Utdöda & utdöende ord

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Utdöda & utdöende ord

Inlägg av Hexmaster » 3 december 2008, 11:36

Osprey skrev:Hur länge kommer för övrigt telefon eller mer exakt mobiltelefon finnas kvar som ord?
Det är väl på mycket god väg att konkurreras ut av förkortningen "mobil". (Väntar bara på att någon skall prata om "en fast mobil"...)
varjag skrev:Att kola av - eller kola vippen??
Hur levande :) bruket är vet jag inte, men det är väl få som inte förstår det direkt? Vad betydelsen beträffar har jag aldrig associerat det med något annat än "dö".

Intressant etymologi: det kommer från finskans kuolen = dö, domna, vissna.

Vad "vippen" beträffar så får jag passa, tillsvidare.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Utdöda & utdöende ord

Inlägg av varjag » 3 december 2008, 11:58

Tack Hex...det finska ordet täcker tydligen bägge 'mina' begrepp....Varjag

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Re: Utdöda & utdöende ord

Inlägg av hangatyr » 3 december 2008, 12:23

Osprey skrev:
hangatyr skrev:Miniräknaren som artefakt är för övrigt också på utdöende. den blir mer och mer integrerad som appar i telefoner och datorer. Kommer ordet miniräknare också försvinna i och med det? jag tror det. det kommer ersättas med kalkylator eller liknande.
Hur länge kommer för övrigt telefon eller mer exakt mobiltelefon finnas kvar som ord? Nu när det finns kamera, kalkylator, gps, webläsare etc. i dem så är ju knappast mobiltelefon längre en relevant benämning. Det finns ju redan den nu delvis gamla benämningen PDA, men kommer detta ord att ta över för mobiltelefon, eller kommer något nytt ord att uppstå? Benämningen "smartphone" finns ju också, men den känns närmast töntig speciellt på svenska...
ja, du. observera att jag faktiskt skrev just bara telefon. jag tyckte det var underförstått att jag menade mobiltelefon. så det ordet är nog redan på utgående.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Utdöda & utdöende ord

Inlägg av Schwemppa » 3 december 2008, 13:00

Petvarning.. :D att dö är "kuolla".

"Kuolen" betyder "jag dör".

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Re: Utdöda & utdöende ord

Inlägg av Andreas K » 14 december 2008, 18:43

Onekligen utdött är ju även att prata om sin man med efternamnet.
Min mamma säger alltid just "Karlsson" om min pappa, så visst lever det kvar.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Utdöda & utdöende ord

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 december 2008, 11:42

Tvenne var ett ord som uppkom i massmedia kring förra sekelskiftet, betyder två eller båda.

Ex

Tvenne arbetare blev utsatta för fara.

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Utdöda & utdöende ord

Inlägg av Hexmaster » 15 december 2008, 11:58

Stefan Lundgren skrev:Tvenne var ett ord som uppkom i massmedia kring förra sekelskiftet, betyder två eller båda.
Tvenne är fornsvenska. Jämför t.ex. isländskans tvennir.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Utdöda & utdöende ord

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 december 2008, 19:29

Javisst ja, men jag syftade mera att det aldrig står "tvenne" i massmedia numera.

Stefan

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Utdöda & utdöende ord

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 17 december 2008, 19:55

Hexmaster skrev:
Osprey skrev:Hur länge kommer för övrigt telefon eller mer exakt mobiltelefon finnas kvar som ord?
Det är väl på mycket god väg att konkurreras ut av förkortningen "mobil". (Väntar bara på att någon skall prata om "en fast mobil"...)
Den fasta mobilen finns redan som term, ehuru med en något mer specifik betydelse:
Artikel hämtad från Ny Tekniks webbtjänst.
Publicerad: 2008-03-26 09:33

--------------------------------------------------------------------------------


Skärpning Telia - fast mobiltelefon duger inte
Den håller inte måttet. Det säger PTS om tjänsten Fastmobil som innebär att vanlig fast telefoni ersätts med en mobilbaserad variant i vissa områden. Telia måste nu vidta åtgärder senast den 2 janui, annars blir det vite.

Det är både privatpersoner, företagare och kommuner som klagat på tjänsten Fastmobil.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Utdöda & utdöende ord

Inlägg av B Hellqvist » 19 december 2008, 13:56

I digitalkamerornas tidevarv lär väl "dubbelexponering" snart vara ett okänt begrepp.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13607
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Utdöda & utdöende ord

Inlägg av Markus Holst » 19 december 2008, 16:08

B Hellqvist skrev:I digitalkamerornas tidevarv lär väl "dubbelexponering" snart vara ett okänt begrepp.
Säg inte det. Snart kommer nog kameror där man redan i kameran kan redigera fotografierna och lägga den som lager ovanför varandra. Inte omöjligt att man tar fram det gamla ordet dubbelexponera för slikt jippo.

Men det är lustigt vad assosiationsbanorna förändras. När min brorson var liten i slutet av 80-talet och fick se sin första skrivmaskin, frågade han var texten kom ut. han trodde det var en dymo.

sedan dess har jag hört om barn som förklarar en skrivmaskin som en dator utan skärm, med papper istället. På min tid förklarade man (hem)datorn med skrivmaskinen som utgångspunkt.

Därmed kan vi väl konstatera att "ordbehandlare" är försvunnet?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Utdöda & utdöende ord

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 maj 2010, 00:14

I boken "Polisen lägger pussel" från 1950 eller där omkring, finns ett ord som jag minns väl trots att jag inte har läst boken på drygt ett år.

Begravningshyenor

Enligt källan var begravningshyenor de personer som oftast besökte begravningar utan att sörja och ställa till med någon lustighet, de var vanliga kring förra sekelskiftet.

Stefan

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Utdöda & utdöende ord

Inlägg av lampros » 21 maj 2010, 07:28

Det torde finnas diskreta begravningshyenor än idag. Död fascinerar alltid. Betänk också all "dödskult" vi har i goth-kultur, "bat cave-girls", svartklädda ungdomar, Lovecraftläsning osv.

Svart är idag iofs en vanlig färg även på svennekläder, men jag tänker här på modemedvetet svart: svarta rockar, svarta t-shirts, svarta grovpjuck och inte minst svart hår. Sedan är det förstås att dessa gothpeople knappast skulle gå i kyrkan frivilligt för att vara med på begravning som det ju gällde.

I så fall har inte gårdagens begravningshyene-trend levt vidare, men den HAR levt vidare i termer av svärmandet för död och förtvining. Och detta är så klart ett vanligt fenomen i envar döende kultur, som ju vår metropolitanska civilisation är ett exempel på. Nu väntar vi bara på ersättaren och efterföljaren, den antropolitanska kulturen:

http://lennart-svensson.blogspot.com/se ... Antropolis

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Utdöda & utdöende ord

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 22 maj 2010, 11:04

Vilken svensk idag skulle använda, eller ens förstå ordet kostföraktare?

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Utdöda & utdöende ord

Inlägg av lampros » 22 maj 2010, 16:56

Fler ord i risk att dö ut:

tomtjobbare

matfriare

konkubin

älskarinna (företeelsen är tidlös men vem säger idag "älskarinna"?)

pugilist

Skriv svar