Varför heter det Bismarck-länk??

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
wi
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 februari 2005, 17:17
Ort: wi

Varför heter det Bismarck-länk??

Inlägg av wi » 21 februari 2005, 22:28

:| Hej, konstig fråga kanske, men jag funderar på varför det heter Bismarck-länk (guldkedjan..)
Har det med den historiske Bismarck att göra??

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 25 februari 2005, 15:04

Någon särskilt konstig fråga är det inte (fast den hör kanske snarare hemma i språkforumet), och när jag inte lyckas hitta en enda liten smula information på webben, då blir jag rejält nyfiken... Det enda NE har att säga är att det är ett "ord av oklart ursprung". Utöver den välkände gamle Otto så måtte det ha funnits (finns?) ett antal personer med det namnet, och sen finns det en stad, ett spel, ett slagskepp etc. med samma namn.

edit: Hade det vart en järn-kedja hade sammanhanget varit glasklart... :)

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 27 februari 2005, 14:34

Hexmaster skrev: edit: Hade det vart en järn-kedja hade sammanhanget varit glasklart... :)
Kan man då inte tänka sig en betydelseglidning??

Järnkedjorna började kallas i vissa sammanhang för Bismarck-kedjor. och benämningen gled snart över till kedjor gjorda av guld.

I all synnerhet som vad Bismarck gjorde var att förena ett väldigt löst förbund av oberoende stater till ett enda delstats-stat.

Det blir då ett slags språkfläta.

Och ett trevligt symbol kan då bli just en guldkedja.

Kommen så långt så kan det kanske ha varit en smart juvelerare som gjorde en reklamkupp och lanserade ---- ja, juste.

Fubbik
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: 23 augusti 2004, 13:34
Ort: Hamburg

Inlägg av Fubbik » 30 mars 2005, 15:39

Bismarck pratade om järn och blod, kanske var det därför han fick ge namn åt en järnlänk.

They made a brandy out of Napoleon, a herring out of Bismarck and Hitler will end up as a piece of cheese, spåddes det en gång, men Hitler-osten har vi inte sett än.

Skriv svar