Rödvinsvänstern

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Bränner
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 7 augusti 2013, 10:44

Re: Rödvinsvänstern

Inlägg av Bränner » 8 juni 2014, 23:43

Försökte för närmare 30 års sedan mynta begreppet "Punschhöger" . Denna utmärktes - förutom att man var mycket förtjust i denna dryck- av en idealiserad och orealistisk bild av det Oscarianska Sverige. Ungefär på samma sätt som raggarna idealiserar 50 talet USA.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3775
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Rödvinsvänstern

Inlägg av a81 » 22 februari 2015, 21:00

Jo, men rödvin blev ju populärt generellt under den här tiden, inte bara bland intellektuella ungdomar på yttersta vänsterkanten. Vindrickande var kanske inte så utbrett i utpräglade arbetarkretsar, men rödvin dracks utbrett bland min föräldrageneration (födda på 1940-talet) när jag växte upp. Det jag har erfarenhet av är ett slags "övre arbetarklass"/"medelklass" (om man ens kan tala om klasser i 1980-talets Sverige) i vanliga villa- och radhusområden, alltså "medelsvensson" snarare än "68-vänster".

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Rödvinsvänstern

Inlägg av Donkeyman » 22 februari 2015, 23:34

60-talet innehöll en kraftig ändring av alkoholpolitiken. Det fördes en omfattande kampanj för att ändra dryckesvanorna från brännvin till svagare drycker. Mellanölets lansering var ett av inslagen. Ett annat var storstilad information om vin. Något som också medverkade till att vin ganska snabbt blev populärt. Men samtidigt kom också en hel del invandrare från Medelhavsländerna samtidigt som turismen ökade dramatiskt. Något som också bidrog till vinets popularitet.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Rödvinsvänstern

Inlägg av varjag » 24 februari 2015, 11:17

Jo, men rödvin blev ju populärt generellt under den här tiden, inte bara bland intellektuella ungdomar på yttersta vänsterkanten.
Vill minnas det var - Vino Tinto Español som gällde. För att sätta snurr på pratkvarnarna - där vett och förstånd tog slut..... :lol:

Billig smörja.....

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vino_Tinto

- väl passande revolutionära kretsar - :) Vem var det som körde devisen:

I händelse av otjänligt väder - hålls revolutionen inomhus......

:lol: :lol: :lol:

Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28582
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Rödvinsvänstern

Inlägg av Hans » 24 februari 2015, 11:33

Får mig att tänka på slutet av sjuttiotalet när jag som tonåring började bruka alkohol. Jag var väldigt sytematisk och räknade ut var man fick mest alkohol för pengarna, vinnaren var Beyaz.
Idag skulle jag hellre vara nykter än att dricka smörjan - "Halvsött, odrickbart med smak av wellpapp och sur disktrasa."

MVH

Hans

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Rödvinsvänstern

Inlägg av millgard » 24 februari 2015, 11:35

Hans skrev:Får mig att tänka på slutet av sjuttiotalet när jag som tonåring började bruka alkohol. Jag var väldigt sytematisk och räknade ut var man fick mest alkohol för pengarna, vinnaren var Beyaz.
Idag skulle jag hellre vara nykter än att dricka smörjan - "Halvsött, odrickbart med smak av wellpapp och sur disktrasa."

MVH

Hans
"När tjejer skall grejas, skall de mejas med Beyaz"

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Rödvinsvänstern

Inlägg av varjag » 24 februari 2015, 11:50

millgard skrev:
Hans skrev:Får mig att tänka på slutet av sjuttiotalet när jag som tonåring började bruka alkohol. Jag var väldigt sytematisk och räknade ut var man fick mest alkohol för pengarna, vinnaren var Beyaz.
Idag skulle jag hellre vara nykter än att dricka smörjan - "Halvsött, odrickbart med smak av wellpapp och sur disktrasa."

MVH

Hans
"När tjejer skall grejas, skall de mejas med Beyaz"
Varé de som kallades ''rödtjut...?''

Varjag

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Rödvinsvänstern

Inlägg av Donkeyman » 24 februari 2015, 18:29

Nej, Beyaz var vitvin. Turkiskt. Jag tror faktiskt att ordet Beyaz betydde just "Vitt". Och var ett favoritvin framför allt för många tjejer.

Som jag minns uttrycket "Rödtjut" så var det ett samlingsnamn för billigt Rödvin- oavsett sort. Och billiga Rödviner fanns det gott om den gången. Men som nämndes ovan tror jag att vanlig klassisk "Vino Tinto" nog var mestsäljande. Kanske billigast också.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Rödvinsvänstern

Inlägg av millgard » 24 februari 2015, 18:41

Parador var också en klassiker.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Rödvinsvänstern

Inlägg av tryggve » 24 februari 2015, 18:50

Donkeyman skrev: Men som nämndes ovan tror jag att vanlig klassisk "Vino Tinto" nog var mestsäljande. Kanske billigast också.
Vill minnas att en kursare och före detta kollega till mig talade om att en hundring räckte till två vino Tinto och ett paket cigg när han var student på grundkurs. Frågan är när detta var.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Rödvinsvänstern

Inlägg av millgard » 24 februari 2015, 19:14

tryggve skrev:
Donkeyman skrev: Men som nämndes ovan tror jag att vanlig klassisk "Vino Tinto" nog var mestsäljande. Kanske billigast också.
Vill minnas att en kursare och före detta kollega till mig talade om att en hundring räckte till två vino Tinto och ett paket cigg när han var student på grundkurs. Frågan är när detta var.
Skulle gissa slutet åttiotal. I början av nittiotalet kostade en Tinto cirka 38 spänn (Aussie Red var ännu billigare med 35 kr) och ett paket cigg borde väl ha legat kring 25 eller så.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Rödvinsvänstern

Inlägg av tryggve » 24 februari 2015, 19:16

millgard skrev:
tryggve skrev:
Donkeyman skrev: Men som nämndes ovan tror jag att vanlig klassisk "Vino Tinto" nog var mestsäljande. Kanske billigast också.
Vill minnas att en kursare och före detta kollega till mig talade om att en hundring räckte till två vino Tinto och ett paket cigg när han var student på grundkurs. Frågan är när detta var.
Skulle gissa slutet åttiotal. I början av nittiotalet kostade en Tinto cirka 38 spänn (Aussie Red var ännu billigare med 35 kr) och ett paket cigg borde väl ha legat kring 25 eller så.
Tackar! Undrar om det verkligen var Vinio Tinto. Men han pratade nog om detta i samband med att Systembolaget tog bort det 2006, så det var det nog. Tidigt nittiotal låter ju då rimligt prismässigt.

BOPE-RJ
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 16 juni 2014, 16:00
Ort: Rio de Janeiro

Re: Rödvinsvänstern

Inlägg av BOPE-RJ » 25 februari 2015, 13:00

Som jag har förstått det så var Vino Tinto slattarna bland de härtappade vinerna. Jag vet en som brukade gå till systemet och köpte ett par flaskor från olika nya oöppnade kartonger.
Om det efter smakning ett bra, så gick han tillbaka och köpte resten av kartongen.

anber
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 2 september 2008, 21:47
Ort: Kungälv

Re: Rödvinsvänstern

Inlägg av anber » 7 september 2015, 11:12

Teori:
Läs https://sv.wikipedia.org/wiki/Clart%C3%A9 (främst under "Radikaliseringen"). Tänk er någon som vill nedvärdera organisationen eller dess medlemmar eller bara den allmäna politiska riktningen på ett lite skämtsamt sätt.
Kasta om de två sista bokstäverna i uppslagsordet och sök upp betydelsen...
Plausibel förklaring?

anber
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 2 september 2008, 21:47
Ort: Kungälv

Re: Rödvinsvänstern

Inlägg av anber » 23 september 2015, 20:54

Var jag för kryptisk?
Det enda som behövs för att initiera en association mellan clarté och claret är ett feltryck på en pamflett eller affisch, eller en felsägning, (då troligen av någon "extern" person).
Detta är iaf en språklig snarare än en beteendekoppling till ordet "rödvinsvänstern".

Skriv svar