Om negrer och bögar

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 1 augusti 2006, 10:42

Mnja du, jag tror vi är rätt överens ändå... Men huru egendomligt är det icke att se samma ord om negrer resp. otrogna, trots att andelen svarta muslimer är stor och växande.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 1 augusti 2006, 16:53

Detta illustrerar väl egentligen hur spännande det är med språk.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 1 augusti 2006, 19:26

Kanske intressant att jämföra med vad Svenska Akademiens ordbok skriver:

"KAFFER

[...]

ETYMOLOGI: [jfr d., holl. o. t, kaffer, eng. caffre, fr. cafre; av port. cafre; de mohammedanska araberna kallade sina grannar, de hedniska östhantunegrerna, "otrogna", kfir_un, kuffr (se KAFIR 1); senare upptogo portugiserna den arabisk-mobammedanska benämningen, men uppfattade den ss. ett folknamn]

BETYDELSE: manlig individ av ett i sydöstra delen av Afrika (ungefär från sjön Njassa i norr till Stora fiskfioden i söder) boende folk som tillhör bantunegrernas sydöstra folkgrupp (med hamitiskt o, delvis hottentottiskt inslag) o. som i språkligt avs. hör till de bantu som tala dialekterna kafir o. sulu; äv. allmännare, i fråga om andra närstående folk; i pl. om individer av nämnda folk utan hänsyn till kön. Egentliga kaffrer (etnogr.), kaffrer (kafferstammar) levande i sydöstra Afrikas kusttrakter mellan floderna Sambesi i norr o. Stora fiskfloden i söder, kustkaffrer."


Äldsta belägget i svensk litteratur är enligt SAOB (och NE) för övrigt från 1706, dvs långt tidigare än vad Etymonline uppger för engelska. Runt 1750 skriver exempelvis Carl von Linné: "Caff- rarne äro starke, korthårige, ha tjocka läppar, inböjd näsa och äro svarte."

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av LasseMaja » 4 november 2017, 21:07

Ordet bög har idag en näst intill positiv klang hos många. Upplever att värderingarna kring det ordet är väldigt delade. I vissa grupperingar i "orten" är det ett skällsord medan många homosexuella utan problem kallar sig själva för bögar.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13572
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av Markus Holst » 4 november 2017, 22:45

LasseMaja skrev:Ordet bög har idag en näst intill positiv klang hos många. Upplever att värderingarna kring det ordet är väldigt delade. I vissa grupperingar i "orten" är det ett skällsord medan många homosexuella utan problem kallar sig själva för bögar.
Jag är mycket fascinerad över att det kan användas som skällsord, och att den som tillmäts det blir tillräckligt förolämpad för att slå folk på käften och till och med döda. Jag vet betydligt värre sakar att bli kallad - som våldsam

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av Donkeyman » 5 november 2017, 09:04

Det är intressant att orden "bög" och "neger" har fått helt motsatt utveckling under min levnad.

Tidigare var "bög" ett skällsord för män som var homosexuella. En läggning som ansågs som mycket skamfull förinte så länge sedan. Men ordet användes även som ett generellt skällsord. Män som man inte gillade kunde också beskrivas som "bögar". Det skämtades ofta om "bögar". Som exempel beskrevs en uppställning där avståndet mellan karlarna var för litet som "bögavstånd". "Bög"-ordet har ju använts i många sammanhang som beskrivning för mindre värdefulla personer. Som exempel - min fader var droskchaffis i Stockholm 1940-1985 och i min ungdom beskrevs hans yrke i många kretsar som "droskbög".

Det var till och med ett ungdomsnöje att "knacka bög" vilket innebar att ungdomar gick till en så kallad "bögpark" (plats där homosexuella sökte likasinnade). Så skickade man in en ungdom som lockfågel och när han fiskat upp ett offer gick hela gruppen till anfall och slog vederbörande sönder och samman.

I modern tid är ordet "bög" inte längre ett skällsord. Homosexuella kallar sig själva för "bögar" och ordet är helt ok att använda. Men det har helt och hållet förlorat sin kraft som skällsord.

Tidigare var ordet "neger" ett beskrivande ord för svarta människor. Det var inte värdeladdat utan fullt godkänt och de svarta använde ordet själva, ungefär på samma sätt som homosexuella i dag använder ordet "bög". Se till Martin Luther Kings stora tal: "I have a dream". I det talet använder han ordet "negro" i en positiv kontext otaliga gånger. Skällsord för svarta var sådant som "nigger", "kaffir", "svarting", "kolsäck" och en mängd andra. Men inte "neger".

I dag är ordet "neger" bannlyst. Det har blivit ett fult ord som inte kan användas i sin gamla betydelse. Men det har inte ersatts med något annat. Det finns många omskrivningar men vill man beskriva en svart person i ett samtal eller en text så tvingas man till diverse omskrivningar.

N-ordet har gjort ungefär samma resa som ordet "lapp" som också är oönskat. Numera heter det "same" men det har inte gått så långt att man börjat döpa om ortnamn som "Lappland", "Lapporten" och så vidare. Skillnaden ligger antagligen i att ordet "lapp" i internationellt sammanhang inte har omvärderats.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13572
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av Markus Holst » 5 november 2017, 12:27

Sameland/Sapmi finns ju, men är inte synonymt med Lappland

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av pandersson2 » 5 november 2017, 18:17

Jag vill opponera mig mot att ords betydelse skall bestämmas av lyssnaren. Den som talar måste ha tolkningsföreträdet efter det är den ende som känner till vilken värdering som det änvändes i.

Anser därtill att ett språk tillhör den grupp som använder och har använt det. Detta betyder att om man kommer från en annan språkgrupp har jag inte rätt att överföra mitt språks värderingar till ett annat språks utformande.

Tycker det är meningslöst att ersätta ord med andra då det bara innebär att ersättningsordet efter en tid ses på samma sätt.

Undrar även över varför det inte skall tillåtas att förolämpa andra? Är det obligatoriskt att tycka om alla och alla kulturer samt hur skall de straffas som inte klarar av det?

Förstår inte logiken bakom varför man skall använda andra språks namn på befolkningsgrupper istället för de etablerade. Finnar kommer inte att kallas för suomer t.ex. Letter kommer jag inte kalla latvier för att för att undvika deras beteckning på deras kolonisatörers språk.

Edit,
Vanligaste uttrycken jag hört med nedsättande syfte syftande på varifrån personen kommit har varit 08 och fjollträsk.

Edit 2
Hur hanterar man folk från Niger och Nigeria om stammen negro inte får användas?
Senast redigerad av 1 pandersson2, redigerad totalt 5 gånger.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2041
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av masase » 5 november 2017, 18:28

Donkeyman skrev: I dag är ordet "neger" bannlyst. Det har blivit ett fult ord som inte kan användas i sin gamla betydelse. Men det har inte ersatts med något annat. Det finns många omskrivningar men vill man beskriva en svart person i ett samtal eller en text så tvingas man till diverse omskrivningar.
Börjar man inte använda begreppet "afro-svensk" i betydelsen "svensk medborgare/innevånare med afrikanska rötter"?

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av LasseMaja » 5 november 2017, 18:54

masase skrev:
Donkeyman skrev:Börjar man inte använda begreppet "afro-svensk" i betydelsen "svensk medborgare/innevånare med afrikanska rötter"?
Nej, inte vad jag märkt av. Skall man uttrycka sig helt korrekt så får man språkligt sett inte göra någon skillnad på en svensk ifrån en annan. Det flesta svenskar blir ängsliga om de hör ett sådant uttryck, då man inte riktigt vet hur man skall förhålla sig. Skall det fördömas (och den som använt sig av det) såsom rasistiskt eller är det ok? Om man inte tar avstånd, riskerar man själv att bli kallad rasist?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av Donkeyman » 5 november 2017, 20:09

Håller med - säger man Afro-Svensk så menar man någon som avviker från det helt Svenska. Skall man vara Politiskt Korrekt så skall man inte använda något ukttryck som skiljer den klassiskt vita personen från den helt svarta. Inte heller framhålla de mellanliggande varianterna. Alla är ser lika ut i PK-samhället. Vi har ju exempel på att polisen har anklagats för rasism när de använder hudfärg i ett signalement på folk som de efterlyser.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av Lasse O » 5 november 2017, 20:33

LasseMaja skrev:
masase skrev:
Donkeyman skrev:Börjar man inte använda begreppet "afro-svensk" i betydelsen "svensk medborgare/innevånare med afrikanska rötter"?
Nej, inte vad jag märkt av. Skall man uttrycka sig helt korrekt så får man språkligt sett inte göra någon skillnad på en svensk ifrån en annan. Det flesta svenskar blir ängsliga om de hör ett sådant uttryck, då man inte riktigt vet hur man skall förhålla sig. Skall det fördömas (och den som använt sig av det) såsom rasistiskt eller är det ok? Om man inte tar avstånd, riskerar man själv att bli kallad rasist?
Varför skall man göra skillnad? Om en person känner sig som svensk så borde det räcka utan en massa prefix.
I det svenska Hemvärnet träffade jag på många som fötts i ett annat land men aldrig jag hörde att de ansåg sig som något annat än svenskar.

Mina systerdöttrar som adopterades i späd ålder från Thailand skulle nog bli våldsamt förolämpade om någon pådyvlade dem etiketten Thai-Svensk även om de någon gång besöker sina kusiner i Thailand.

Skillnaden är förstås om man vill utmåla sig ett offer för den vite mannen och bildar föreningar med frikostiga statsbidrag.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av pandersson2 » 5 november 2017, 20:37

Lasse Odrup,

hur ser du på begreppet finlandssvensk? Man skall väl inte göra skillnad på finnar, eller kan etniciteten uttryckas där?

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av Lasse O » 5 november 2017, 20:42

Finländare är det gemensamma begreppet men sedan vill inte många finlandssvenskar kalla sig finnar, utan som sagt finländare.
Det är den där språkliga skillnaden och har väl inte så mycket med etnicitet att göra.
Gissar att generna är ganska uppblandade mellan finnar och finlandssvenskar.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av LasseMaja » 5 november 2017, 20:52

Donkeyman skrev:Vi har ju exempel på att polisen har anklagats för rasism när de använder hudfärg i ett signalement på folk som de efterlyser.
Vilket ju ha lett till den bisarra situationen att när signalementet utelämnas så vet alla att det var en invandrare, troligen av arabisk eller afrikansk härkomst.

Skriv svar