeles, María del Pilar and María de la Luz.
Inget om ädlingar faktiskt, fast i övrigt är den så uttömmande som iaf jag kan begära.

(Tog mig friheten att justera rubriken.)

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 29 april 2006, 21:33

Hexmaster skrev:Sen kan man undra vad ex.vis Glenn Close skulle kallat sig om hon gift sig med John Glenn...
Ni vet väl att Göteborg är den mest Glenn-täta orten i Sverige? Där fanns ju också ett fotbollslag med hela fyra stycken Glenn: Glenn Strömberg, Glenn Hysén... (och de andra kommer jag inte ihåg :? )

Ja, det kanske jag inte fick skriva i den här tråden egentligen, och det har ju iofs inget alls med resten att göra. :roll: Ni får ha överseende med mina infall... :D
Nåväl. Jag ska skriva en seriös grej också, när jag ändå håller på. Angående detta:
Dom anger både fadern och moderns efternamn. Ex José Ortega y Franco
Där är Ortega och Franco föräldrarnas efternamn.
När man har ett efternamn som består av både faderns och moderns namn, så skrivs faderns namn först och moderns sist. Men man har i sådana namn inget "y" emellan; det ska alltså bara vara José Ortega Franco. Det är däremot i adelsnamn som man ofta har ett "y". I dessa namn räknar man förmodligen upp olika "hus" som personen representerar. Ett exempel på detta är hertiginnan av Alba, som bär namnet
Doña Maria del Pilar Teresa Cayetana de Silva y Alvarez de Toledo XIII Duquesa de Alba.
(Ja i vanliga fall kallar hon sig bara Cayetana de Alba)
En annan variant är Francisco José de Goya y Lucientes (= Francisco José av Goya och Lucientes).

/Mäster Grå

Användarvisningsbild
Rally
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: 9 november 2002, 00:48
Ort: Bajenland

Inlägg av Rally » 6 maj 2006, 02:44

Det finns en rolig del i Catch 22 av Joseph Heller där en viss karaktär heter Major Major Major (förnamn, andranamn, efternamn)... Han blir senare också befodrad till Major.

Skriv svar