Quiz: Språkhistoria

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jouppe
Medlem
Inlägg: 215
Blev medlem: 2 februari 2008, 11:28
Ort: Borgå, Östra Nyland
Kontakt:

Re: Språkquiz

Inlägg av Jouppe » 4 juni 2009, 18:18

Jurgen Wullenwever skrev:Vad heter USA:s skyddshelgon, som amerikaner åkallar när de hamnar i trångmål, och som barn på Filippinerna har uppkallats efter? (Helgonet är inte officiellt.)
The Immaculate Conception
Se 1) här, 2) här och/eller 3) här

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Språkquiz

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 4 juni 2009, 23:27

Jouppe skrev:
Jurgen Wullenwever skrev:Vad heter USA:s skyddshelgon, som amerikaner åkallar när de hamnar i trångmål, och som barn på Filippinerna har uppkallats efter? (Helgonet är inte officiellt.)
The Immaculate Conception
Se 1) här, 2) här och/eller 3) här
Nej, du är inne på fel spår. Det är inte en religiös fråga, utan en språklig, som har misstolkats på ett religiöst sätt. Tänk på en av de saker som en upprörd amerikan säger till någon ...

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Språkquiz

Inlägg av Markus Holst » 5 juni 2009, 10:54

son of bitch?

Användarvisningsbild
Jouppe
Medlem
Inlägg: 215
Blev medlem: 2 februari 2008, 11:28
Ort: Borgå, Östra Nyland
Kontakt:

Re: Språkquiz

Inlägg av Jouppe » 5 juni 2009, 18:51

Jurgen Wullenwever skrev:
Jouppe skrev:
Jurgen Wullenwever skrev:Vad heter USA:s skyddshelgon, som amerikaner åkallar när de hamnar i trångmål, och som barn på Filippinerna har uppkallats efter? (Helgonet är inte officiellt.)
The Immaculate Conception
Se 1) här, 2) här och/eller 3) här
Nej, du är inne på fel spår. Det är inte en religiös fråga, utan en språklig, som har misstolkats på ett religiöst sätt. Tänk på en av de saker som en upprörd amerikan säger till någon ...
By our lady => bloody?

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Språkquiz

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 5 juni 2009, 22:22

Markus Holst skrev:son of [a] bitch?
Markus Holst har nämnt det rätta svaret, fast inte precis exakt den här gången heller, men tillräckligt. Det var så, att en from romersk-katolsk filippin hörde amerikanska soldater åkalla sitt helgon titt som tätt, och han tänkte att det måste vara ett lämpligt namn att giva sin son, så att denne skulle få Amerikas nationalhelgons beskydd under livet. Barnet kom alltså att heta Ababís, efter San Ababís, Amerikas skyddshelgon.

Sanna historier, som den här, är så gripande.

http://tlahtolli.blogspot.com/2006/10/san-ababs.html

Herr Holst har frågan.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Språkquiz

Inlägg av Markus Holst » 15 juni 2009, 20:16

oh.... Jag bara fånade mig ju :)

Nåväl, stolt över framgången, skall jag försöka mig på en mera lokal fråga, alltså en fråga om svenska språket och dess dialekter:

I vilken landsända pratar man om hästadjävelen, medan man i resten av landet säger hästfan?

(När frågan är besvarad får gärna någon språkvetare berätta vad man kallar fenomenet med alla extrainsatta vokaler)

Cuba
Medlem
Inlägg: 603
Blev medlem: 7 juli 2009, 11:59
Ort: T-town West side

Re: Språkquiz

Inlägg av Cuba » 8 augusti 2009, 19:54

Markus Holst skrev:oh.... Jag bara fånade mig ju :)

Nåväl, stolt över framgången, skall jag försöka mig på en mera lokal fråga, alltså en fråga om svenska språket och dess dialekter:

I vilken landsända pratar man om hästadjävelen, medan man i resten av landet säger hästfan?

(När frågan är besvarad får gärna någon språkvetare berätta vad man kallar fenomenet med alla extrainsatta vokaler)
Småland? (Cyckelen, nyckelen etc)

Noriega
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 maj 2003, 21:48
Ort: Skåne

Re: Språkquiz

Inlägg av Noriega » 18 augusti 2009, 12:28

Markus Holst skrev:oh.... Jag bara fånade mig ju :)

Nåväl, stolt över framgången, skall jag försöka mig på en mera lokal fråga, alltså en fråga om svenska språket och dess dialekter:

I vilken landsända pratar man om hästadjävelen, medan man i resten av landet säger hästfan?

(När frågan är besvarad får gärna någon språkvetare berätta vad man kallar fenomenet med alla extrainsatta vokaler)
Jag föreslår Skåne, även om de allra äldsta här nog säger "ögajävel" ;)

Man brukar kalla det inskottsvokaler, eller epentetiska vokaler. Exempel som ofta ges i läroböcker är hur engelska ord behandlas när de lånas in i språk som inte tillåter lika många konsonanter i rad. T.ex. i japanska och hawaiianska har christmas blivit kurisumasu respektive kalikimaka.

(Ett ökänt exempel från just Skåne är "apajävel" :roll:)

Noriega
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 maj 2003, 21:48
Ort: Skåne

Re: Språkquiz

Inlägg av Noriega » 20 augusti 2009, 20:24

Jag tar mig friheten att ställa en ny fråga:

Vilket är det enda kända språket utanför Afrika som använder klickljud som språkljud?

(Dvs. att ljuden används i vanliga ord, inte som svenskans tsk-tsk eller ”kalla-på-häst”-smackande.)
Bonusspekulation: varför förekommer klickljud i just detta språk? (Eller kanske ”i just denna typ av språk”).

Cuba
Medlem
Inlägg: 603
Blev medlem: 7 juli 2009, 11:59
Ort: T-town West side

Re: Språkquiz

Inlägg av Cuba » 25 augusti 2009, 15:08

Noriega skrev:Jag tar mig friheten att ställa en ny fråga:

Vilket är det enda kända språket utanför Afrika som använder klickljud som språkljud?

(Dvs. att ljuden används i vanliga ord, inte som svenskans tsk-tsk eller ”kalla-på-häst”-smackande.)
Bonusspekulation: varför förekommer klickljud i just detta språk? (Eller kanske ”i just denna typ av språk”).
Har nåt mycket svagt minne av att inka-språket quetchua lär innehålla klickljud. Kan det stämma?
Har däremot inte den blekaste aning om varför man fått för sig att prata på det viset....

Noriega
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 maj 2003, 21:48
Ort: Skåne

Re: Språkquiz

Inlägg av Noriega » 27 augusti 2009, 15:55

Cuba skrev:Har nåt mycket svagt minne av att inka-språket quetchua lär innehålla klickljud. Kan det stämma?
Har däremot inte den blekaste aning om varför man fått för sig att prata på det viset....
Tyvärr, det stämmer inte.

Däremot har quechua s.k. ejektivor, som på ett sätt liknar klickljud eftersom de skapas genom att man ”fångar” luft i strupen och släpper ut den genast efter uttalet av en konsonant. Peter Ladefoged behandlar faktiskt både ejektivor och klickljud i samma kapitel i sin bok A course in phonetics. Ljudexempel finns här: http://www.ladefogeds.com/course/chapte ... tream.html. Till skillnad från klickljud förekommer ejektivor i språk över hela världen.

För att förenkla letandet så får ni ledtråden att det eftersökta språket inte finns i Nord- eller Sydamerika, och inte heller i Europa …

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Språkquiz

Inlägg av Markus Holst » 28 augusti 2009, 08:43

Afrika, asien och Australen kvar då, allså.

fast jag ville bara be om ursäkt för mitt misande av denna tråd, och min ovan ställda fråga. Mitt tänkta svar, vilket även kom från Noriega, som även gav mig svar på frågan om vokalens namn. tack. Om det förekommer även i småländska vet jag intem varför väl frågan får ses som en slamkrypare. Nåväl

Eftersom jag inte är lika aktiv på Skalman längre, avhpåller jag mig från att svara på den nu aktuella frågen (som om jag viste svaret...).

Noriega
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 maj 2003, 21:48
Ort: Skåne

Re: Språkquiz

Inlägg av Noriega » 4 oktober 2009, 16:26

För att få lite fart på tråden så kan jag avslöja att språket som eftersöks är damin. Språket är ett rituellt, hemligt språk som bara fick talas av initierade män från lardil- och yangkaal-folken i Australien. Min tanke med bonusfrågan var att eftersom språket var hemligt och en stark identitetsmarkör så ville talarna göra det extra märkvärdigt. Damin var ett språk som var till för att försvåra kommunikation och dölja budskap från folk som inte tillhörde gruppen, och eftersom det fanns så pass få talare – som förmodligen kände alla andra talare – så kunde språket utvecklas i olika underliga riktningar.

Jag lämnar nästa fråga öppen.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Språkquiz

Inlägg av Giancarlo » 6 november 2009, 17:21

What? Frågan är fri?

Då tar jag den.. Vad är detta för ideografiskt skriftspråk?

Bild
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Språkquiz

Inlägg av Giancarlo » 6 november 2009, 23:12

Vi rör oss på ekvatoriala breddgrader.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Skriv svar