Ordet "snut"

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Ordet "snut"

Inlägg av Tomas Ibsen » 19 augusti 2004, 19:30

Hejsan!
Satt och filosoferade framför TVn för några dagar sen, där ordet "cop" plötsligt dök upp. Översättningen på "cop" blev ju "snut", men vad jag började fundera över är varifrån kommer ordet "snut" ifrån? Dumsnut verkar ju vara ett närbesläktat ord, men ingenting jag har belägg för.
Är det så enkelt att man från början var Dumsnut ett ord för poliser, som sedan förenklades till snut? Är jag ute och töltar eller kan det ligga någonting bakom detta?

Tack på förhand.

/Tomas Ibsen

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 903
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Inlägg av Mackan L » 19 augusti 2004, 19:45

Hittade en förklaring dock från en halvt tvivelaktig källa. Dock låter det som det skulle kunna stämma. (Källa = susning.nu)


"Snut kommer av ett gammalt ord för näsa och har släktskap med snusa, lukta, jämför med snok och snoka."


Mvh Marcus

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 19 augusti 2004, 20:43

Hm, det låter som en rätt ok förklaring, då ordet "kåken" inte kommer från fängelse(cell) ö.h.t. utan en manick som ens händer/fötter fästes vid å man fick sitta ock skämmas hela dagarna.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 19 augusti 2004, 22:31

Mackan L skrev:"Snut kommer av ett gammalt ord för näsa och har släktskap med snusa, lukta, jämför med snok och snoka."
(Först försökte jag skriva snusning.nu/Snut... :) )

Kollar i böckerna... Jomen, tyska Schnauze (samma som hunden, som utan tvivel fått sitt namn efter sin Schnauz) eller engelska snout. Just nu har jag inte Gösta Bergmans ovärderliga Våra ord tillgänglig men där finns säkert det ordet med.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 19 augusti 2004, 22:54

Det verkar som om brottslingarna inte gillar att polisen lägger näsan i blöt. :)

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 20 augusti 2004, 08:52

Nä, det verkar dom inte göra. Allting har en logisk förklaring. :)

Då är det därifrån dumsnut kommer iallafall. :D

Tack så mycket för hjälpen. Vad skulle man göra utan skalman egentligen? (läsa uppslagsböcker? ;) :P)

/Tomas

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 20 augusti 2004, 09:01

Tomas Ibsen skrev: Då är det därifrån dumsnut kommer iallafall. :D
Gör det? Jag har inte sett nån härledning av sammansättningen "dumsnut" här. OK, så är det nog, men etymologi kan ju också vara hur lurig som helst, så jag skulle inte vara Säker förrän någon visar belägg för det hela.

Förresten, varifrån kommer då ordet snutfager - "snygg näsa" eller, bevare, "vacker som en polis"..!?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 21 augusti 2004, 10:18

@Hexmaster: Ja, det är förmodligen jag som är ute och irrar igen. Vad är snytfager för ord? Det har jag aldrig hört.

Användarvisningsbild
B Wadbring
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 januari 2004, 11:41
Ort: Lagmansholm, Västergötland
Kontakt:

Inlägg av B Wadbring » 21 augusti 2004, 11:10

Snutfager - vacker på ett insmickrande och föga originellt sätt som endast tilltalar en mindre förfinad smak, beteckningen används i nedsättande syfte / tvålfager snutfager, snarfager, snutvacker, banalt el. sötsliskigt vacker.

Ur Nordstedts stora ordbok och synonymordbok :)

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Re: Ordet "snut"

Inlägg av Christer Samuelsson » 21 augusti 2004, 12:18

Tomas Ibsen skrev:Hejsan!
Satt och filosoferade framför TVn för några dagar sen, där ordet "cop" plötsligt dök upp. Översättningen på "cop" blev ju "snut", men vad jag började fundera över är varifrån kommer ordet "snut" ifrån? Dumsnut verkar ju vara ett närbesläktat ord, men ingenting jag har belägg för.
Är det så enkelt att man från början var Dumsnut ett ord för poliser, som sedan förenklades till snut? Är jag ute och töltar eller kan det ligga någonting bakom detta?

Tack på förhand.

/Tomas Ibsen
Saob anser bland annat detta:
3.b)
BETYDELSE: ss. nedsättande benämning l. skällsord; dels ss. senare led i ssgn DUM-SNUT, i sht förr äv. i uttr. dum snut, dels om poliskonstapel: "byling".
En dag kom där en bister / knekt och skulle ge mig däng. / Se, han hade visst en flicka, / som han tyckt för kärligt blicka / uppå mig, den dumme snuten. HOLMES NDikt. 249 (1904).
(Han) berättade .. att "snutarna" hejdat honom i skogen och bett att få se körkortet. Motorför. 1929, nr 7, s. 15.
Sjuhundrafemti var jag skyldig på hyran, sa käringen som rår om kåken, och betalar jag inte så skickar hon snuten på mig. JONSSON Fly 108 (1941).
Gängets lagar är benhårda, ingen snackar med en snut. Se 1959, nr 19, s. 31.

Det finns mer om snut på SAOB kolla själva.
Christer Samuelsson.

Skriv svar