Plural för neutrala a-stammar (barnen, barnena, barna?)

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Karl H.
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 april 2005, 18:48
Ort: Uppland

Plural för neutrala a-stammar (barnen, barnena, barna?)

Inlägg av Karl H. » 24 april 2005, 00:28

På min dialekt (uppländska) säger man "barna" för barn i best. form pl. (sv. barnen), men för alla andra neutrala a-stammar har vi ändningar på -ena. Jag är ganska säker på att "barna" är en kortform för "barnena", men varför har den uppstått enbart för det substantivet? Är det föresten någon som säger "barnena" i sin dialekt?

Sumsar
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 16 april 2003, 10:54
Ort: Uppland

Re: Plural för neutrala a-stammar (barnen, barnena, barna?)

Inlägg av Sumsar » 24 april 2005, 16:18

Lättare att säga, verkar vara den naturliga förklaringen.

Karl H.
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 april 2005, 18:48
Ort: Uppland

Re: Plural för neutrala a-stammar (barnen, barnena, barna?)

Inlägg av Karl H. » 24 april 2005, 16:31

Sumsar skrev:Lättare att säga, verkar vara den naturliga förklaringen.
Jo, helt klart handlar det om att det är lättare att säga. Frågan är dock varför just enbart i det ordet. Det är nämligen lättare att säga skeppa framför skeppena, åra framför årena osv. Jfr. de svenska/norska dialekter som faktiskt har dessa former på -a (även -e/-i).

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Plural för neutrala a-stammar (barnen, barnena, barna?)

Inlägg av Dûrion Annûndil » 24 april 2005, 21:39

Karl H. skrev:
Sumsar skrev:Lättare att säga, verkar vara den naturliga förklaringen.
Jo, helt klart handlar det om att det är lättare att säga. Frågan är dock varför just enbart i det ordet. Det är nämligen lättare att säga skeppa framför skeppena, åra framför årena osv. Jfr. de svenska/norska dialekter som faktiskt har dessa former på -a (även -e/-i).
Skulle det inte vara förvirrande att förkorta dessa ord på detta sättet, eftersom dessa ord redan finns och då har en annan betydelse (en skeppa, en åra)?

Mvh -Dan

Karl H.
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 april 2005, 18:48
Ort: Uppland

Re: Plural för neutrala a-stammar (barnen, barnena, barna?)

Inlägg av Karl H. » 24 april 2005, 23:40

Dûrion Annûndil skrev:
Karl H. skrev:
Sumsar skrev:Lättare att säga, verkar vara den naturliga förklaringen.
Jo, helt klart handlar det om att det är lättare att säga. Frågan är dock varför just enbart i det ordet. Det är nämligen lättare att säga skeppa framför skeppena, åra framför årena osv. Jfr. de svenska/norska dialekter som faktiskt har dessa former på -a (även -e/-i).
Skulle det inte vara förvirrande att förkorta dessa ord på detta sättet, eftersom dessa ord redan finns och då har en annan betydelse (en skeppa, en åra)?

Mvh -Dan
Någon förvirring uppstår inte, eftersom det är olika accenter; akut respektive grav. Jfr. de dialekter som faktiskt har a-mål.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 25 april 2005, 19:32

Okej. Men barna är väl en kortform av barnen, inte barnena? Och skeppen och åren är väl bestämd form plural, medan på dialekt så är skeppa och åra bestämd form singular?

Mvh -Dan

Karl H.
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 april 2005, 18:48
Ort: Uppland

Inlägg av Karl H. » 26 april 2005, 22:48

Dûrion Annûndil skrev:Okej. Men barna är väl en kortform av barnen, inte barnena? Och skeppen och åren är väl bestämd form plural, medan på dialekt så är skeppa och åra bestämd form singular?

Mvh -Dan
På min dialekt (södra Uppland) heter det skeppena, årena osv. i best. form pl. Det enda undantaget är sv. barnen som sägs barna och inte barnena som man skulle kunna vänta sig. Jag känner inte till någon dialekt som har formerna skeppa, åra i best. form sg. Däremot finns dessa former i pl. Dessa dialekter har då även former som sola, tida osv. för de starka fem. i best. form sg.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 26 april 2005, 23:14

Karl H. skrev:Det enda undantaget är sv. barnen som sägs barna och inte barnena som man skulle kunna vänta sig.
Hur gör du plural av "päron" eller "lingon"?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 27 april 2005, 01:01

Karl H. skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Okej. Men barna är väl en kortform av barnen, inte barnena? Och skeppen och åren är väl bestämd form plural, medan på dialekt så är skeppa och åra bestämd form singular?

Mvh -Dan
På min dialekt (södra Uppland) heter det skeppena, årena osv. i best. form pl. Det enda undantaget är sv. barnen som sägs barna och inte barnena som man skulle kunna vänta sig. Jag känner inte till någon dialekt som har formerna skeppa, åra i best. form sg. Däremot finns dessa former i pl. Dessa dialekter har då även former som sola, tida osv. för de starka fem. i best. form sg.
Jag vet inte exakt vilken dialekt det är på, men jag har för mig att jag hört det västerut någonstans. På min dialekt i östra Uppland säger man skeppe och åre för "skeppet" och "året" i best. form sg ( ex: "de dä åre som ja så 'ren där elgen... översättning: "Det där året som jag såg den där älgen"). Om någon säger barnena, så är det bara barn som inte hunnit bli rättade ännu med att det heter barna.

Mvh -Dan

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 27 april 2005, 01:36

Jag tror att jag har börjat säga "barna" på grund av påverkan från en tjejkompis från Rimbo som ständigt sade "barna" om sina barn. Vet inte vad vi brukar säga i Siljansområdet. Finns massor av nära nog otolkbara variationer av dalmål och inte bara de där kända dalaklingande melodierna man oftast hör. Skall fundera på det.

Karl H.
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 april 2005, 18:48
Ort: Uppland

Inlägg av Karl H. » 27 april 2005, 03:08

Dûrion Annûndil skrev:Jag vet inte exakt vilken dialekt det är på, men jag har för mig att jag hört det västerut någonstans. På min dialekt i östra Uppland säger man skeppe och åre för "skeppet" och "året" i best. form sg ( ex: "de dä åre som ja så 'ren där elgen... översättning: "Det där året som jag såg den där älgen"). Om någon säger barnena, så är det bara barn som inte hunnit bli rättade ännu med att det heter barna.

Mvh -Dan
Stämmer att de har a-mål bla annat i Värmland. De säger sola, tida osv. för de starka fem. i best. form sg. Men tror inte de gör det för neut. Hoppas att något värmlänning kommenterar detta.

Så du är från Roden; otrolig fin dialekt ni har där. Ni har ju bla kvar den gamla maskulinmarkeringen på -er, unger man osv. Den har vi tyvärr förlorat här nede.

Sumsar
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 16 april 2003, 10:54
Ort: Uppland

Re: Plural för neutrala a-stammar (barnen, barnena, barna?)

Inlägg av Sumsar » 27 april 2005, 20:10

Karl H. skrev:
Sumsar skrev:Lättare att säga, verkar vara den naturliga förklaringen.
Jo, helt klart handlar det om att det är lättare att säga. Frågan är dock varför just enbart i det ordet. Det är nämligen lättare att säga skeppa framför skeppena, åra framför årena osv. Jfr. de svenska/norska dialekter som faktiskt har dessa former på -a (även -e/-i).
För att det inte är ändelse-n:et som lyfts bort utan vokalen före. Om man säger skeppena snabbt, försvinner det obetonade e:et, vilket ger skeppna. I barnena försvinner också det obetonade e:et och dessutom ett n när man skriver.

Karl H.
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 april 2005, 18:48
Ort: Uppland

Inlägg av Karl H. » 28 april 2005, 00:57

Den stegrande kamelen skrev:
Karl H. skrev:Det enda undantaget är sv. barnen som sägs barna och inte barnena som man skulle kunna vänta sig.
Hur gör du plural av "päron" eller "lingon"?
Detsamma, äpplena, pärona osv.

Karl H.
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 april 2005, 18:48
Ort: Uppland

Re: Plural för neutrala a-stammar (barnen, barnena, barna?)

Inlägg av Karl H. » 28 april 2005, 01:08

Sumsar skrev:
Karl H. skrev:
Sumsar skrev:Lättare att säga, verkar vara den naturliga förklaringen.
Jo, helt klart handlar det om att det är lättare att säga. Frågan är dock varför just enbart i det ordet. Det är nämligen lättare att säga skeppa framför skeppena, åra framför årena osv. Jfr. de svenska/norska dialekter som faktiskt har dessa former på -a (även -e/-i).
För att det inte är ändelse-n:et som lyfts bort utan vokalen före. Om man säger skeppena snabbt, försvinner det obetonade e:et, vilket ger skeppna. I barnena försvinner också det obetonade e:et och dessutom ett n när man skriver.
Jag förstår inte vad du vill med inlägget; det är irrelevant. Frågan löd varför barna har en kortform medan de andra orden inte har det. Att det skulle handla om att det är lättare att säga måste ju avslås eftersom det också är lättare att säga skeppa, åra osv.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 28 april 2005, 01:46

Karl H. skrev:
Den stegrande kamelen skrev:Hur gör du plural av "päron" eller "lingon"?
Detsamma, äpplena, pärona osv.
Samma som för "barn" med andra ord, dvs inte "päronena", "lingonena".

Skriv svar