Antalet språk i världen

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Antalet språk i världen

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 april 2005, 18:27

Jag har hört en siffra på 6000 och respektive 10000 språk i världen, men det är ganska många språk som talas av ett par hundra personer och då är det lite svårt att få ett överblick på hur många det är.
Har ni några förvändningar om antalet språk i världen?
Sedan återkommer alltid frågan om hur många utdöda språk det finns, tänker på etruskan och det språk som talades av Utahoindianerna(hade en tråd om det en gång på "Civila och antika forumet".

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 28 april 2005, 21:53

Citerar mig själv ur en granntråd...
Hexmaster skrev:Ibland ser man uppgifter om hur många språk det finns i världen - de brukar variera från 4000 till 6000, ungefär. Men det finns ingen internationell kommitté som har nagelfarit alla tusen språken på Nya Guinea eller de hundratals som finns i Afrika, och i varje tveksamt fall avgjort huruvida två talare använder två olika språk eller två dialekter av samma språk.
viewtopic.php?t=19002

10000 har jag inte sett, men jag är inte människa att ifrågasätta den; det kan det knappast vara särskilt många som är. Inte heller tycker jag att den exakta eller ens ungefärliga siffran är särskilt intressant, uppgiften "runt 5000" duger bra för mig.

Antalet utdöda språk torde vara mycket stort och totalt oavgörbart, de indoeuropeiska t.ex. trängde säkert ut massvis med lokala europeiska språk på sin tid.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 april 2005, 15:57

Det finns en databas över språk nånstans på nätet, nånting med sil.org.

Stefan

Skriv svar