Quiz: Språkhistoria

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Camilla.dk
Medlem
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 juli 2009, 00:10
Ort: København & Sandkås

Re: Språkquiz

Inlägg av Camilla.dk » 28 november 2009, 19:34

Det tilhører et tibeto-burmesisk sprog :-)

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Språkquiz

Inlägg av Giancarlo » 19 februari 2010, 04:02

Jag hatar när det blir så här. Nu vore det fint med det rätta svaret eller någon bra ledtråd till tack! :)
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Språkquiz

Inlägg av Giancarlo » 19 mars 2010, 15:54

Giancarlo skrev:Jag hatar när det blir så här. Nu vore det fint med det rätta svaret eller någon bra ledtråd till tack! :)
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Camilla.dk
Medlem
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 juli 2009, 00:10
Ort: København & Sandkås

Re: Språkquiz

Inlägg av Camilla.dk » 19 mars 2010, 16:53

UPS undskyld - det er mig der har glemt at kigge i denne tråd :-s beklager Giancarlo.

Det rigtige svar er at det er Tombaskriften, det bruges som skriftsprog for det såkaldte naxi-sprog der er et tibeto-burmesisk sprog.

Rødmende overlader jeg spørgsmålet til dig Giancarlo

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Språkquiz

Inlägg av Giancarlo » 19 mars 2010, 17:01

Tack Camilla!

Vilket är det enda germanska språk som har haft ett arabiskt alfabet?
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Camilla.dk
Medlem
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 juli 2009, 00:10
Ort: København & Sandkås

Re: Språkquiz

Inlägg av Camilla.dk » 19 mars 2010, 17:18

Er det gotisk mon?

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Språkquiz

Inlägg av Giancarlo » 19 mars 2010, 17:54

Camilla.dk skrev:Er det gotisk mon?
Tyvärr fel!
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Språkquiz

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 19 mars 2010, 18:45

Det närmaste jag kan komma på är jiddisch med hebreisk skrift, fast det är ju inte arabiskt ...

Jag har inte hört talas om något sådant.

... [grunnar]

Okej, nu fuskade jag. Arabisk afrikaans, från 1830 och framåt i Sydafrika.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Språkquiz

Inlägg av Giancarlo » 19 mars 2010, 21:45

Jurgen Wullenwever skrev: Okej, nu fuskade jag. Arabisk afrikaans, från 1830 och framåt i Sydafrika.
Fusk lönar sig! Ja det är korrekt. Arabisk afrikaans användes av muslimska malaj-ättlingar i Kapkolonin. Dessa var vana vid att skriva malajiska på Jawi, http://en.wikipedia.org/wiki/Jawi_script och även läsa koranen på arabiska, och använde sen detta till deras nya modersmål afrikaans bland annat för att studera islam (när de hade glömt bort sitt tidigare språk). Borgmästaren har frågan!
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Språkquiz

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 20 mars 2010, 04:39

Giancarlo skrev:Borgmästaren har frågan!
Aj då, jag tänkte inte på att det fanns en hake med att svara, men jag skall väl göra ett försök.

Häromdagen råkade jag läsa om något som skulle kunna tolkas som det allra första omnämnandet av svensk-finska kontakter i historien. Det gäller inte något nordeuropeiskt, och det kanske bara skulle tolkas så om man har tankegångar i stil med gångna tiders historieskrivare, som tog en mängd uppgifter och kopplade ihop dem till att passa in i det sammanhang som för tillfället var lämpligt. Kopplingarna i detta fall har, märkligt nog, faktiskt gjorts av forskare för hundra år sedan, och det finns uppgifter på några internetsidor som skriver som om detta skulle kunna vara tänkbart. Vilka två folk kan det röra sig om?

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Språkquiz

Inlägg av Jens Yde » 20 mars 2010, 17:12

Jurgen Wullenwever skrev:Häromdagen råkade jag läsa om något som skulle kunna tolkas som det allra första omnämnandet av svensk-finska kontakter i historien?
Tænker du på svionerne og deres naboer sitonerne, som omtaltes af Tacitus?

En tekst fra nettet: "The Sitones whom Tacitus mentions along with the Suiones as the nations dwelling furthest to the north were certainly Finns".

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Språkquiz

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 20 mars 2010, 17:56

Nej, det här är inte nordeuropeiskt, och det ligger mycket längre tillbaks i tiden. Tänk på två folkslag någon annanstans, och åtminstone det ena är välkänt, vilkas namn antyder en relation till vardera svenskar och finnar, och detta har också föreslagits av forskare, men det är inte bekräftat, och skulle nog heller inte tas på allvar. Deras respektive språk kan dock vara besläktade med svenskars och finnars språk.

Camilla.dk
Medlem
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 juli 2009, 00:10
Ort: København & Sandkås

Re: Språkquiz

Inlägg av Camilla.dk » 22 mars 2010, 23:29

Hr. borgmesteren må give lidt flere ledetråde :-)

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Språkquiz

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 23 mars 2010, 18:03

Det rör ett folk som förknippas med en av de första civilisationerna, och ett annat folk som under en tid styrde över dem.

Camilla.dk
Medlem
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 juli 2009, 00:10
Ort: København & Sandkås

Re: Språkquiz

Inlägg av Camilla.dk » 23 mars 2010, 18:12

Har det noget med visigoter og baskere/spaniere at gøre?

Skriv svar