Om negrer och bögar

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 oktober 2005, 19:17

Notera att just ordet negerbollar diskuterats utförligt i denna tråd:

viewtopic.php?t=18768

...Som också låstes när den, efter ämnets synbarliga uttömmande, blev irrelevant.

:)

Marco
Medlem
Inlägg: 1696
Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
Ort: Vendelsö, Haninge
Kontakt:

Inlägg av Marco » 5 oktober 2005, 10:47

Neger, Kaffir, Nigger, Svarting, Chokladpudding, Negro, Nattmänniska, Klonk, Sandslottsbyggare :S, Kaffekop....

Alla dessa ord har jag hört att svarta får höra, vissa är väldigt konstiga men världen är konstig...

Rasistiska är dom ...

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 5 oktober 2005, 12:51

Utan tvekan.

Bättre då att använda geografiska termer om man vill beskriva en generell grupp. Jag menar, "europé" eller "skandinav" som generell term är ju en bättre beskrivning av mig än "viting" eller "långnäsa"...

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 5 oktober 2005, 13:13

Marco skrev:Chokladpudding
? Kan användas om snygg negress, inte ett dugg nedvärderande. "Lakrits" är ju ännu en synonym för snygging, finns inte i min vokabulär men just om svarta tjejer är den ju särskilt lämplig.

Marco
Medlem
Inlägg: 1696
Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
Ort: Vendelsö, Haninge
Kontakt:

Inlägg av Marco » 6 oktober 2005, 16:00

Hexmaster skrev:
Marco skrev:Chokladpudding
? Kan användas om snygg negress, inte ett dugg nedvärderande. "Lakrits" är ju ännu en synonym för snygging, finns inte i min vokabulär men just om svarta tjejer är den ju särskilt lämplig.
Ja, det är iof sig sant men kan användas även nedsättande . . .

"Bättre då att använda geografiska termer om man vill beskriva en generell grupp. Jag menar, "europé" eller "skandinav" som generell term är ju en bättre beskrivning av mig än "viting" eller "långnäsa"."

Problemmet är att när man tex. talar om afrikaner så kan man aldrig veta om man talar om dom svarta eller vita afrikanerna. Samma sak gäller europe'. Tycker att namnen Vit o svart är bäst att använda.

Användarvisningsbild
von Holmen
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 31 mars 2004, 20:54
Ort: Svea rike

Inlägg av von Holmen » 6 oktober 2005, 16:31

Belisarius skrev:Utan tvekan.

Bättre då att använda geografiska termer om man vill beskriva en generell grupp. Jag menar, "europé" eller "skandinav" som generell term är ju en bättre beskrivning av mig än "viting" eller "långnäsa"...
Vad kallar du då en svart afrikan som har invandrat till Sverige? Blir det verkligen rätt när du kallar honom för "skandinav"?, ja för inte kan du ju säga afrikan till honom när han bor i Sverige, talar svenska, sjunger svenska psalmer, har svenskt medborgarskap och känner sig själv som allmänt svensk. Att säga afrikan är samma sak som att kalla honom för utlänning och det är ju tydligen rasistiskt det med nu för tiden.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 7 oktober 2005, 00:38

von Holmen skrev:Att säga afrikan är samma sak som att kalla honom för utlänning och det är ju tydligen rasistiskt det med nu för tiden.
Utlänning betecknar väl medborgare i annat land och har vad jag förstår inget med rasism att göra.

/ Probstner

Användarvisningsbild
von Holmen
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 31 mars 2004, 20:54
Ort: Svea rike

Inlägg av von Holmen » 7 oktober 2005, 17:17

Probstner skrev:
von Holmen skrev:Att säga afrikan är samma sak som att kalla honom för utlänning och det är ju tydligen rasistiskt det med nu för tiden.
Utlänning betecknar väl medborgare i annat land och har vad jag förstår inget med rasism att göra.

/ Probstner
Nej, men du säger också att "Utlänning betecknar väl medborgare i annat land". Altså skulle en invandrad person till Sverige inte kunna kallas som utlänning och då blir det svårt att använda geografiska termer på hur personen i fråga ser ut.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 8 oktober 2005, 01:29

von Holmen skrev:Altså skulle en invandrad person till Sverige inte kunna kallas som utlänning och då blir det svårt att använda geografiska termer på hur personen i fråga ser ut.
Invandrare som är utländska medborgare är utlänningar.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 8 oktober 2005, 16:55

Ett larvigt inlägg från Carolus togs bort.

-Dan

Fubbik
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: 23 augusti 2004, 13:34
Ort: Hamburg

Inlägg av Fubbik » 31 juli 2006, 13:36

Neger får man inte säga. Svart man (eller kvinna) får man säga. Neger betyder svart.

Varför inte internationalisera till oss litet och kalla bakverket för pelota negra?

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 31 juli 2006, 19:14

Marco skrev: Kaffir, ...
Intressant att du hört detta som ett rasistiskt skällsord. Kaffir eller Kuffir betyder ju "icke-muslim" på arabiska.. Undrar hur den betydelsen har glidit iväg? Har inte det något att göra med Sydafrika?
Senast redigerad av 1 Giancarlo, redigerad totalt 31 gånger.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 31 juli 2006, 20:06

Giancarlo skrev:
Marco skrev: Kaffir, ...
Intressant att du hört detta som ett rasistiskt skällsord. Kaffir eller Kuffir betyder ju "icke-muslim" på arabiska.. Undrar hur den betydelsen har glidit iväg? Har inte det något att göra med sydafrika?
Jag har hittat två olika bud, ett på wikipedia och ett på etymonline:
Wikipedia skrev:The etymology of the word is from the Arabic word "kafir" a word that loosely translates to "infidel" or "unbeliever." This was the word the Arab traders used to describe the Africans who were not Muslim. When the Boers heard the word, they adopted it for their own and started to use it perjoratively, unkowingly stating a fact when using it; Africans were generally animists, and not Muslim.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kaffer
Etymonline skrev:kaffir
1790, from Ar. qafir "unbeliever, infidel, impious wretch," with a lit. sense of "one who does not admit the blessings of God," from kafara "to cover up, conceal, deny." Technically, "non-Muslim," but in Ottoman times it came to be used almost exclusively for "Christian." Early Eng. missionaries used it as an equivalent of "heathen" to refer to Bantus in South Africa (1792), from which use it came generally to mean "South African black" regardless of ethnicity, and to be a term of abuse since at least 1934.
http://www.etymonline.com/index.php?l=k
Jag vet inte, jag litar mest på Etymonline. Men stammar väl från och används väl främst i Sydafrika.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 31 juli 2006, 22:30

Giancarlo skrev:Intressant att du hört detta som ett rasistiskt skällsord. Kaffir eller Kuffir betyder ju "icke-muslim" på arabiska.. Undrar hur den betydelsen har glidit iväg? Har inte det något att göra med sydafrika?
Äh, vad var frågan? Har allt sett "kafir" används som pejorativ av en del sura muslimer. Att det var släkt med kaffer var en nyhet, men den användningen (sämre neger eller nåt) har inte mycket med dagens levande bruk av kafir att göra.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 1 augusti 2006, 09:39

Å jo då Hex. I vissa kretsar i Sydafrika (men också i Europa och USA) är "kaffir" ett slanguttryck för neger. På Apartheidtiden var "bantu" den officiella beteckningen för den svarta folkgruppen på Afrikaans.

Däremot var ordets Arabiska användning en nyhet för undertecknad.

Skriv svar