Utvigdning av ett språk

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Utvigdning av ett språk

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 april 2005, 15:31

Man brukar säga att dess språk brukas utvigdas om man läser mycket. Jag kanske är lite trångsynd i detta fall, det är lät att säga att man lär sig igenom att läsa avhandlingar. Men hur brukar ni får nya användbara ord då? :?

Stefan

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 11 april 2005, 15:50

För att nämna ett exempel. Om jag kommer i kontakt med ettt nytt ord så brukar jag slå upp det. De ord som slås upp tas lättare upp i ordförrådet än de ord som inte slås upp. Det är min erfarenhet.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 11 april 2005, 15:59

Typexempel är ju när man läser exempelvis engelsk facktext och fattar ungefär vad det handlar om. Jag brukar vaara lat aatt slå upp initialt. Så slår man upp ett par tre nyckelbegrepp som man inte har riktigt kläm på. Då kommer man dels ihåg orden, dels faller slöjorna och förståelsen av texten blir mer precis.

/ Probstner

Användarvisningsbild
johane
Medlem
Inlägg: 391
Blev medlem: 26 september 2004, 15:16
Ort: Helsingborg, Skåne

Inlägg av johane » 11 april 2005, 16:02

ibland när jag läser en bok och författaren använder ett ord många gånger lär man sig det genom att få det i många samanhang. Eller så är det ord jag inte hört så många gånger, men som efter att ha läst det i samanhang några gåner blir mer och mer tydligt.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 11 april 2005, 16:39

Dagstidningar, andra tidningar, TV/radio, samtal med folk, böcker, hemsidor.

När jag tänker efter så är dessa sex kanaler tämligen olika; ord som man snappar upp vid fikabordet är som regel av en annan karaktär än de som hörs på nyheterna (i TV, radio och press), ålderdomliga ord hittas som regel i böcker, och här på Skalman får jag en massa ord till livs som nog inte används någon annanstans. :)

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 11 april 2005, 17:41

Jag märker att jag lär mig mycket ryska genom att läsa och använda språket. Dels upptäcker jag nya ord som jag förstår med hjälp av sammanhanget. Vidare så får jag en förståelse av ord som jag har lärt mig som glosor. När jag ser ett ord i en text som jag redan har lärt mig så fastnar ordet bättre och jag vet också hur jag ska använda det. Det är en sak att kunna massa ord, en annan att verkligen använda dem.

/Martin

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 11 april 2005, 17:44

Framför allt ett elände när man skall tala ett främmande språk. På tyska läser jag typ lika bra eller dåligt som på engelska och jag fattar nästan allt vad folk säger. Men så fort jag skall kväka ur mig nåt så riskerar det att bli tarzanspråk så fort jag hamnar utanför hemvana domäner.

/ Probstner

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 april 2005, 16:25

Jag kan tillägga att jag har försvenskat engelska ord till svenska mer eller mindre med avsikt.

EX

Population---Populationalisk

Stefan

Karl H.
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 april 2005, 18:48
Ort: Uppland

Inlägg av Karl H. » 26 april 2005, 22:41

Aldrig har jag förbättrat min svenska så mycket som när jag lärde mig norska.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 26 april 2005, 23:58

Följande gäller för utländska språk, då jag tycker att mitt grepp om svenskan är tillräckligt för mina behov. För min del lär jag mig klart mest på att skriva språket ... då måste man tänka både på ordval och grammatik, det går inte att svamla sig ur det hela. Tyvärr, för jag tycker det är rätt surt att skriva, speciellt om det är om något som inte engagerar mig. När det gäller talfärdighet finns det inga genvägar - man lär sig endast genom att tala. Precis som att koordinationen hjärna-muskler förbättras med träning, så lär sig kroppen hur musklerna i ansikte och hals ska användas för att forma ord och satser och då blir det lättare, speciellt med svåra uttal (och ja en annan kämpar fortfarande med snabba växlingar mellan s, sch och ch i tyskan... att gå åt ena hållet går bra, men att sen gå tillbaka igen inom en bråkdels sekund är lurigt). När man babblar kommer också vanan att använda begrepp och en säkerhet som gör att man slipper stå och staka sig när det väl behövs.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 april 2005, 10:40

Sedan kan man utvidga sitt språk om man läser mycket, såväl skönlitterära texter som facklitteratur samt akademiska avhandlingar, då lär man sig "alla delarna" av ett språk.

Stefan

Skriv svar