Dialekt = avart?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
egilo
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 8 januari 2006, 17:14
Ort: Norra och södra Fennoskandia

Inlägg av egilo » 17 januari 2006, 12:49

Helt O.K. - jag är med här för att jag tycker att det är roligt. Och jag tycker att det är roligt att lära mig någonting. Jag, om någon uttrycker mig ofta litet kryptiskt (och ibland både slarvigt och t.o.m. felaktigt) men det reder vi snabbt ut.

Hellbastard
Medlem
Inlägg: 217
Blev medlem: 26 november 2005, 00:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Hellbastard » 17 januari 2006, 23:47

Jag har inspelningar från Gammelsvenskby, och där är den slaviska brytningen rätt påtaglig. (Antalet nu levande modersmålstalare av svenska där lär knappast överstiga dussinet).

I Estland var jag häromåret och träffade några av de sista överlevande. (Till skillnad från vad nån sa tidigare finns inga modersmålstalare yngre än 60 eller så -- yngre svensktalande har lärt sig svenska skolvägen). Men vad man lätt glömmer bort är att även i mellankrigstidens Estland fanns riksspråklig påverkan. Inte minst hade mina informanter gått i svenskspråkig grundskola med lärare från Sverige och Finland.

Jag tror helt enkelt inte att det existerar någon svensk dialekt som inte har påverkats av standardspråket. Till och med amerikafararna hann ju gå i folkskola om inte annat.

Användarvisningsbild
egilo
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 8 januari 2006, 17:14
Ort: Norra och södra Fennoskandia

Inlägg av egilo » 18 januari 2006, 02:31

Hellbastard skrev:Jag tror helt enkelt inte att det existerar någon svensk dialekt som inte har påverkats av standardspråket.
Då är vi åtminstone två. :wink:

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 18 januari 2006, 02:49

egilo skrev:Vilken service man har. Finns det en liknande bok/CD-skiva med/om estlandssvenska(-r)?
Ingen orsak, altid kul att kunna vara till hjälp. Här torde du kunna finna litteratur om estlandssvenskar.

http://www.estlandssvenskarna.se

Jag fann sidan nyss. Har inte stött på den förr så den måste vara ny. Jag tycker mig se en återfödelse av de estlandsvenska bygderna. För ett tag sedan var det en dokumentär om dem på tv och i somras läste jag en artikelserie om dem i en tidning och nu en egen hemsida. Mycket spännande!

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 18 januari 2006, 02:52

Jag hittade en till sida som länkades från den förra. Otroligt intressant.

http://www.svenskbyborna.com/

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
egilo
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 8 januari 2006, 17:14
Ort: Norra och södra Fennoskandia

Inlägg av egilo » 18 januari 2006, 03:12

D. Löwenhamn skrev:Otroligt intressant.mvh/ Daniel
Ja VERKLIGEN. Och att i Ukraina få höra samma diftonger i t.ex. heim (hem) som på Gotland och i Åboland. Påverkan både från det ena och det andra. Och säkert tredje och fjärde o.s.v. också.

Hellbastard
Medlem
Inlägg: 217
Blev medlem: 26 november 2005, 00:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Hellbastard » 18 januari 2006, 03:17

D. Löwenhamn skrev:Jag tycker mig se en återfödelse av de estlandsvenska bygderna.
En viss ökning av intresset för svenskheten, visst. Men man får inte glömma bort att det är en artificiell svenskhet -- språket överförs inte längre inom familjen, och sedan kriget växer ingen upp med svenska som modersmål. Så "återfödelsen" liknar, tycker jag i alla fall, mest den känsla för den etniska bakgrunden som man kan hitta i Staterna, där man har en majstång och en dalahäst i byn, men i övrigt är hur mycket jänkare som helst.

Skriv svar