Om efternamn

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Om efternamn

Inlägg av Hexmaster » 25 november 2004, 16:48

På en kurs i Hufvudstaden häromdagen noterade min kollega att bland 20-talet deltagare, de flesta från trakten, var det bara hon och jag som hade efternamn på -son. Ett ytterst osannolikt sammanträffande tyckte jag, men nej - sådana efternamn är, enligt uppgift, betydligt mindre vanliga i t.ex. Stockholm än i t.ex. västsverige.

Kan detta stämma? I så fall, varför? Finns det fler lokala varianter av det här övergripande slaget, alltså inte självklarheter som att enstaka efternamn är fläckvis överrepresenterade?

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Re: Om efternamn

Inlägg av sibiriska tigern » 25 november 2004, 19:13

Jag har läst att s.k. patronymikon-namn användes långt in i modern tid på landsbyggden än i större städer. Fast din iaktagelse kräver ett mer detaljerat svar.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 25 november 2004, 19:46

Jag har noterat samma sak som Hexmaster när jag jämfört namnen på deltagarlistor (från föreläsningar) i Stockholm och Göteborg. Min högst ovetenskapliga förmodan var då att det föreligger en korrelation mellan att bo i landets huvudstad och att ta sig ett efternamn - kanske man kan förmoda att fler som bor i Stockholm är "på hugget" när det gäller att sätta avtryck i sin omgivning. Men det kan naturligtvis finnas bättre förklaringar.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 27 november 2004, 02:02

Stockholm hade länge en stor tysk befolkning, kanske till och med majoriteten var tysk under en viss period. Detta har del i förklaringen till frågan.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 28 november 2004, 11:51

Men hur många av dagens stockholmare kan vara ättlingar till dem? Och det är ju inte namn som Printz och Schütz som dominerar, utan snarare sådana som Bjällhag och Criborn.

/ Probstner

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 28 november 2004, 12:35

Probstner skrev:Min högst ovetenskapliga förmodan var då att det föreligger en korrelation mellan att bo i landets huvudstad och att ta sig ett efternamn - kanske man kan förmoda att fler som bor i Stockholm är "på hugget" när det gäller att sätta avtryck i sin omgivning.
Det kan ju också vara så att poängen med att ta sig något annat efternamn än Johansson blir större i en ort där det finns 15.000 Johanssöner än i en ort där det finns 15. :)

Henrik

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 mars 2005, 17:23

Efternamnen börjar att tas i anspråk hos adeln under 1600-talet och gick sedan långsamt över till de andra samhällsklasserna.

Stefan

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 4 mars 2005, 07:54

jag vill minnas att de här naturefternamnen som finns: Söderberg, björkgren etc. är borgerskapets påfund. Man ville särskilja sig från bönderna som använde patronymikon, men fick inte ha adliga efternamn, varför man uppfann detta sätt att ta sig efternamn under 1700talet. detta "rann" ned till bondebefolkningen under 1800talet.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 mars 2005, 14:08

hangatyr skrev:jag vill minnas att de här naturefternamnen som finns: Söderberg, björkgren etc. är borgerskapets påfund. Man ville särskilja sig från bönderna som använde patronymikon, men fick inte ha adliga efternamn, varför man uppfann detta sätt att ta sig efternamn under 1700talet. detta "rann" ned till bondebefolkningen under 1800talet.
Det är ju samma sak som i de engelska efternamnen som exempelvis Birch(Björk), Firhill(Grankulle eller Grantopp) och Field-s (åker, fält eller nånting annat). Sedan finns det engelska efternamn som har likheter med "Äng" (Meadow) och "skog" (Forest eller Forrest). Sverige är nog inte det enda landet som har naturbetonade efternamn.

Stefan

Skriv svar