Dialekt = avart?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Dialekt = avart?

Inlägg av Hexmaster » 16 januari 2006, 19:21

Nu följer jag visserligen inte Lindströms program, men i en av hans böcker (som är det bästa mediet för den här sortens information, tycker jag) så nämner han myten om dialekter som avarter av rikssvenska.

Nu vet ju alla här att rikssvenska naturligtvis inte kom först, men vad jag inte fått kläm på är hurpass vanlig den felaktiga uppfattningen är. Finns det någon nämnvärd mängd folk ute i landet som tror att alla pratade likadan svenska för X antal år sedan? Eller missar jag nåt..?


Edit: Förtydligande fetstil.
Senast redigerad av 1 Hexmaster, redigerad totalt 16 gånger.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 16 januari 2006, 19:27

Rikssvenska är väl en utvecklad variant av Uppländska, som kom i och med Gustav Vasas svenska Bibel?

Dock tror jag att det du säger stämmer, vissa anser väl att det är lite av hönan och ägget, och väljer därför det de anser mest logiskt (som, lustigt nog, inte är det).

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 16 januari 2006, 19:29

Nej jag tror att dialekter alltid har funnits.
Däremot talade de i reklamen om finlandssvenska dialekten som helt har kapats från rikssvenskan.
I så fall skulle ju rikssvenskan fortfarande kunna påverka dialekter?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 januari 2006, 19:31

Nja, det är snarare mälardalen som bidragit mest, men även om man inte ens kan definiera rikssvenska precisare än något annat språk eller dialekt så har man drag från allehanda håll. "Mej" och "dej" är t.ex. västsvenska som fått riksspridning, istället för den ost-svealändska "mäg" och "däg" (enl. Lindström).

Lite mer här
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rikssvenska har

fast nu var det alltså om hönan/ägget-problemet jag frågade...

Användarvisningsbild
egilo
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 8 januari 2006, 17:14
Ort: Norra och södra Fennoskandia

Re: Dialekt = avart?

Inlägg av egilo » 16 januari 2006, 22:27

Hexmaster skrev: böcker (som är det bästa mediet för den här sortens information, tycker jag)

Finns det någon nämnvärd mängd folk ute i landet som tror att alla pratade likadan svenska för X antal år sedan?
1)...talböcker kanske vore ännu bättre - då hör man ju vad som skrivits. :lol: Det kan nog vara knepigt att få den bästa informationen ur en skriven text - fonetiska skriften är inte fulltäckande och bl.a. melodi, rytm, tempo,tonfall och accenter är svåra att notera i en bok.

2) Om man alls är intresserad av språk så kan jag svårligen tänka mig att man skulle kunna ha så konstiga idéer.

Per-Erik:"Däremot talade de i reklamen om finlandssvenska dialekten som helt har kapats från rikssvenskan.
I så fall skulle ju rikssvenskan fortfarande kunna påverka dialekter?"

Dendär tankeföljden hängde jag inte riktigt med på. Har någon påstått att någon dialekt helt kapats från riksvenskan? OM man skulle kunna hitta någon svensk dialekt som är helt opåverkad av (nuvarande) riksvenska skulle det väl vara i Gammelsvenskby i Ukraina. Men där talar ingen svenska längre - tyvärr. Estniska öarna är väl också helt "förlorade." Någon annan dialekt som skulle vara helt opåverkad av riksvenska kan jag inte komma på - har jag missförstått helt?

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 17 januari 2006, 01:04

Det finns väl i alla fall ett fåtal kvar i Gammelsvenskby som talar svenska. Svenska lärs också ut i skolan där vad jag förstått. Bland estlandssvenskarna finns ett par hundra kvar. Det finns även yngre svensktalande där.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
egilo
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 8 januari 2006, 17:14
Ort: Norra och södra Fennoskandia

Inlägg av egilo » 17 januari 2006, 05:32

Perfekt! Just detta slags upplysningar får man genom att diskutera ett intressant ämne i ett bra forum. Skall omedelbart börja jaga ljudinspelningar av ukrainasvenskarnas uttal. Men om det lärs ut i skolan är det knappast opåverkat av riksvenskt uttal. Och de som minns språket sedan gammalt är säkert påverkade av uttalet på Gotland 1929 och har mycket litet kvar av språket på 1780-talet. Men det är bara mina egna spekulationer.
Det är roligt att höra att estlandsöarna ännu har kvar svenskatalande befolkning.
Per-Erik Larsson skrev: finlandssvenska dialekten som helt har kapats från rikssvenskan.
Jag förstår fortfarande inte detta...

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 17 januari 2006, 08:50

egilo skrev:Perfekt! Just detta slags upplysningar får man genom att diskutera ett intressant ämne i ett bra forum. Skall omedelbart börja jaga ljudinspelningar av ukrainasvenskarnas uttal.
Här kan du kanske få upp ett spår: http://www.sofi.se/servlet/GetDoc?meta_id=1184

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 17 januari 2006, 09:32

D. Löwenhamn skrev:Det finns väl i alla fall ett fåtal kvar i Gammelsvenskby som talar svenska. Svenska lärs också ut i skolan där vad jag förstått.
Även om kvarvarande svensktalande svenskbybor inte har påverkats nämnvärt av de senaste tvåhundra årens utveckling av svenskt riksspråk så är deras tunga knappast opåverkad av kringboende rysk- och tysktalande grupper. Alltså svårt att tänka sig Gammelsvenskby som någon sorts orört reliktområde.

/ Probstner

Användarvisningsbild
egilo
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 8 januari 2006, 17:14
Ort: Norra och södra Fennoskandia

Inlägg av egilo » 17 januari 2006, 09:34

Jättetack Petter. Jag har mailat till institutionen för att få adress till ljudinspelning av både estlands- och ukrainasvenska. Oj vad jag kommer att lära mig. Härligt!!!

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 17 januari 2006, 11:45

Helt rätt Probstner.

Egilo, leta reda på boken Gammelsvenskby, den har en cd med intervjuer med flera ukrainasvenskar.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
egilo
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 8 januari 2006, 17:14
Ort: Norra och södra Fennoskandia

Inlägg av egilo » 17 januari 2006, 11:56

Vilken service man har. Bara att kontakta hustrun som arbetar på kommunens kulturförvaltning/biblioteket och be henne ta med boken hem ikväll. Finns det en liknande bok/CD-skiva med/om estlandssvenska(-r)?
Enastående! Tack - ALLA!

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 17 januari 2006, 12:02

egilo skrev:
Per-Erik Larsson skrev: finlandssvenska dialekten som helt har kapats från rikssvenskan.
Jag förstår fortfarande inte detta...
Skyll inte på mej, skyll på Fredrik Lindström. :)

Användarvisningsbild
egilo
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 8 januari 2006, 17:14
Ort: Norra och södra Fennoskandia

Inlägg av egilo » 17 januari 2006, 12:34

Per-Erik Larsson skrev:
egilo skrev:
Per-Erik Larsson skrev: finlandssvenska dialekten som helt har kapats från rikssvenskan.
Jag förstår fortfarande inte detta...
Skyll inte på mej, skyll på Fredrik Lindström. :)
Jag skyller bara på att jag inte fattar sambandet - det är JAG som är trög. För sedan fortsätter det såhär:

Per-Erik:"Däremot talade de i reklamen om finlandssvenska dialekten som helt har kapats från rikssvenskan.
I så fall skulle ju rikssvenskan fortfarande kunna påverka dialekter?"
egilo: "Dendär tankeföljden hängde jag inte riktigt med på. Har någon påstått att någon dialekt helt kapats från riksvenskan?"


Jag har inte varit nog uppmärksam för att uppfatta att ett sådant påstående har förekommit. Och om det har förekommit (vilket jag inte en sekund betvivlar eftersom du - på något sätt- har hört det P-E), så förundras jag över det.
Att skylla på någon är mig främmande - oftast är det helt enkelt "mea culpa".
F´låt.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 17 januari 2006, 12:39

Det är ingen fara, uttryckte mej kanske lite dumt. :)

Skriv svar