Eskimå eller inuit

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Eskimå eller inuit

Inlägg av Hexmaster » 24 april 2005, 11:07

(Saxat från egna hemsidan)

Eskimåer är det ord jag använder, och det med rätta, anser jag, vilket härmed skall bevisas.

Eskimåer kan delas upp i olika "stammar" eller språkliga/kulturella undergrupper - inuiter finns på Grönland, i Kanada och till viss del i Alaska, yupik i Alaska och Sibirien. Att kalla en yupik för eskimå är OK, att kalla en yupik för inuit är fel.

Vidare är det korrekt att inuiter använder ordet "inuit" (med variationer, det är ju en grupp av språk) om sig själva, men eftersom ordet betyder "människor" så använder de ordet om alla människor, oavsett ras, nationalitet och kultur. Du är också en inuit! Vi kallar inte engelsktalande för "people" bara för att de använder det ordet om sig själva, så varför skulle vi göra det för eskimåerna?

Ordet "eskimå", som vi f.ö. fått via franskan, lär ursprungligen komma från en indianstam - ibland nämns Cree-indianerna - som i uppenbarligen nedsättande syfte kallade det arktiska folket "de som äter rått kött". Denna förklaring är antagligen felaktig. De språkliga jämförelserna är lite komplicerade, men i vilket fall som helst så var bruket att äta rått kött inte särskilt ovanligt, även bland Cree-indianerna, varför beskrivningen inte blir tillräckligt särskiljande för att vara användbar. Visserligen kallar Ojibwa-indianerna eskimåerna för "de som äter rått kött", men dessa hade ingen kontakt med eskimåer vid tiden för de första beläggen av ordet "esquimau" i franskan! Det är fullt möjligt att ojibwa fått ordet från franskan, och att dess ursprung får sökas på annat håll, något som det inte saknas idéer om.

När organisationen Inuit Circumpolar Conference 1977 samlades i Barrow, Alaska, lär man ha sagt ifrån att ordet "eskimå" är nedsättande och att "inuit" skall användas istället. Men det är en ren missuppfattning - ett dussintal grupper fanns på plats, för att få läsliga anteckningar så använde man "inuit" som sammanfattande term. Det var inte en uppmaning till den övriga mänskligheten att korrigera sitt språkbruk. Visserligen fanns det och finns det även eskimåer som tror att ordet är nedvärderande, men eftersom detta inte är fallet så finns det idag ingen anledning att kalla en eskimå för något annat än eskimå, om man inte vill göra skillnad på inuit, yupik, inupiaq och så vidare. Och även i det fallet så finns det inget som hindrar att man använder samlingsnamnet "eskimåer", i synnerhet som det inte finns något annat ord att välja på.

...

Kan ju även tipsa om Köpenhamns Universitet, avd. för eskimologi. Deras hemsida har adressen
http://www.hum.ku.dk/eskimo/ ...

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 april 2005, 15:45

Eskimå känns bättre i det vanliga språket.
Inuiter är mer vetenskapligt eller användbar hos flera språk.

Det är iallafall min åsikt.

Stefan

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 25 april 2005, 18:41

Eskimauw betyder "(de som använder) snöskor" på ngt av de norra algonqin-språken, minns inte vilket. Knappast nedsättande nej, men då eskimåerna/inuiterna nu själva vill kallas inuiter officiellt så föredrar jag benämningen inuit.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 25 april 2005, 20:01

Djinghis Khan skrev:eskimåerna/inuiterna nu själva vill kallas inuiter officiellt så föredrar jag benämningen inuit.
Så du har koll på att det är en eskimå/inuit du pratar med, och inte en eskimå/yupik? Och vad kallar du den grupp som utöver inuiter även inkluderar andra folk? Tänk om folk utifrån skulle få för sig att kalla alla skandinaver för "danskar"?

Ann Fienup-Riordan skrev:For nearly a century, both antropological and popular sources, including the Oxford English and Webster's New World dictionary, maintained that the name Eskimo derived from a proto-Algonquinan root translating as "eaters of raw flesh". In fact the name originated in a Montagnais form meaning "snowshoe-netter" (Goddard, cited in Damas 1984:6).
Ives Goddard är namnet på den som letat rätt på vad som idag förefaller att vara den ursprungliga etymologin. Hans Handbook of North Americans har jag inte letat fram, än, men det kommer.

Bra länk: http://www.yaelf.com/aueFAQ/mifeskimo.shtml

Karl H.
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 april 2005, 18:48
Ort: Uppland

Inlägg av Karl H. » 10 maj 2005, 17:53

Djinghis Khan skrev:Eskimauw betyder "(de som använder) snöskor" på ngt av de norra algonqin-språken, minns inte vilket. Knappast nedsättande nej, men då eskimåerna/inuiterna nu själva vill kallas inuiter officiellt så föredrar jag benämningen inuit.
Vilka språk har betydelsen "(de som brukar) snöskor"? Jag finner endast en betydelse "de som äter rått kött", jfr. abnaki askimo och ojibwa ashkimeq.

Håller dock med om att de själva föredrar benämningen inuit, jfr. rom för ariska zigenare.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 10 maj 2005, 19:14

Här finns mer...

http://www.yaelf.com/aueFAQ/mifeskimo.shtml

Och som sagt, inuiter kallar sig själva för inuiter eller eskimåer, liksom yupik kallar sig själva för yupik eller eskimåer etc.

Skriv svar