Rödvinsvänstern

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 14 november 2005, 19:18

Dûrion Annûndil skrev:Men varför vin över huvud taget? Som både jag och Hans varit inne på så borde väl vin anses finare att dricka än exempelvis öl, eller varför inte vodka..? Men varför skulle vänsteranhängare försöka vara finare, om associationen går till snobbigare (dvs bemedlad)? Jag tror associationen går till fransk intellektuell, dvs pretantiöst.
Det tror jag också. Just kombinationen av vin + vänster vill väl lite småelakt framhålla en bild av en kulturell snobb. Att de har vänstersympatier är ju uppenbart, vem har hört talas om en ärkekonservativ kulturarbetare?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 november 2005, 19:25

Kollade just med närmaste kommunalråd, gammal sosse som på 60-talet satt på Kometen i Göteborg och diskuterade (gissningsvis betydligt radikalare) politik med likasinnade över en Parador. För att vara vin är väl det så opretentiöst som det kan bli..? Inte som att knäcka en Chateaneuf eller Lafite.

Men visst, aldrig att man skulle se en varvsarbetare med ett glas rött i sin sotiga näve! :D Så visst finns där något av snobb-stämpel där; eller intellektualism.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 14 november 2005, 19:41

Nutidsetymologi - när myntade Yrsa Stenius (om det nu var hon) uttrycket "rödvinsvänster"?

F'resten - när kom "Vid Molins Fontän", ni vet den som Tommy Körberg sjunger i någon Hasse & Tage-produktion. Slutet av 70-talet, kanske? Även här är ju kopplingen rödvin och radikal vänster slående, även om inte "rödsvinsvänster" förekommer uttalat.
Blodet varmt och rött
vinet varmt och sött
Tre gymnasister vid Molins fontän
Det var Lundin och jag
och Harald Blom var med
under Kungsträdgårdens lövträn

Lundin citerade Clarté
och Blom han körde med sin Lenin
Men jag fick ingen bra idé,
så jag, jag tog mig en klunk rödvin

Framåt klockan tolv
kom noblessen ut,
i frack och lack från Operakällaren
Vi var där med ett språng
och öppna' våran trut
i denna sång:

Bourgeoisin, det är feta svin!
Kaviar och champagne, fina vita dukar!
Vi ska pinka i erat vin!
Vi ska hänga upp er i era ...

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re:

Inlägg av Hexmaster » 19 maj 2008, 22:26

Sarvi skrev:Nutidsetymologi - när myntade Yrsa Stenius (om det nu var hon) uttrycket "rödvinsvänster"?
Nix:
Yrsa Stenius skrev:Absolut inte. Stötte på det när jag flyttade till Sverige 1979.
;)

Noterar även att det inte användes i Finland.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Rödvinsvänstern

Inlägg av Göstring » 20 maj 2008, 09:50

Är det inte en försvenskning av "gauche caviar", alltså mäniskor som lever gott och samtidigt har en image av revolutionärer.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re:

Inlägg av Hexmaster » 20 maj 2008, 10:04

Tja. De alternativ vi varit inne på har gått från intellektuell stämpel till rent snobberi, eller å andra sidan högst opretentiöst golvsittande (med gemensam linsgryta och ljus i buteljer, kantänka). Eller kanske rent flummigt pejorativt, antydande att drycken är viktigare än tycket? Måhända detta är ett ord, som ända från början uppfattats radikalt :) olika av olika personer?

Själv har jag alltid tolkat det som opretentiöst. Wikipedias artikel är inne på snobb-spåret. Flum-stämpeln är väl snarare åt det förra än det senare.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Rödvinsvänstern

Inlägg av varjag » 20 maj 2008, 11:12

OT vet jag, men Sven Delblanc använder ordet 'brännvinsanarkist' i boken Stadsporten. Tiden är 1944 och ordet avser ung arg vänstersympatisör....Månde det vara så, att brännvinsanarkisternas barn - blev rödvinsvänstern? :) , Varjag

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Rödvinsvänstern

Inlägg av Markus Holst » 20 maj 2008, 13:03

Göstring skrev:Är det inte en försvenskning av "gauche caviar", alltså mäniskor som lever gott och samtidigt har en image av revolutionärer.
Detta tror jag ligger närmast sanningen. Vin var ju etablerat i högreståndskretsar långt innan det blev en folkdryck under 60-talet. Rödvinsvänstern är fär mig beteckningen på Bourgeoisins barn, som övertagandes föräldrarnas livs-stil samtidigt som ansåg sig som förkämpare för den kommunistiska tron.

Rödvinsvänstern var således en förlöjligande term för rika sanckepellar.

Vinet som klassmarkör var för mig mykcte tydlig under fram till cirka 1990. Jag hade i många år levt i bruksmiljöer där det dracks grogg eller öl. Att vin kunde drckas och vara gott har jag nog lärt mig först de senaste 10 åre, Idag uppskattar jag vinet. I mitt föräldrahem dracks förvisso vin då och då men eftersom jag på den tiden fortfarande var tonåring fick jag aldrig smaka. När min far dog och jag flyttade hemifrån tog det därför ett kvarts sekel innan jag återigen stiftade bekanstskap med vinet.

Under tonåren vistades jag en hel del i rödvinsvänsterliknande kretsar, men eftersom vi kom från förorten (Partille) var det öl och grog som gällde där också.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 903
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Rödvinsvänstern

Inlägg av Mackan L » 20 maj 2008, 14:46

Men det finns väl revolutionärer som dricker vit vin, eller ja mousserande vitt vin dvs champagne (på sätt och vis). :)

Uttrycket ”champagnerevolutionär” syftar väl på personer som t ex vissa medlemmar i Röda arméfraktionen med borgerlig/medelklassbakgrund som är fulla av kommunistiska tankar och vill göra revolution eller liknande, samtidigt som de lever väl – varför champagnereferensen. Baader vad väl t ex den enda i RAF med arbetarbakgrund (när man var nya), resten var medelklass (om jag minns rätt?).

Eller är "champagnerevolutionär" ett annat ord för "rödvinsvänster" helt enkelt?

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Rödvinsvänstern

Inlägg av Göstring » 20 maj 2008, 16:10

Mackan L skrev:Men det finns väl revolutionärer som dricker vit vin, eller ja mousserande vitt vin dvs champagne (på sätt och vis). :)

Eller är "champagnerevolutionär" ett annat ord för "rödvinsvänster" helt enkelt?
Den tyska varianten månne?
Varje land verkar ha sitt uttryck.

Iterman
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 maj 2008, 15:40

Re: Rödvinsvänstern

Inlägg av Iterman » 22 maj 2008, 09:59

Jag har alltid uppfattat ordet som nedsättande med utgångspunkt från att vin (ett försiktigt) bara dracks i konstnärs- och högreståndskretsar. Med tanke på att ända fram till 1950-talet endast 10% av befolkningen tog studenten och läste på universitet (2 st) och att dessa i det närmast uteslutande kom från relativt välsituerade hem, var det väl inte så konstigt att en viss animositet framkom mellan dessa radikala kissedoggar och riktiga arbetare.
Själv minns jag uttrycket MAHJONG-kommunist som beteckning på yngre män i sammetsbyxor utan gylf inköpta på den nu avsomnade butikskedjan Mahjong.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Rödvinsvänstern

Inlägg av Markus Holst » 22 maj 2008, 10:48

Dessa mahjong-kommunister hade även skägg och enkla arbets-skor inköpta på någon firma som sålde arbetskläder. jag gissar att varken skorna eller sådana skor finns längre.

Jag var rätt imponerad av dessa killar när jag var i yngre tonåren, tyckte de såg tuffa ut i sitt antimode.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Rödvinsvänstern

Inlägg av Hexmaster » 22 maj 2008, 13:41

Iterman skrev:Jag har alltid uppfattat ordet som nedsättande med utgångspunkt från att vin (ett försiktigt) bara dracks i konstnärs- och högreståndskretsar.
"Konstnärskretsar" ja, det är ju också en fundering: om det kom kvantiteter med billigare varor ungefär då, som de intellektuella och progressiva lade till sig med, även de som inte fått med sig dylika vanor hemifrån.

Not, det nedsättande kan riktas från många håll. Allmänhet, media, borgerlighet, liksom andra vänsterrörelser.

Iterman
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 maj 2008, 15:40

Re: Rödvinsvänstern

Inlägg av Iterman » 5 juni 2008, 15:40

Nåja, vänstern kunde också. I söndags lyssnade jag på Godmorgon Världen där Helle Klein talade om Bomb-högern. Kommer antagligen från ramsan "hoj, hoj, hoj / mer bomber över Hanoi". Det var så det gick till på 70-talet i Sverige, vilket fick mig att rösta med fötterna.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Rödvinsvänstern

Inlägg av lampros » 20 juli 2008, 18:59

varjag skrev:OT vet jag, men Sven Delblanc använder ordet 'brännvinsanarkist' i boken Stadsporten. Tiden är 1944 och ordet avser ung arg vänstersympatisör....Månde det vara så, att brännvinsanarkisternas barn - blev rödvinsvänstern? :) , Varjag
Får mig att tänka på Lars Gustafssons dokuroman "Herr Gustafsson själv". Handlar bland annat om litterära kretsar i Uppsala på 50-talet: först intogs på deras soiréer sill och snaps, ett arv från 40-talet, men in på 50-talet blev det vanligare med vin och ost. Vin i bastflaska (Chianti), överhuvud billiga viner (Vino Tinto, Algérvin) gouterades - i dessa studentkretsar/litterära kotterier, som sedan gled över i politiska grupper. Politik blev ju överhuvud en "grej" då, man började intressera sig för omvärld och 3:e värld och allt det där. Inte så att politik var okänt på tidigt 50-tal, men tidsandan svängde till att "allt blev politik".

Vi snackar sent 50- tidigt 60-tal då. Och "engagerad, medveten ungdom" = vänster. Som dricker rödvin, eftersom det redan blivit inne i dessa kretsar på 50-talet. Således = rödvinsvänster. Qed :)

Skriv svar