Grammatik

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Grammatik

Inlägg av Ralf Palmgren » 21 februari 2005, 20:45

Jag behöver verkligen hjälp av en riktig språkvetare, så kan någon förklara åt mig vad skillnaden är mellan ett subjektiv och ett objektiv genitiv i svenskan. Som exempel kan ni fast använda er av uttrycket "Statsministerns val".

Kreuz
Medlem
Inlägg: 201
Blev medlem: 2 januari 2005, 16:31
Ort: Kärralund

Inlägg av Kreuz » 22 februari 2005, 18:10

Statsministerns val är kanske inte ett så bra exempel. Jag kör med "barnens rädsla" istället.

Barnens rädsla = Rädsla för barnen = Objektiv genetiv (något krystat på svenska. Tänk "fear of the children" istället)
Barnens rädsla = Den rädsla barnen känner = Subjektiv genetiv

Så här brukar man iaf beskriva de två typerna i latinsk grammatik där i synnerhet den objektiva genitiven är väldigt vanlig.

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 27 februari 2005, 21:27

Statsministerns val i objektivt genitiv skulle alltså betyda "valet av statsministern"? Låter inte som någon korrekt svenska.

Kreuz
Medlem
Inlägg: 201
Blev medlem: 2 januari 2005, 16:31
Ort: Kärralund

Inlägg av Kreuz » 28 februari 2005, 13:58

Nej det är det inte heller. Därför valde jag inte det som exempel. Nu var ju inte det jag valde heller vidare lyckat. "Barnens rädsla" används knappast i betydelsen "rädslan barnen inger". Faktum är att det är förvånansvärt svårt att hitta exempel i svenskan som kan fungera som både objektiv och subjektiv genitiv. Men till mitt försvar kan jag ju säga att det inte heller var det frågan gick ut på utan att beskriva skillnaden mellan de två typerna av genitiv. Detta hoppas jag att jag har gjort.

PS.
"Lärarens betyg" skulle kanske funka. Det kan ju vara både det betyg läraren satt på en elev och det betyg läraren fått i exempelvis en utvärdering.

Skriv svar