Dåra

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Dåra

Inlägg av Probstner » 27 januari 2006, 01:10

De senaste tio åren tycks talspråksuttrycket dåra (i skrift närmast "då då", men det har jag aldrig sett) ha blivit allt vanligare åtminstone i trakten av Stockholm. En vän som är språkintresserad journalist menade att det är exempel på en regional sociolekt bland "halvbildade kvinnor" (hans uttryck, menandes grundskollärare, studievägledare, socialassistenter etc). Kan detta stämma? Och i så fall, hur kan man förklara uttryckets intåg i språket?

/ Probstner

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 27 januari 2006, 02:53

Hur skulle du använda uttrycket i en mening? Har inte stött på det.. känns det som.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 27 januari 2006, 09:42

Är inte det där mer en fjortisgrej tillsammans med ba eller har det inte släppts av personerna ifråga och följt med upp genom åren??

/CvD

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 27 januari 2006, 16:24

Giancarlo skrev:Hur skulle du använda uttrycket i en mening? Har inte stött på det.. känns det som.
"Du kan ju komma tillbaks på måndag, då då." "Men då gör jag det, då då." Helt klart ett utfyllnadsord. Kanske begränsat till Stockholmsområdet.

CvD: fjortisgrej från början kanske, men inom offentlig förvaltning där jag arbetar är uttrycket legio, främst hos nämnda kategori högskoleutbildade kvinnor. Annars brukar ju fjortisgrejer som hänger med i vixen ålder snarast associeras med en lägre utbildningsnivå.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Covendor
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 24 januari 2004, 15:59
Ort: Västervik

Inlägg av Covendor » 27 januari 2006, 17:39

Vadå'ra? Att säga dåra skulle jag tro är mer spritt än bara till stockholmsområdet och ovan nämnda kvinnor. Tycker nog att jag hör det ofta i talad svenska, även på TV. (Kanske t.o.m. använder det själv, vad vet jag? 8O :P)

Att det har blivit vanligare de senaste 10 åren kan nog stämma.

Skriv svar